Takuma Sato dominerede Indycar-løbet på Barber Motorsports Park i Alabama. Efter en weekend med flere overraskelser i kvalifikationen. Takuma Sato og Graham Rahal startede løbet fra 1. og 2. startplads, men noget overraskende var der ingen Penske- eller Andretti-biler blandt de seks kørere, der kæmpede lørdag i Fast Six.
For Penske skal vi helt tilbage til 2014 for at opleve, at der ikke var en Penske-racer i top 6 i startopstillingen. Da løbet startede stak Takuma Sato, Graham Rahal og Scott Dixon af. Der var en del overhalinger i løbet, selv om banen faktisk er svær at overhale på.
Graham Rahal blev dog ramt af tekniske problemer og endte med at gøre løbet til en test session, men udgik dog inden løbet sluttede. Graham Rahal sagde selv, at ellers ville han være endt i gruset.
Der var en safety car-periode i løbet, da Max Chilton blev presset af banen og endte i dækmuren. Selv om Max kom tilbage på banen, så blev der kørt rigtig længe bag sikkerhedsbilen, hvilket måske/måske ikke var bevidst fra arrangørernes side.
For selve løbet blev en blanding af tre- og to stopsstrategier, men tostopperne var pressede på brændstof, men blev reddet af den lange tid bag sikkerhedsbilen.
Selve resultatet ligner mere dem vi kender. Takuma Sato dominerede og tog sin fjerde sejr i Indycar i en alder af 42 år. Scott Dixon har aldrig vundet på banen, men når han gennemfører så slutter han altid i Top 3. Josef Newgarden/Penske og Alexander Rossi/Andretti tog plads 4 og 5. Marcus Ericsson endte på plads syv efter holdkammeraten James Hinchcliffe.
Resultatet af løbet blev:
Plads | Nr | Navn | Omg. | Diff | Afstand | Ført | ST | Motor | Points | Team |
1 | 30 | Takuma Sato | 90 | 0.0000s | 0.0000s | 74 | 1 | Honda | 91 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
2 | 9 | Scott Dixon | 90 | 2.3874 | 2.3874 | 2 | 3 | Honda | 98 | Chip Ganassi Racing Teams |
3 | 18 | Sebastien Bourdais | 90 | 2.7933 | 0.4059 | 8 | 5 | Honda | 72 | Dale Coyne Racing with Vasser-Sullivan |
4 | 2 | Josef Newgarden | 90 | 7.9721 | 5.1788 | 0 | 16 | Chevy | 125 | Team Penske |
5 | 27 | Alexander Rossi | 90 | 8.8518 | 0.8797 | 3 | 8 | Honda | 84 | Andretti Autosport |
6 | 5 | James Hinchcliffe | 90 | 9.4356 | 0.5838 | 2 | 4 | Honda | 71 | Arrow Schmidt Peterson |
7 | 7 | Marcus Ericsson | 90 | 13.7580 | 4.3224 | 0 | 20 | Honda | 51 | Arrow Schmidt Peterson |
8 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 90 | 15.2506 | 1.4926 | 0 | 11 | Honda | 66 | Andretti Autosport |
9 | 22 | Simon Pagenaud | 90 | 22.7848 | 7.5342 | 0 | 14 | Chevy | 59 | Team Penske |
10 | 10 | Felix Rosenqvist | 90 | 26.2450 | 3.4602 | 0 | 17 | Honda | 60 | Chip Ganassi Racing Teams |
11 | 12 | Will Power | 90 | 31.8178 | 5.5728 | 0 | 7 | Chevy | 66 | Team Penske |
12 | 26 | Zach Veach | 90 | 33.9035 | 2.0857 | 0 | 23 | Honda | 42 | Andretti Autosport |
13 | 60 | Jack Harvey | 90 | 34.9655 | 1.0620 | 0 | 12 | Honda | 57 | Meyer Shank Racing w/ Arrow SPM |
14 | 98 | Marco Andretti | 90 | 39.3119 | 4.3464 | 0 | 13 | Honda | 61 | Andretti Herta w/Curb-Agajanian |
15 | 19 | Santino Ferrucci | 90 | 40.0094 | 0.6975 | 0 | 10 | Honda | 47 | Dale Coyne Racing |
16 | 31 | Patricio O’Ward | 90 | 40.6728 | 0.6634 | 0 | 18 | Chevy | 38 | Carlin |
17 | 21 | Spencer Pigot | 90 | 42.5718 | 1.8990 | 0 | 6 | Chevy | 51 | Ed Carpenter Racing |
18 | 14 | Tony Kanaan | 89 | 1 LAPS | 39.8253 | 0 | 19 | Chevy | 45 | AJ Foyt Enterprises |
19 | 20 | Ed Jones | 89 | 1 LAPS | 31.5251 | 0 | 21 | Chevy | 36 | Ed Carpenter Racing |
20 | 4 | Matheus Leist | 89 | 1 LAPS | 20.1328 | 0 | 15 | Chevy | 31 | AJ Foyt Enterprises |
21 | 81 | Ben Hanley | 88 | 2 LAPS | 28.4817 | 0 | 24 | Chevy | 21 | DragonSpeed |
22 | 59 | Max Chilton | 88 | 2 LAPS | 30.6765 | 0 | 22 | Chevy | 31 | Carlin |
23 | 15 | Graham Rahal | 55 | 44.7743 | 0.5106 | 1 | 2 | Honda | 58 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
24 | 88 | Colton Herta | 51 | 35 LAPS | 4 LAPS | 0 | 9 | Honda | 81 | Harding Steinbrenner Racing |