Det blev Newgarden, der kom først over målstregen, da weekendens andet løb på Gateway-ovalen blev kørt. Et noget atypisk løb for en ovalbane, men tegnene lå i luften efter den kaotiske start lørdag.
Løbet søndag blev kørt helt uden gulflagsperioder lige indtil omgang 197 af 200, da pole sitter Takuma Sato gled op i væggen og beskadigede sin bil. Den slags giver automatisk en tur på banen med safety car og med tre løb tilbage sluttede løbet reelt der.
Det imponerende (og måske noget der burde være blevet straffet) var, at Takuma Sato kørte sin beskadigede bil rundt de sidste tre omgange til at kunne tage plads ni i løbet.
Arrow McLaren SP’s Patricio O’Ward gjorde igen en rigtig god figur, da han sluttede på ny som nummer to. Det sidste pit stop afgjorde det hele, da han var marginalt langsommere i pitten end Josef Newgarden og det blev til race hele vejen ud på banen igen, men føringen var skiftet og ligesom Scott Dixon holdt Takuma Sato bag sig, så kunne Josef Newgarden også holde Pato O’Ward bag sig.
Så det blev den regerende Indycar-mester som vandt i St. Louis i det, som skulle blive Tony Kanaans sidste løb i Indycar. Den “gamle” brasilianer skulle kun køre dette års ovalløb i en karriere, der tæller 318 løb i træk, et mesterskab og en Indy 500-sejr.
For Andretti Autosport var løbet et af de specielle, hvor alle biler gennemførte. Det er efterhånden en sjældenhed, at det sker.
Nu er der en uges pause inden Indycar (afhængig af coronarestriktioner) kører igen i Mid-Ohio.
Plads | Nr | Kører | Omg | Difference | Afstand | pit stop | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 1 | Josef Newgarden | 200 | 0.0000 | 0.0000 | 3 | 48 | 2 | Chevy | 320 | Team Penske |
2 | 5 | Pato O’Ward | 200 | 1.4356 | 1.4356 | 3 | 36 | 4 | Chevy | 297 | Arrow McLaren SP |
3 | 12 | Will Power | 200 | 3.3580 | 1.9224 | 3 | 40 | 3 | Chevy | 226 | Team Penske |
4 | 21 | Rinus VeeKay | 200 | 4.4369 | 1.0789 | 3 | 0 | 18 | Chevy | 181 | Ed Carpenter Racing |
5 | 9 | Scott Dixon | 200 | 6.2173 | 1.7804 | 3 | 0 | 6 | Honda | 416 | Chip Ganassi Racing |
6 | 88 | Colton Herta | 200 | 7.0022 | 0.7849 | 3 | 10 | 10 | Honda | 250 | Andretti Harding Steinbrenner Autosport |
7 | 10 | Felix Rosenqvist | 200 | 9.6894 | 2.6872 | 3 | 0 | 9 | Honda | 208 | Chip Ganassi Racing |
8 | 59 | Conor Daly | 200 | 9.9199 | 0.2305 | 3 | 0 | 15 | Chevy | 165 | Carlin |
9 | 30 | Takuma Sato | 200 | 10.8130 | 0.8931 | 3 | 66 | 1 | Honda | 274 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
10 | 18 | Santino Ferrucci | 200 | 15.6741 | 4.8611 | 3 | 0 | 16 | Honda | 216 | Dale Coyne Racing with Vasser Sullivan |
11 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 200 | 16.6569 | 0.9828 | 3 | 0 | 12 | Honda | 194 | Andretti Autosport |
12 | 55 | Alex Palou | 200 | 18.8580 | 2.2011 | 3 | 0 | 14 | Honda | 160 | Dale Coyne Racing with Team Goh |
13 | 60 | Jack Harvey | 200 | 20.0777 | 1.2197 | 3 | 0 | 5 | Honda | 181 | Meyer Shank Racing |
14 | 27 | Alexander Rossi | 200 | 20.9892 | 0.9115 | 3 | 0 | 11 | Honda | 154 | Andretti Autosport |
15 | 98 | Marco Andretti | 199 | 1 omg. | 41.0345 | 3 | 0 | 20 | Honda | 136 | Andretti Herta with Marco & Curb-Agajanian |
16 | 22 | Simon Pagenaud | 199 | 1 omg. | 2.8502 | 3 | 0 | 8 | Chevy | 237 | Team Penske |
17 | 7 | Oliver Askew | 199 | 1 omg. | 3.4569 | 3 | 0 | 13 | Chevy | 155 | Arrow McLaren SP |
18 | 4 | Charlie Kimball | 199 | 1 omg. | 4.4261 | 3 | 0 | 21 | Chevy | 150 | AJ Foyt Enterprises |
19 | 14 | Tony Kanaan | 199 | 1 omg. | 1.1940 | 3 | 0 | 19 | Chevy | 106 | AJ Foyt Enterprises |
20 | 15 | Graham Rahal | 198 | 2 omg. | 45.1111 | 3 | 0 | 23 | Honda | 236 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
21 | 20 | Ed Carpenter | 197 | 3 omg. | 1 LAPS | 3 | 0 | 22 | Chevy | 81 | Ed Carpenter Racing |
22 | 26 | Zach Veach | 196 | 4 omg. | 52.6179 | 4 | 0 | 17 | Honda | 143 | Andretti Autosport |
23 | 8 | Marcus Ericsson | 190 | 10 omg. | 6 LAPS | 3 | 0 | 7 | Honda | 184 | Chip Ganassi Racing |