Josef Newgarden vandt mere end bare sejren i søndagens løb på Road America. Med sejren fulgte $1.000.000 til velgørende formål til den kører, som først vandt på alle tre typer baner i sæsonen. Josef Newgarden var stolt over at kunne give $500.000 til Wags and Walks of Nashville og SeriousFun Children’s Network sponsoreret af PeopleReady Force for Good Challenge.
Alexander Rossi startede fra pole position og starten så egentlig ud til at være ren, men så røg Jimmie Johnson en tur i gruset, presset ud af Tatiana Calderon, men om man kan give den columbianske skylden må være op til debat. Resultatet blev dog en safety car, mens man fik Johnsons bil væk igen.
Genstarten bød på omgang fire endte også med en safety car. På vej mod sving 5 bremser Marcus Ericsson sig indenom Alex Palou, og da bagdæk rører fordæk så blev den regerende mester sendt i gruset. Hans bil blev bragt i pit og efter ni omgange var Alex tilbage i sin American Legion-Ganassi. På papiret nytteløst, men stadig eksponering til sponsorerne.
Alex sagde efter kontakten til tv, at han ikke havde regnet med, at en holdkammerat ville ramme ham, men to kan spille det spil. Ved tredje genstart viste Devlin Defrancesco tænder, men hans påkørsel af Will Power endte med en stop’n’go-straf. Will Power var dog ude af løbet, hvad angår sejrschancer, men bilen blev repareret og Will var igen med, men tre safety cars på ni omgange.
Alexander Rossi og Josef Newgarden kørte sammen i pit på omgang 15, men et hurtigere pitstop til Josef betød, at han kunne komme ud af pitten lige foran Rossi. Det kostede Rossi en smule tid, at Scott McLaughlin kørte i pit på samme tid, så Rossi ikke kunne køre.
Herfra styrede Josef Newgarden løbet, men der skulle komme en fjerde safety car-periode, da Pato O’Wards motor stod af med otte omgange tilbage. I genstarten lykkedes det Marcus Ericsson at veksle plads tre til plads to, mens Romain Grosjean sendte Colton Herta en plads tilbage.
Da det ternede flag faldt var det med hele tre Andretti Autosport-biler i top 5. Marcus’ andenplads gav ham føringen i mesterskabet tilbage, mens Josef Newgardens sejr medførte mere kun point op kontoen, men også at kunne blive en større bidragyder til to velgørenhedsorganisationer.
Christian Lundgaard gjorde god figur, og specielt stint to var godt. Så godt at de amerikanske producere gav ham tvtid, og plads 10 i løbet gav gode til mesterskabet og specielt rookie mesterskabet.
Plads | Nr | Navn | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 2 | Josef Newgarden | 55 | 0.000s | 0.000s | 26 | 2 | Chevy | 261 | Team Penske |
2 | 8 | Marcus Ericsson | 55 | 3.3710 | 3.3710 | 3 | 4 | Honda | 293 | Chip Ganassi Racing |
3 | 27 | Alexander Rossi | 55 | 5.6348 | 2.2638 | 16 | 1 | Honda | 218 | Andretti Autosport |
4 | 28 | Romain Grosjean | 55 | 5.8490 | 0.2142 | 1 | 6 | Honda | 174 | Andretti Autosport |
5 | 26 | Colton Herta | 55 | 8.7657 | 2.9167 | 0 | 11 | Honda | 196 | Andretti Autosport w/Curb-Agajanian |
6 | 7 | Felix Rosenqvist | 55 | 9.2835 | 0.5178 | 7 | 7 | Chevy | 203 | Arrow McLaren SP |
7 | 3 | Scott McLaughlin | 55 | 9.3064 | 0.0229 | 0 | 8 | Chevy | 199 | Team Penske |
8 | 15 | Graham Rahal | 55 | 9.3728 | 0.0664 | 0 | 22 | Honda | 159 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
9 | 9 | Scott Dixon | 55 | 9.7102 | 0.3374 | 0 | 9 | Honda | 224 | Chip Ganassi Racing |
10 | 30 | Christian Lundgaard | 55 | 10.0430 | 0.3328 | 1 | 13 | Honda | 140 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
11 | 77 | Callum Ilott | 55 | 10.6025 | 0.5595 | 0 | 12 | Chevy | 90 | Juncos Hollinger Racing |
12 | 60 | Simon Pagenaud | 55 | 11.7440 | 1.1415 | 0 | 10 | Honda | 197 | Meyer Shank Racing |
13 | 45 | Jack Harvey | 55 | 13.4662 | 1.7222 | 0 | 20 | Honda | 105 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
14 | 20 | Conor Daly | 55 | 14.7608 | 1.2946 | 0 | 18 | Chevy | 171 | Ed Carpenter Racing |
15 | 51 | Takuma Sato | 55 | 15.0849 | 0.3241 | 1 | 19 | Honda | 133 | Dale Coyne Racing w/RWR |
16 | 18 | David Malukas | 55 | 16.1401 | 1.0552 | 0 | 14 | Honda | 123 | Dale Coyne Racing with HMD |
17 | 21 | Rinus VeeKay | 55 | 16.6505 | 0.5104 | 0 | 17 | Chevy | 161 | Ed Carpenter Racing |
18 | 29 | Devlin DeFrancesco | 55 | 16.8028 | 0.1523 | 0 | 21 | Honda | 86 | Andretti Steinbrenner Autosport |
19 | 12 | Will Power | 55 | 17.2091 | 0.4063 | 0 | 15 | Chevy | 266 | Team Penske |
20 | 14 | Kyle Kirkwood | 55 | 18.6841 | 1.4750 | 0 | 24 | Chevy | 93 | AJ Foyt Enterprises |
21 | 16 | Simona De Silvestro | 55 | 20.2548 | 1.5707 | 0 | 27 | Chevy | 9 | Paretta Autosport |
22 | 06 | Helio Castroneves | 55 | 21.4368 | 1.1820 | 0 | 16 | Honda | 136 | Meyer Shank Racing |
23 | 4 | Dalton Kellett | 55 | 23.3098 | 1.8730 | 0 | 23 | Chevy | 62 | AJ Foyt Enterprises |
24 | 48 | Jimmie Johnson | 54 | 1 omg. | 110.1704 | 0 | 26 | Honda | 85 | Chip Ganassi Racing |
25 | 11 | Tatiana Calderon | 54 | 1 omg. | 2.0119 | 0 | 25 | Chevy | 53 | AJ Foyt Enterprises |
26 | 5 | Pato O’Ward | 46 | Mekanisk | 1.0166 | 0 | 5 | Chevy | 248 | Arrow McLaren SP |
27 | 10 | Alex Palou | 36 | Kontakt | 9 omg. | 0 | 3 | Honda | 246 | Chip Ganassi Racing |