Der var comeback til USA i Formel E og denne gang foregik det på den amerikanske West Coast, hvor Portland International Raceway lagde asfalt til et underholdende og tæt grand prix.
Rigtige racerbaner giver gode muligheder for overhalinger, og lørdag fik vi den højeste registrerede topfart i Formel E, da Mitch Evans i sin Jaguar kørte 276.6 km/t. Layoutet er det samme, som bruges i Indycar, så det er naturligt at sammenligne de to klasser.
0:58.7403 lyder banerekorden på det nuværende layout, og er tilbage fra 2018, hvor Carlos Muñoz i sin Dallara DW12 satte tiden. Til sammenligning var hurtigste kvalifikationstid i Formel E lige under 1.09. Jake Dennis tog pole på Andrettis “hjemmebane” og han tog også starten.
Nick Cassidy startede fra p10, men kiwien er on fire og brugte første omgang på at tage de første fire placeringer. De to DS Penske med Jean-Eric Vergne og Stoffel Vandoorne startede begge fra pitten.
Så hurtig var Nick Cassidy, at han første gang gik i front på omgang fire. Lidt som i Berlin var der ikke mange, som havde lyst til at føre og dermed overlod man placeringer til andre, som man så kunne ligge i læ af. Endnu engang var de to Attack Modes sat til otte minutter (tidligere fire).
Løbet skulle få besøg af den flotte Safety Car to gange. Første gang var på omgang 5, da Roberto Merhi stoppede på banen. Sascha Fenestraz bliver også kaldt i pit, da hans forvinge er i stykker og udgør en risiko.
Løbet var ikke mange omgange gammelt, da vi fik den næste Safety Car, da Nico Müller i høj fart crashede på baglangsiden. Ingen bremser kaldte Nico til pitten, og da løbet blev genstartet på omgang 17 var mere end halvdelen af distancen kørt.
De to gange Safety Car gav fire ekstra omgange, så løbet rykkede fra 28 til 32 omgange langt. I front var der igen hård kamp om placeringerne og hvem der skulle føre. Norman Nato førte lidt, Nick Cassidy var lidt i front, men det var Porsches Antonio Felix da Costa, der mente han burde være den førende.
Jean-Eric Vergne rykkede godt op igennem feltet, men på bekostning af et overforbrug. De to McLaren-kørere havde vist god fart i kvalifikationen, men som oftest set hos Nio 333, så kan de ikke holde tempoet.
Føringen skifter igen på de sidste par omgange, hvor Nick Cassidy, da Costa og Jake Dennis slås om podieplaceringerne. Det ender med endnu en sejr til Nick Cassidy foran Jake Dennis og Antonio Felix da Costa.
Tidligere mesterskabsførende Pascal Wehrlein slutter p9. Cassidy overtager føringen i mesterskabet og Jake Dennis, der startede løbet som den mesterskabsførende slutter weekenden på plads to i mesterskabet.
Der resterer to afdelinger/fire runder i dette års mesterskab.