I et forsøg på at reducere omkostningerne var et af emnerne dækvarmerne, der varmer dækkene op til 90 grader, så kørerne har noget varme i dækkene og dermed grip, når de kommer på banerne.
Varmetæpperne er dyre og bruger en masse strøm, så med indførslen af lavprofildæk næste år, så skulle varmetæpperne ud. Både af økonomiske grunde, men også som en sportslig udfordring, men det møder nu modstand fra flere hold.
Der er i dag møde i F1-kommisionen i London, hvor dækvarmere er på programmet.
Tyske ‘Auto Motor und Sport’ citerer en teamchef fra et mindre hold.
“I kvalifikationen holder bilerne nogle gange flere minutter ved pitudkørslen for at få en god position på banen.”
“Dækkene køler helt ned og på en eller anden måde fungerer det stadig.”
Det forventes, at man finder et kompromis, så de store hold stadig kan bevare deres varmetæpper, mens der både kan spares nogle penge, men samtidig stadig beholde en reducering.
I år har hvert hold 40 varmetæpper, mod 20 tæpper næste år. Samtidig forventes det, at der over de næste to år vil være en reducering af den tillladte opvarmning fra 90 grader til 70 i 2022, og fra 70 grader til 50 i 2023, og så et endeligt forbud til 2024.