Japans GP – De frie træninger

George Russell Copyright Pirelli

Det var en våd omgang, da de to træninger blev kørt på Suzuka i Japan. Det gav nogle overraskende navne i toppen, en af årets måske dummeste afkørsler og en kører, der også kom på afveje.

Hele fredagen regnede det over Suzuka. Det var ikke monsunregn, men nok til at begge træninger blev kørt på intermediates eller regnvejrsdæk. Sidste gang Formel 1 var i Japan i 2019, og det føltes som rigtig lang tid siden.

Fernando Alonso fik æren af at  være hurtigste mand i FP1 i sin Alpine. Spanieren vandt på Suzuka i 2006 (samt Fuji 2008) og han vil stensikkert gerne gentage bedriften igen i år. Under dagens første træning kom der et tidspunkt, hvor banen tørrede lidt op, så kørerne skiftede til intermediates.

Kevin Magnussen fejrede sin 30 årsfødselsdag med en tur på karaokebar inden han kom til Suzuka
Copyright Pirelli

Det blev dog en kort omgang, da regnen tog til igen. Der var en del afkørsler, specielt i Degner-svingene, men ingen uheld under træningen. Til gengæld lykkedes det Mick Schumacher at smadre sin Haas under indkørselsomgangen efter træningen.

Det gjorde han så perfekt, at hans Haas ikke kom på banen i FP2. Tyskeren har stadig en lille chance for at blive hos Haas, men den bliver mindre og mindre, så sådan et uheld efter træningens ternede flag ser ikke godt ud.

Japans GP 2022 – FP1

Anden træning havde de to Mercedes-racere som de hurtigste kørere. Mercedes er det eneste hold, der har vundet på Suzuka under hybridæraen, og de vil stensikkert gerne fortsætte den stime. Tiderne blev sat på intermediates, men de blå Wet blev også brugt flittigt.

Igen en session med afkørsler, samt en Lafiti-“klassiker”, der tog vejen før chikanen i Casio Triangle. Nicolas Kiesa kaldte det det dummeste han havde set, men Latifi kunne vende rundt og køre ordentlig ind i pitten.

Jeg husker hvordan Kimi Raikkonen kørte af på Interlagos og kom ind på den gamle del af banen.

Yuki Tsunoda
Copyright Pirelli

Kevin Magnussen gjorde det godt i både FP1 og FP2, hvor han kørte femtehurtigste tid. At det handler om at være på banen på det rigtige tidspunkt i regn var FP2 et tydeligt bevis på. Mercedes var ikke med fremme i FP1, men 1-2 i FP2. Max Verstappen på p3, mens McLaren er langt nede og Nicholas Latifi foran Alex Albon.

Hvis man ikke vidste det, så var FP2 90 minutter lang. Den ekstra halve time var tildelt Pirelli, der skulle have testet nye dæk forud for 2024. På grund af regnen kunne det ikke lade sig gøre, men de 90 minutter var skemalagt og blev kørt.

Japans GP 2022 – FP2