Det nuværende motorreglement, 1.6 liters turbohybrid, er gældende frem til 2024, men hvad skal der ske i 2025? Her er svarene tvetydige for hvor Renault og Cyril Abiteboul ønsker en nyt reglement med en teknologi, der er mere relevant for bilbranchen, så er der et andet ønske fra Mercedes.
Toto Wolff ønsker en videreudvikling af den nuværende power unit med endnu mere fokus på at gøre motorerne mere effektive. I Formel 1 er det at stå stille at falde bagud.
“Fra et omkostningsperspektiv vil vi være opsatte på, sammen med FIA og Liberty (Media, red.) at bevare den nuværende formel.”
“Det er en meget effektiv hybrid power unit, og vi er ikke gode nok til at bringe det ud til verdenen. Men det er den.”
Mercedes ved godt, at verden ændrer sig. Miljøet er kommet i fokus og Greta Thunberg og hendes følgere får mere og mere magt. Derfor er bilindustrien også ved at tilpasse sig fremtiden.
Renaults Cyril Abiteboul siger:
“Hvis jeg ser på den fart verden ændrer sig, min mening er, at der er en stor risiko for, at F1 falder bagefter.”
Audi og DTM er i gang med indføre mere miljøvenlig brændstof for at gøre klassen lidt mere miljøvenlig.
Der er ingen tvivl om, at udviklingen desværre er løbet fra store skrigende V12-motorer og mere miljøvenlige og effektive motorer er vejen frem. Formel E har allerede vist, at de med bedre batterier kan køre et helt løb på en opladning, dog ikke i nærheden af en F1-distance, hvor de tidligere måtte bruge to biler til at gennemføre et løb.
Tager man udgangspunkt i de nuværende motorer, så er det den elektriske del, der er mest udvikling i, men også brændstoffet spiller sin rolle. Ferraris nuværende form skulle blandt andet skyldes et nyt brændstof fra Shell, der giver ekstra hestekræfter.
Fremtiden bliver spændende, men lige nu står vi i et tomrum, hvor man kan bruge millioner på at udvikle videre på et motorkoncept, som måske står for udskiftning om få år.