Mandag mødes flere teamchefer med FIA for at diskutere den nuværende og kommende motorsituation i Formel 1. Helmut Marko har tidligere foreslået, at FIA fastfryser motorreglementet fra 2022 til det nye motorreglement indføres i 2025 eller 2026.
Red Bull har foreslået, at de køber de intellektuelle rettigheder til Hondas motor og selv bygger og vedligeholder dem i fremtiden. Noget af en udgift, men en endnu større udgift vil være at skulle udvikle motorerne i fremtiden.
Derfor er en fastfrysning af motorerne kommet på tale. Dermed vil Red Bull kunne forblive et fabrikshold i fremtiden i stedet for at blive tvunget til at være kundehold hos Renault.
Et forslag som Mercedes’ Toto Wolff bakker op om.
Toto Wolff udtalte i Portugal:
“Jeg mener Red Bull er et meget vigtigt brand i Formel 1. Vi er nødt til at hjælpe dem med at finde en løsning, hvor de forbliver et fabrikshold, som de er nu.”
“Naturligvis forstår jeg, at de ikke ønsker at blive et kundehold igen, men de vil have svært ved at tage over udviklingen af motoren selv – Det er alt for dyrt.”
“Det er derfor jeg mener, at det ikke er et dårligt forslag. Jeg mener vi bør gøre alt for at give dem den chance.”
Efter sigende er Ferrari imod ideen, men det forstår man godt med deres nuværende motor, mens Renault skulle være indifferente.