København var vært for præsentationen for den helt nye touring car-klasse Pure Etcr, da GPnews var inviteret til premieren til historiens første elektriske standardvognsklasse. Oprindelig planlagt til at være foregået til Copenhagen Historic Grand Prix i august, blev siden rykket til CHGP i oktober.
Da CHGP desværre også blev aflyst kunne man have frygtet, at Danmark ville være blevet forbigået, men det blev vi ikke. I stedet blev præsentationen flyttet til Rådhuspladsen, hvor arrangørerne har knoklet hele ugen på at bygge scenen op og planlægge hele arrangementet.
Så der stod en Energy Station foran Københavns Rådhus og der var bygget en mindre tribune, hvor de specielt inviterede VIP-gæster kunne overvære præsentationen i tørvejr, hvis vejrguderne skulle have spillet et puds. Det gjorde de heldigvis ikke.
Efter en introvideo faldt tæppet og vi så Energy Station, som kommer til at danne base for samtlige arrangementer i 2021. Her stod en bil med et dækken over sig, og vi blev budt velkommen af arrangementets vært. Han præsenterede Xavier Gavory, der er chefen for Pure Etcr. De snakkede lidt om den nye klasse inden Københavns overborgmester Frank Jensen på bedste danglish bød velkommen til København.
At København var blevet udvalgt som værtsby skyldes det ambitiøse klimamål om at gøre København klimaneutral i 2025. CHGP-chef Jac Nellemann var det danske bidrag til præsentationen og han var blandt andet med til at offentliggøre den tredje motorfabrikant, der har tilmeldt sig Etcr.
Den første konstruktør var Cupra, der kommer til at stille til start med Mathias Ekström og Jordi Gene (bror til tidligere F1-kører og Le Mans-vinder Marc Gene, red.). Anden deltager bliver RomeoFerraris, der stiller op i en Alfa Romeo med Jean-Karl Vernay som den ene kører.
Den tredje deltager er Hyundai Motorsport, der stiller med deres Veloster N ETCR. De havde taget testkører Augusto Farfus med. Den brasilianske kører med bl.a. en fortid hos BMW, håber at han blevet den ene af teamets to kørere i 2021. Han kom kørende ind på scenen i en tilsvarende Hyundai. Med masser af lyd fra den store V8-motor, nej, bilen var lydløs og selv om han ikke kørte så stærkt, så var oplevelsen alligevel hurtigere end forventet.
Om bilerne kan siges, at de kommer til at have ca. 680 hk og de seks biler kommer til at køre på Goodyear-dæk. Der er udviklet et allrounddæk, som vi kender det fra Formel E, hvor dækket skal bruges på alt lige fra racerbaner til gadebaner og i solskin såvel som regn.
TAG Heuer bliver klassens officielle tidstager og et af sæson 2021s afdelinger bliver Copenhagen Historic Grand Prix i august næste år.
Eurosport er promotor for den nye klasse og Kanal 6/Dplay vil vise de seks løb i 2021. Udover selve Pure Etcr-præsentationen var der et lille afbræk med en dansk deltager. Den prestigefulde Hölzer-pokal blev uddelt til Le Mans-vinder og WEC-verdensmester, Porsche-kører, Michael Christensen.
Der er store forventninger til den nye klasse og man mærkede lettelsens suk hos arrangørerne, da arrangementet var overstået. Personligt glæder jeg mig til, at man tør sætte de elektriske racere op mod den almindelige TCR-klasse, men jeg lod mig fortælle at de elektriske modeller var op mod fire sekunder hurtigere de konventionelle på den samme bane.
Hele præsentationen kan ses her
GPnews takker for invitationen til denne verdenspremiere.