Fans af Formel 1 skal ikke være nervøse for, at Formel 1 går hen og bliver 100% elektrisk i fremtiden. Det forhindrer teknologien, så Formel E kommer ikke og overtager Formel 1’s plads som den største motorsportsklasse.
Jean Todt udtalte i et interview med ‘Motorsport.com’:
“I øjeblikket kan man kun overveje F1 med en hybridmotor. Du kan ikke forestille dig at have FE erstatte F1. 300 km? Der er ikke en elektrisk racerbil i stand til at køre 300 km med F1-farten i dag.”
“Det vil tage årtier før det vil ske.”
“I dag er hybrid det rette valg, næste skridt er at se, hvordan vi kan sikre grønnere brændstof.”
Mercedes’ motorchef Andy Cowell bakker Jean Todt op, og siger den umiddelbare fremtid er mere biodynamisk brændstof, men at der faktisk er en måde at køre 300 km på på strøm.
Løsningen er hydrogen, men det går imod Formel 1’s ånd med at være den hurtigste motorsport.
“Hvis man går efter en hydrogen-løsning, kan det blive gjort i dag, men bilerne vil blive en del tungere og større end de er i dag.”
“Med dette tror jeg vi vil miste F1-aspektet af det.”
“Så jeg mener, at det er derfor de skridt vi tager til 2021 er vigtige, hvor vi introducerer 10% biodynamisk brændstof.”
“Hvis vi kan, med den næste generation af power units, udvikle en motor omkring 100% bærdedygtig brændstof, så er der en stor mængde kuldioxid, som vi kan omdanne til et flydende kulstofhybridbaseret brændstof.”
F1-chefen Chase Carey mener, at hybridteknologi kan være en del af fremtiden.
“Jeg mener det er et offensivt emne, ikke et defensivt emne. Elektricitet vil være en del af løsningen. Men du ved, de har deres egne problemer, hvad enten er økonomi eller batterier.”
“Jeg tror hybridmotoren kan faktisk være, på mange måder, en af de vigtigste, hvis ikke den vigtigste komponent i adressering af en milliard plus biler derude i dag med forbrændingsmotorer.”
“Og vi kan gennem initiativer som brændstof, brændstofteknologier og genindvinding af energi, fortsætte med at skabe det rum.”