Liberty Media klar til salg?

Esteban Ocon og Sergio Perez Copyright Racing Point Force India

I dag har hovedtemaet blandt nyhederne på nettet været Liberty Media. Hele tre artikler bringer vi i dag. Den første handler om, at Liberty Media skulle være tæt på at smide håndklædet i ringen og sælge hele eller dele af Formel 1.

Det kan man bl.a. læse hos ’Autoweek’, der skriver at mest sandsynlige køber er Bernie Ecclestone. Den store mediekoncern købte rettighederne i 2016 og brugte 2017 på at indføre små, men smarte tiltag til publikum.

Siden har det været småt med tiltag bortset fra ødelæggelsen af OTM-området til fordel for en fælles merchandisebutik, som var forsøgt i NASCAR og droppet. Der har ikke rigtig været nogle succesfulde tiltag, men nederlag en masse.

Det nye motorreglement som skulle træde i kraft i 2020, blev udskudt til 2021 og nu er det nuancer om noget. Det store tekniske reglement til 2021 har vi heller ikke hørt noget til endnu, men man har da lavet et par ændringer til i år, som ikke rigtig vil få nogen funktion ifølge flere teamchefer.

Så var der tilføjelsen af nye grand prixer, hvor kun et grand prix i Vietnam er blevet lanceret til 2020, men samtidig er Formel 1’s rygrad ved at blive revet over. Grand prixet i Miami var et prestigeprojekt som heller ikke ser ud til at blive til noget.

Mængden af nederlag overstiger langt de få succeser som Liberty Media har opnået.

Derfor skulle Liberty Media overveje et salg af deres dyrt indkøbte produkt for at minimere de tab, som der utvivlsomt vil være. Hele tre personer overtog for Bernie Ecclestone, der allerede ved salget sagde, at Formel 1 ikke var ligetil.

Fællesskab og enighed er ikke noget, som huserer i Formel 1. Her kræves en diktator til at styre de mange forskellige interesser. En person som Bernie Ecclestone som folk frygter, men også respekterer.

Hvor længe kan Liberty Media tåle at blive overtrumfet af de tre store hold?