Det var ikke planen, at flere kørere skulle udgå på første omgang i Mugello, men comebacket til en oldschool-bane gjorde udfaldet. Gruset fangede kørerne og det er ikke nemt at komme ud af. Det at køre på en bane med konsekvens fik kørerne til at nyde udfordringen.
Efterfølgende har flere kørere udtrykt, at de gerne ser gruset tilbage på banerne igen, men det er ikke lige sådan. Vi græd helligbrøde da Monza asfalterede gruset i Parabolica for det var ikonisk, men det er ikke bare muligt at erstatte asfalten siger Løbschef Michael Masi.
Specielt de nye Tilkedromer har godt med afkørselsareal, men det fjerner også risikoen ved at køre på grænsen.
Sebastian Vettel er fortaler for konsekvens og ser gerne gruset tilbage på banerne. Til ‘Speed Week’ siger han:
“Fejl skal straffes.”
Michael Masi svarer:
“Jeg har sagt det mere end en gang, at vi skal kigge på den bedst mulige løsning for hver bane, og så snakke med ejerne af banen.”
“Arbejdet fortsætter og vi diskuterer også emnerne med kørerne, men det er ikke muligt at lave en sådan løsning alle steder.”
Sebastian Vettel foreslår dog:
“Måske kan vi have et stykke grus ved siden af banen og så asfalt igen. På den måde kan vi sikre, at ingen får fordel af en fejl.”
“Kun at have asfalt fjerner banens karakter og gør det simpelthen for nemt for kørerne.”
Tidligere F1-kører Jacques Villeneuve supplerer:
“Problemet med store afkørselsarealer på moderne baner er, at kører siger ‘Jeg kan tage større chancer for der sker intet med mig’.”
Grus giver konsekvens, men også fare.
“Grus stopper bilen meget hurtigere, men der er altid en risiko for at bilen ruller.”
Løbet på Sochi er en af de baner, hvor der ikke er grus nogle steder.