Det var et svensk uheld, der ultimativt gav Marcus Ericsson sin første sejr i Indycar, og den første sejr til Marcus siden hans GP2-dage tilbage i 2013. Et uheld til landsmanden Felix Rosenqvist, hvis speederen satte sig fast, endte med en ødelagt McLaren, en skadet (heldigvis mindre, red.) kører og en skadet mur og dækmur.
I mere end en time holdt bilerne i pitten, mens først muren, siden dækmuren blev udbedret, så den ville være klar, skulle der komme et uheld der igen i Indycar eller senere i IMSA-løbet, som Kevin Magnussen/Ranger van der Zende vandt.
Pato O’Ward startede fra pole position, men kørte hurtigt i pit for at skifte sine option-dæk (de røde dæksider) til Prime (de sorte dæksider), da de røde ikke fungerede. Det gav føring til Alexander Rossi og Romain Grosjean, men der gik ikke mange omgange før alle kørere, der startede på option måtte i pit.
Josef Newgarden fik ødelagt sit løb tidligt, da han ud af pitten kom for tæt på en mur godt presset af rivalen Colton Herta. Kort inden Prime-kørerne skulle i pit fik vi Felix Rosenqvists voldsomme uheld. Speederen satte sig fast og han kørte ind i dækkene med en sådan kraft, at dele af dækmuren endte på den anden side af fanghegnet.
Det betød rødt flag, mens Felix blev reddet ud af bilen og mur/dækmur blev udbedret. Igen var Scott Dixon uheldig for der må ikke arbejdes på bilerne under det røde flag, og da løbet mere end en time senere manglede han og flere andre et pitstop.
Dermed røg de godt tilbage i feltet, da feltet var tæt. Andre kørere var mere heldige. Will Power og Marcus Ericsson var blandt de heldige, der kom frem i feltet, mens Scott Dixons tvungne pitstop på option-dækkene blev længere end normalt og han tabte meget tid, da dækkene mistede deres greb.
Flere kørere leverede flotte og nogle også hårde overhalinger og med få omgange lå Will Power forrest tæt forfulgt af Marcus Ericsson, som ikke virkede til at have overskuddet til at overhale på den svære bane. Så kørte Romain Grosjean galt med fem omgange tilbage og det endte med rødt flag.
Igen blev bilerne sendt i pit og her blev Wills løb ødelagt. Holdende som den første i pitten ville officials ikke give ham lov til at få en ventilator til at køle cockpittet ned. Det resulterede i, at Will’s ECU overophedede og da løbet blev genstartet kunne hans bil ikke starte. Så fra føringen og flest omgange ført endte han som sidste mand blandt de gennemførende biler.
En mekaniker kom løbende med en ny ECU, men bilen måtte skubbes tilbage i pitten for at få værktøjet til at skifte den. Han kom efterfølgende tilbage på banen, men der var løbet kørt. Imens udnyttede Marcus nogle tætte kampe bag sig til at trække fra og holde føringen de sidste tre omgange af løbet.
Will Power blev efterfølgende interviewet og den australske kører var rasende og sendte en kraftig svada efter Indycar, der ikke lyttede til kørerne og nu var skyld i, at hans ECU brændte af fordi de ikke ville give ham lov til at køle den ned. Som første kører i pitten var han også den kører, der havde kortest tid til at køle cockpittet ned, da alle kørere skulle i pit før han fik en ventilator.
Marcus Ericsson var glad, men også meget fattet, da han vandt løbet for Chip Ganassi Racing, der tre timer senere tog endnu en sejr på banen med Kevin og Ranger i IMSA.
“For engangs skyld gik tingene min vej. Det føles virkelig godt.”
“Jeg føler virkelig med Will. Den måde det sluttede for ham. Han lavede et formidabelt arbejde i dag, men det var min dag i dag, og det var på tide.”
Plads | Nr | Kører | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 8 | Marcus Ericsson | 70 | 0.000s | 0.000s | 5 | 15 | Honda | 189 | Chip Ganassi Racing |
2 | 21 | Rinus VeeKay | 70 | 1.7290 | 1.7290 | 0 | 12 | Chevy | 231 | Ed Carpenter Racing |
3 | 5 | Pato O’Ward | 70 | 1.9105 | 0.1815 | 3 | 1 | Chevy | 248 | Arrow McLaren SP |
4 | 30 | Takuma Sato | 70 | 8.1688 | 6.2583 | 0 | 16 | Honda | 163 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
5 | 15 | Graham Rahal | 70 | 9.4645 | 1.2957 | 4 | 20 | Honda | 179 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
6 | 45 | Santino Ferrucci | 70 | 9.5670 | 0.1025 | 0 | 21 | Honda | 85 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
7 | 27 | Alexander Rossi | 70 | 10.3406 | 0.7736 | 2 | 2 | Honda | 128 | Andretti Autosport |
8 | 9 | Scott Dixon | 70 | 10.8956 | 0.5550 | 16 | 11 | Honda | 237 | Chip Ganassi Racing |
9 | 18 | Ed Jones | 70 | 11.9428 | 1.0472 | 2 | 4 | Honda | 100 | Dale Coyne Racing with Vasser Sullivan |
10 | 2 | Josef Newgarden | 70 | 12.5061 | 0.5633 | 0 | 5 | Chevy | 204 | Team Penske |
11 | 14 | Sebastien Bourdais | 70 | 13.5792 | 1.0731 | 0 | 10 | Chevy | 108 | AJ Foyt Enterprises |
12 | 22 | Simon Pagenaud | 70 | 13.8274 | 0.2482 | 0 | 9 | Chevy | 219 | Team Penske |
13 | 20 | Conor Daly | 70 | 14.7925 | 0.9651 | 0 | 17 | Chevy | 102 | Ed Carpenter Racing |
14 | 26 | Colton Herta | 70 | 16.0887 | 1.2962 | 0 | 6 | Honda | 170 | Andretti Autosport |
15 | 10 | Alex Palou | 70 | 17.2534 | 1.1647 | 0 | 25 | Honda | 263 | Chip Ganassi Racing |
16 | 60 | Jack Harvey | 70 | 18.2898 | 1.0364 | 0 | 19 | Honda | 135 | Meyer Shank Racing |
17 | 29 | James Hinchcliffe | 70 | 19.0114 | 0.7216 | 0 | 13 | Honda | 87 | Andretti Steinbrenner Autosport |
18 | 4 | Dalton Kellett | 69 | 1 omg. | 1 LAPS | 0 | 24 | Chevy | 74 | AJ Foyt Enterprises |
19 | 3 | Scott McLaughlin | 67 | 3 omg. | 1 LAPS | 0 | 23 | Chevy | 154 | Team Penske |
20 | 12 | Will Power | 67 | 3 omg. | 17.3818 | 37 | 7 | Chevy | 141 | Team Penske |
21 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 65 | 5 omg. | 1 omg. | 0 | 8 | Honda | 103 | Andretti Autosport |
22 | 59 | Max Chilton | 65 | 5 omg. | 0.8869 | 0 | 18 | Chevy | 36 | Carlin |
23 | 51 | Romain Grosjean | 63 | Kontakt | 7.2591 | 1 | 3 | Honda | 89 | Dale Coyne Racing w/Rick Ware Racing |
24 | 48 | Jimmie Johnson | 49 | Mekaniskl | 14 LAPS | 0 | 22 | Honda | 31 | Chip Ganassi Racing |
25 | 7 | Felix Rosenqvist | 23 | Kontakt | 7.2567 | 0 | 14 | Chevy | 87 | Arrow McLaren SP |
Weekendens andet løb vises på TV3 Max eller Viaplay klokken 18. Oliver Askew afløser skadede Felix Rosenqvist.