Indy: Rookiesejr i Austin

Colton Herta Copyright Indycar

Colton Herta, søn af tidligere Indy- og ChampCarkører Bryan Herta, tog sejren i sit kun tredje IndyCar-løb, da 24 racere kørte på Circuit of the Americas for første gang.

Det var det sorte guld, der blev afgørende eller rettere det sorte gul med de røde dæksider, der gjorde forskellen. Will Power startede fra pole position og han kunne som den eneste gå efter en bonus på $100.000, hvis han vandt løbet fra pole position.

De første 45 omgange førte han løbet, men en gulflagsfase forårsaget af et sammenstød mellem James Hinchcliffe og Felix Rosenqvist, der blev sendt i muren lige før pitindkørslen ændrede dette. En knækket aksel gjorde, at Will aldrig fik gang i bilen igen.

De to andre tabere blev Alexander Rossi og Scott Dixon, der begge kørte i pit samtidig med Will Power for at få skiftet dæk. Reglerne i IndyCar er dog, at ved en gulflagszone lukkes pitten og feltet samles.

Colton Herta havde lige inden uheldet været inde til sit sidste pit stop og det betød, at han kom helt i front. Da marshalls heller ikke var hurtige til at rydde op, så havde den unge rookie både friske dæk og brændstof nok.

Den næsten 19-årige kører trykkede da også godt til, da løbet blev genstartet. Trods et underskud på Push-to-pass i forhold til forfølger Josef Newgarden, så trak han fra til en flot sejr, der samtidig gjorde ham til den yngste vinder i IndyCar. En titel som Graham Rahal tidligere besad, da han vandt sit første IndyCar-løb i St. Pete 2008.

Det var en sjov oplevelse at se IndyCar-bilerne køre rundt på banen, som vi er vant til kun at se Formel 1 på. Tidsmæssigt halter de efter med ca. 15 sekunder, men det lægger man ikke rigtig mærke til, når de først er i gang.

Til gengæld ville Charlie Whiting (Hvil i fred) og hans hjælpere have fået hjertestop af at håndtere banens grænser. Specielt i mellem sving 19 og 20 var kørerne konsekvent langt ud over banens bredde, men flere gange virkede banens grænser til kun at være vejledende. Jeg er bange for, at det var et dårligt forsøg på at gøre bilerne hurtigere i forhold til Formel 1, så afstanden ville blive minimeret med et par procent.

Det var netop imellem sving 19 og 20 Felix Rosenqvist blev sendt i muren.

Resultatet af løbet blev:

Plads Nr Navn Omg. Diff Afstand Ført ST Motor Pts Team
1 88 Colton Herta 60 0.0000s 0.000s 15 4 Honda 75 Harding Steinbrenner Racing
2 2 Josef Newgarden 60 2.7182 2.7182 0 7 Chevy 93 Team Penske
3 28 Ryan Hunter-Reay 60 3.2311 0.5129 0 3 Honda 42 Andretti Autosport
4 15 Graham Rahal 60 8.0612 4.8301 0 10 Honda 50 Rahal Letterman Lanigan Racing
5 18 Sebastien Bourdais 60 15.4015 7.3403 0 17 Honda 36 Dale Coyne Racing with Vasser-Sulli
6 98 Marco Andretti 60 19.8494 4.4479 0 20 Honda 45 Andretti Herta Autosport with Curb Agaj
7 30 Takuma Sato 60 22.1467 2.2973 0 14 Honda 37 Rahal Letterman Lanigan Racing
8 31 Patricio O’Ward 60 23.2628 1.1161 0 8 Chevy 24 Carlin
9 27 Alexander Rossi 60 23.5279 0.2651 0 2 Honda 53 Andretti Autosport
10 60 Jack Harvey 60 23.9532 0.4253 0 23 Honda 40 Meyer Shank Racing with Arrow SPM
11 21 Spencer Pigot 60 24.3838 0.4306 0 19 Chevy 38 Ed Carpenter Racing
12 14 Tony Kanaan 60 27.0568 2.6730 0 24 Chevy 33 AJ Foyt Enterprises
13 9 Scott Dixon 60 31.0677 4.0109 0 6 Honda 57 Chip Ganassi Racing Teams
14 20 Ed Jones 60 35.6602 4.5925 0 18 Chevy 25 Ed Carpenter Racing
15 7 Marcus Ericsson 60 36.2308 0.5706 0 16 Honda 25 Arrow Schmidt Peterson Motorsport
16 5 James Hinchcliffe 60 36.7699 0.5391 0 15 Honda 42 Arrow Schmidt Peterson Motorsports
17 4 Matheus Leist 60 39.2619 2.4920 0 12 Chevy 21 AJ Foyt Enterprises
18 32 Kyle Kaiser 60 46.2357 6.9738 0 21 Chevy 12 Juncos Racing
19 22 Simon Pagenaud 60 55.0378 8.8021 0 22 Chevy 37 Team Penske
20 19 Santino Ferrucci 59 109.1820 53.3641 0 11 Honda 32 Dale Coyne Racing
21 59 Max Chilton 59 1 LAPS 39.5477 0 13 Chevy 23 Carlin
22 26 Zach Veach 58 2 LAPS 1 LAPS 0 9 Honda 24 Andretti Autosport
23 10 Felix Rosenqvist 55 5 LAPS 3 LAPS 0 5 Honda 40 Chip Ganassi Racing Teams
24 12 Will Power 46 0.6427 0.6427 45 1 Chevy 47 Team Penske