Colton Herta, søn af tidligere Indy- og ChampCarkører Bryan Herta, tog sejren i sit kun tredje IndyCar-løb, da 24 racere kørte på Circuit of the Americas for første gang.
Det var det sorte guld, der blev afgørende eller rettere det sorte gul med de røde dæksider, der gjorde forskellen. Will Power startede fra pole position og han kunne som den eneste gå efter en bonus på $100.000, hvis han vandt løbet fra pole position.
De første 45 omgange førte han løbet, men en gulflagsfase forårsaget af et sammenstød mellem James Hinchcliffe og Felix Rosenqvist, der blev sendt i muren lige før pitindkørslen ændrede dette. En knækket aksel gjorde, at Will aldrig fik gang i bilen igen.
De to andre tabere blev Alexander Rossi og Scott Dixon, der begge kørte i pit samtidig med Will Power for at få skiftet dæk. Reglerne i IndyCar er dog, at ved en gulflagszone lukkes pitten og feltet samles.
Colton Herta havde lige inden uheldet været inde til sit sidste pit stop og det betød, at han kom helt i front. Da marshalls heller ikke var hurtige til at rydde op, så havde den unge rookie både friske dæk og brændstof nok.
Den næsten 19-årige kører trykkede da også godt til, da løbet blev genstartet. Trods et underskud på Push-to-pass i forhold til forfølger Josef Newgarden, så trak han fra til en flot sejr, der samtidig gjorde ham til den yngste vinder i IndyCar. En titel som Graham Rahal tidligere besad, da han vandt sit første IndyCar-løb i St. Pete 2008.
Det var en sjov oplevelse at se IndyCar-bilerne køre rundt på banen, som vi er vant til kun at se Formel 1 på. Tidsmæssigt halter de efter med ca. 15 sekunder, men det lægger man ikke rigtig mærke til, når de først er i gang.
Til gengæld ville Charlie Whiting (Hvil i fred) og hans hjælpere have fået hjertestop af at håndtere banens grænser. Specielt i mellem sving 19 og 20 var kørerne konsekvent langt ud over banens bredde, men flere gange virkede banens grænser til kun at være vejledende. Jeg er bange for, at det var et dårligt forsøg på at gøre bilerne hurtigere i forhold til Formel 1, så afstanden ville blive minimeret med et par procent.
Det var netop imellem sving 19 og 20 Felix Rosenqvist blev sendt i muren.
Resultatet af løbet blev:
Plads | Nr | Navn | Omg. | Diff | Afstand | Ført | ST | Motor | Pts | Team |
1 | 88 | Colton Herta | 60 | 0.0000s | 0.000s | 15 | 4 | Honda | 75 | Harding Steinbrenner Racing |
2 | 2 | Josef Newgarden | 60 | 2.7182 | 2.7182 | 0 | 7 | Chevy | 93 | Team Penske |
3 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 60 | 3.2311 | 0.5129 | 0 | 3 | Honda | 42 | Andretti Autosport |
4 | 15 | Graham Rahal | 60 | 8.0612 | 4.8301 | 0 | 10 | Honda | 50 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
5 | 18 | Sebastien Bourdais | 60 | 15.4015 | 7.3403 | 0 | 17 | Honda | 36 | Dale Coyne Racing with Vasser-Sulli |
6 | 98 | Marco Andretti | 60 | 19.8494 | 4.4479 | 0 | 20 | Honda | 45 | Andretti Herta Autosport with Curb Agaj |
7 | 30 | Takuma Sato | 60 | 22.1467 | 2.2973 | 0 | 14 | Honda | 37 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
8 | 31 | Patricio O’Ward | 60 | 23.2628 | 1.1161 | 0 | 8 | Chevy | 24 | Carlin |
9 | 27 | Alexander Rossi | 60 | 23.5279 | 0.2651 | 0 | 2 | Honda | 53 | Andretti Autosport |
10 | 60 | Jack Harvey | 60 | 23.9532 | 0.4253 | 0 | 23 | Honda | 40 | Meyer Shank Racing with Arrow SPM |
11 | 21 | Spencer Pigot | 60 | 24.3838 | 0.4306 | 0 | 19 | Chevy | 38 | Ed Carpenter Racing |
12 | 14 | Tony Kanaan | 60 | 27.0568 | 2.6730 | 0 | 24 | Chevy | 33 | AJ Foyt Enterprises |
13 | 9 | Scott Dixon | 60 | 31.0677 | 4.0109 | 0 | 6 | Honda | 57 | Chip Ganassi Racing Teams |
14 | 20 | Ed Jones | 60 | 35.6602 | 4.5925 | 0 | 18 | Chevy | 25 | Ed Carpenter Racing |
15 | 7 | Marcus Ericsson | 60 | 36.2308 | 0.5706 | 0 | 16 | Honda | 25 | Arrow Schmidt Peterson Motorsport |
16 | 5 | James Hinchcliffe | 60 | 36.7699 | 0.5391 | 0 | 15 | Honda | 42 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
17 | 4 | Matheus Leist | 60 | 39.2619 | 2.4920 | 0 | 12 | Chevy | 21 | AJ Foyt Enterprises |
18 | 32 | Kyle Kaiser | 60 | 46.2357 | 6.9738 | 0 | 21 | Chevy | 12 | Juncos Racing |
19 | 22 | Simon Pagenaud | 60 | 55.0378 | 8.8021 | 0 | 22 | Chevy | 37 | Team Penske |
20 | 19 | Santino Ferrucci | 59 | 109.1820 | 53.3641 | 0 | 11 | Honda | 32 | Dale Coyne Racing |
21 | 59 | Max Chilton | 59 | 1 LAPS | 39.5477 | 0 | 13 | Chevy | 23 | Carlin |
22 | 26 | Zach Veach | 58 | 2 LAPS | 1 LAPS | 0 | 9 | Honda | 24 | Andretti Autosport |
23 | 10 | Felix Rosenqvist | 55 | 5 LAPS | 3 LAPS | 0 | 5 | Honda | 40 | Chip Ganassi Racing Teams |
24 | 12 | Will Power | 46 | 0.6427 | 0.6427 | 45 | 1 | Chevy | 47 | Team Penske |