Will Power blev lørdag den hurtigste kører i Indycar, da han tog sin pole position nummer 68. Dermed gik han forbi Mario Andretti og søndag kronede han så sæsonen med sit andet mesterskab i Indycar. Otte år skulle der gå før Will Power igen vandt Astor Cup-trofæet.
Inden han kunne løfte trofæet skulle han dog lige igennem 95 hæsblæsende omgange rundt på Laguna Seca Raceway. Danske seere missede de første 24 omgange, da løbet blev fremrykket i forhold til den danske sendeplan.
Heldigvis tog Alex Palou først føringen på omgang 27 og den afgående mester så sig ikke tilbage. Med et tempo som end ikke Josef Newgarden kunne følge trak han fra. Josef startede helt nede på plads 25, men den tidligere mester har en evne til at køre og skabe sit eget løb.
Med flere flotte overhalinger ind i Cork Screw (Proptrækker-chikanen, red.) kørte han sig helt frem til plads to, men der skulle mere end almindelig held til for at kunne tage titlen. Det første krævede en sejr, det andet krævede Will Power skulle slutte markant dårligere end Josef. Ingen af delene skete, men et flot punktum på en sæson, hvor en afkørsel i Iowa ændrede det hele.
Marcus Ericsson, Scott Dixon og Scott McLaughlin var også potentielle titelkandidater, men for Marcus og McLaughlin var det mere teoritisk. De kæmpede en god kamp, men var aldrig i nærheden af toppen.
Årets rookie mesterskab skulle også afgøres. Christian Lundgaard havde en lille føring foran David Malukas, der dog startede længere fremme. Christian kørte et flot løb og sluttede p5 foran Romain Grosjean der blev overhalet sidst i løbet. Dermed blev han Rookie of the Year, der betyder meget for amerikanerne, noget mindre for Christian, men som han nok alligevel vil være stolt af.
En god afslutning på sæsonen for vores danske kører, der i Nashville og Portland blev ramt af sort uheld, der ødelagde flotte resultater.
Vinder blev Alex Palou, som skrevet tidligere, og selv om vi ved, at han fortsætter i Indycar, så vides det stadig ikke om det bliver for Chip Ganassi Racing eller Arrow McLaren SP endnu.
Juniorserien Indy Lights sluttede også på Laguna Seca. Her blev kørt en dobbeltafdeling, og danske Christian Rasmussen blev toer lørdag og dominerede søndagens løb fra pole position til sin anden sejr i sæsonen.
Will Power gennemførte samtlige omgange i dette års Indycar-mesterskab.
Resultatet af løbet på Laguna Seca blev:
Plads | Nr | Kører | Omg. | Afstand | Interval | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 10 | Alex Palou | 95 | 0.000s | 0.000s | 67 | 11 | Honda | 510 | Chip Ganassi Racing |
2 | 2 | Josef Newgarden | 95 | 30.3812 | 30.3812 | 5 | 25 | Chevy | 544 | Team Penske |
3 | 12 | Will Power | 95 | 33.8528 | 3.4716 | 17 | 1 | Chevy | 560 | Team Penske |
4 | 7 | Felix Rosenqvist | 95 | 35.5322 | 1.6794 | 5 | 8 | Chevy | 393 | Arrow McLaren SP |
5 | 30 | Christian Lundgaard | 95 | 50.8901 | 15.3579 | 0 | 16 | Honda | 323 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
6 | 3 | Scott McLaughlin | 95 | 56.1091 | 5.2190 | 0 | 7 | Chevy | 510 | Team Penske |
7 | 28 | Romain Grosjean | 95 | 57.9853 | 1.8762 | 0 | 4 | Honda | 328 | Andretti Autosport |
8 | 5 | Pato O’Ward | 95 | 59.9521 | 1.9668 | 0 | 5 | Chevy | 480 | Arrow McLaren SP |
9 | 8 | Marcus Ericsson | 95 | 62.6247 | 2.6726 | 0 | 9 | Honda | 506 | Chip Ganassi Racing |
10 | 27 | Alexander Rossi | 95 | 65.3231 | 2.6984 | 0 | 3 | Honda | 381 | Andretti Autosport |
11 | 26 | Colton Herta | 95 | 67.6483 | 2.3252 | 0 | 18 | Honda | 381 | Andretti Autosport w/Curb-Agajanian |
12 | 9 | Scott Dixon | 95 | 67.9752 | 0.3269 | 0 | 13 | Honda | 521 | Chip Ganassi Racing |
13 | 18 | David Malukas | 94 | 1 omg | 22.0580 | 0 | 6 | Honda | 305 | Dale Coyne Racing with HMD |
14 | 21 | Rinus VeeKay | 94 | 1 omg | 0.8496 | 0 | 14 | Chevy | 331 | Ed Carpenter Racing |
15 | 29 | Devlin DeFrancesco | 94 | 1 omg | 5.4576 | 0 | 20 | Honda | 206 | Andretti Steinbrenner Autosport |
16 | 48 | Jimmie Johnson | 94 | 1 omg | 8.6239 | 0 | 23 | Honda | 214 | Chip Ganassi Racing |
17 | 60 | Simon Pagenaud | 94 | 1 omg | 0.4442 | 0 | 10 | Honda | 314 | Meyer Shank Racing |
18 | 15 | Graham Rahal | 94 | 1 omg | 0.2226 | 0 | 19 | Honda | 345 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
19 | 06 | Helio Castroneves | 94 | 1 omg | 2.3636 | 0 | 12 | Honda | 263 | Meyer Shank Racing |
20 | 45 | Jack Harvey | 94 | 1 omg | 15.7484 | 0 | 21 | Honda | 209 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
21 | 14 | Kyle Kirkwood | 94 | 1 omg | 0.3851 | 0 | 17 | Chevy | 183 | AJ Foyt Enterprises |
22 | 16 | Simona De Silvestro | 94 | 1 omg | 4.7839 | 0 | 26 | Chevy | 34 | Paretta Autosport |
23 | 51 | Takuma Sato | 94 | 1 omg | 24.7101 | 0 | 22 | Honda | 258 | Dale Coyne Racing w/RWR |
24 | 20 | Conor Daly | 93 | 2 omg | 10.8005 | 0 | 15 | Chevy | 267 | Ed Carpenter Racing |
25 | 4 | Dalton Kellett | 93 | 2 omg | 54.7478 | 0 | 24 | Chevy | 133 | AJ Foyt Enterprises |
26 | 77 | Callum Ilott | 37 | DNFl | 2.0634 | 1 | 2 | Chevy | 219 | Juncos Hollinger Racing |