INDY: Kørerne vil have halo

Will Power Copyright Penske Entertainment

Det var ikke med kørernes vilje at aeroscreen blev en del af Indycar. Fordelene ved denne løsning kontra den halo, som bruges i næsten alle formelserier er nu, er svære at finde.

Den eneste fordel den reelt har er, at glasset tager småsten, grus og mindre stumper vragdele, hvor haloen i kraft af sin opbygning ikke giver lige så meget beskyttelse.

Men aeroscreen er en noget tungere sag, hvilket gør kræfterne i et uheld endnu større. I kræft af glasset bliver cockpittet også utrolig varmt, så varmt at kørerne på flere baner har kørt med ekstra ventilatorer for at køle cockpittet ned, så kørerne ikke får varmechok og besvimer. Vi har også set eksempler på, at varmen har ødelagt elektronikken, noget som Will Power kan tale med om.

Bilen er også sværere at køre på grund af aeroscreens udformning, der også kan gøre kørerne øre i hovedet, men som det er lige nu, så er der ikke udsigter til en løsning og kørerne kan få den ønskede halo.

Lewis Hamilton
Copyright Pirelli

At der er et ønske om det bevidner et tweet fra Will Buxton om.

“In the short term, almost every driver I spoke to wants the Aeroscreen scrapped. They all said their preferred option was now Halo, because for all the benefits of the screen, the impact it’s had on the car in terms of drivability and setup has been a huge negative.”

Indycar har alle muligheder for at få Dallara til at bygge et nyt chassis til 2024-sæsonen, hvor det nye motorreglement indføres. Et lettere chassis som gør Indycar til den topklasse serien er. Ikke som nu hvor den mangedobbelte mester har kaldt klassen for en juniorklasse.