Simon Pagenaud havde et af de løb, man som kører kun kan drømme om. Et problem med brændstofpumpen ødelagde kvalifikationen og den franske kører skulle derfor starte bagerst på gridden, da det første af to løb på Iowa-ovalen blev afviklet.
Derfra var der kun en vej og ved at køre klogt endte han med at tage det ternede flag under et sekund foran Scott Dixon, som også havde en kvalifikation, der ikke ligner kiwien. I front var det Conor Daly, der tog sin første pole position i Indycar. Lada os bare sige, at han var glad.

Copyright Indycar
Med en uvant mand på pole position og de to Penske-kørere Josef Newgarden og Will Power efter sig, så var der ikke mange der havde forventet, at Conor Daly kunne have holdt føringen resten af løbet, men han tog starten og holdt den en del omgange.
Første halvdel af løbet gik uden det store drama. Der blev overhalet her og der, men det handlede meget om hvor mange pit stops man skulle sigte efter. Den rette strategi, der krævede lidt held var en to-stopper, hvor der kunne gives bedre gas med en tre-stopper.
Det skulle da også være et pit stop, der ændrede løbet. Will Powers venstre forhjulsmand fik ikke skruet fordækket ordentligt på. Muligvis forårsaget af multitasking, hvor han med venstre hånd justerede forvingen og med højre hånd låste hjulet fast. Resultatet blev dog, at venstre forhjul løsnede sig en lille smule og det ødelagde balancen, så Will mistede herredømmet og røg i muren.
Dækket faldt af og bilens aeroscreen gjorde sit arbejde. Det skulle vise sig, at vi skulle takke aeroscreen en gang mere under løbet for naturligvis kommer der safety car på banen efter Wills uheld. Da løbet skulle gives frit igen og det grønne flag skulle viftes igen, blev genstarten afbrudt. Uheldigvis fik Conor Daly ikke den information, så han havde fuld gas på bilen og kørte op over Riinus Vekays baghjul og op over hollænderens bil endnu inden han fik en flyvetur op mod fanghegnet.
Heldigvis redder Vekays aeroscreen at han skulle få Hertas bil i hovedet, og alle tre kørere udtalte efter deres tur til Medical Centre, at det var det bedste sikkerhedsmæssigt Indycar havde lavet endnu.
De to gamle ræve Simon Pagenaud og Scott Dixon havde begge udnyttet en god strategi til at komme i front, men Dixon kunne ikke komme tættere på Simon Pagenaud end et halvt sekund. Den sidste plads på podiet tog Oliver Askew sig af, da han efter et sent dækskifte kunne køre sig op til plads tre.
McLaren holdkammeraten Patricio O’Ward tog sig af plads fire foran Josef Newgarden og Alexander Rossi, som aldrig har været glad for Iowa-ovalen.
Natten til søndag dansk tid køres andet løb på ovalen. Igen starter Simon Pagenaud sidst, og Josef Newgarden starter denne gang fra pole position.
Plads | Nr | Navn | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 22 | Simon Pagenaud | 250 | 0.0000 | 0.0000 | 83 | 23 | Chevy | 163 | Team Penske |
2 | 9 | Scott Dixon | 250 | 0.4954 | 0.4954 | 0 | 17 | Honda | 213 | Chip Ganassi Racing |
3 | 7 | Oliver Askew | 250 | 7.2128 | 6.7174 | 0 | 14 | Chevy | 86 | Arrow McLaren SP |
4 | 5 | Pato O’Ward | 250 | 13.9893 | 6.7765 | 30 | 8 | Chevy | 143 | Arrow McLaren SP |
5 | 1 | Josef Newgarden | 250 | 16.7356 | 2.7463 | 68 | 2 | Chevy | 137 | Team Penske |
6 | 27 | Alexander Rossi | 250 | 19.6004 | 2.8648 | 0 | 5 | Honda | 94 | Andretti Autosport |
7 | 60 | Jack Harvey | 250 | 20.0484 | 0.4480 | 0 | 9 | Honda | 75 | Meyer Shank Racing |
8 | 59 | Conor Daly | 250 | 20.5345 | 0.4861 | 13 | 1 | Chevy | 93 | Carlin |
9 | 8 | Marcus Ericsson | 250 | 20.7383 | 0.2038 | 0 | 10 | Honda | 115 | Chip Ganassi Racing |
10 | 30 | Takuma Sato | 249 | 1 omg. | 7.1420 | 49 | 6 | Honda | 90 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
11 | 55 | Alex Palou | 249 | 1 omg. | 15.4923 | 0 | 18 | Honda | 98 | Dale Coyne Racing with Team Goh |
12 | 15 | Graham Rahal | 248 | 2 omg. | 10.7196 | 0 | 21 | Honda | 106 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
13 | 18 | Santino Ferrucci | 247 | 3 omg. | 11.8557 | 0 | 11 | Honda | 104 | Dale Coyne Racing with Vasser Sullivan |
14 | 10 | Felix Rosenqvist | 247 | 3 omg. | 2.9089 | 7 | 7 | Honda | 105 | Chip Ganassi Racing |
15 | 20 | Ed Carpenter | 247 | 3 omg. | 1.4015 | 0 | 16 | Chevy | 45 | Ed Carpenter Racing |
16 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 247 | 3 omg. | 2.4281 | 0 | 12 | Honda | 95 | Andretti Autosport |
17 | 4 | Charlie Kimball | 245 | 5 omg. | 1 omg. | 0 | 15 | Chevy | 83 | AJ Foyt Enterprises |
18 | 14 | Tony Kanaan | 213 | 32 omg. | 27 omg. | 0 | 19 | Chevy | 32 | AJ Foyt Enterprises |
19 | 88 | Colton Herta | 156 | 4.1891 | 0.6332 | 0 | 4 | Honda | 130 | Andretti Harding Steinbrenner Autosport |
20 | 21 | Rinus VeeKay | 156 | 5.3254 | 1.1363 | 0 | 13 | Chevy | 81 | Ed Carpenter Racing |
21 | 12 | Will Power | 142 | 1 omg. | 4.3292 | 0 | 3 | Chevy | 101 | Team Penske |
22 | 98 | Marco Andretti | 128 | 21 omg. | 3 omg. | 0 | 20 | Honda | 51 | Andretti Herta w/Marco & Curb-Agaj |
23 | 26 | Zach Veach | 95 | 54 omg. | 33 omg. | 0 | 22 | Honda | 85 | Andretti Autosport |