Indy: Dixon vandt Indianapolis GP

Podiet i Indianapolis Copyright Indycar

Det blev to ud af to til Scott Dixon, der vandt Grand Prix of Indianapolis, der bruger banelayoutet, ikke ovalen, til racet.

Will Power startede på pole position og håbede på at tage sin fjerde sejr på banen og Penske syvende. Penske har vundet alle løb på banen før lørdag og det startede også som det plejer.

Will Power tog starten og styrede løbet fra front. Alt lignede et løb, hvor det mest spændende var om der skulle tage to eller tre pit stops i løbet. Det forlød at de forreste ville forsøge at gennemføre på to pit stop, men som altid mærker man intensiteten når de forskellige pit vinduer åbner sig.

Starten på GP of Indy
Copyright Indycar

For en gulflagsperiode vil sende en kører ned igennem feltet, hvis man ikke har taget et pit stop. Ved en gulflagsperiode lukkes pitten til feltet er blevet samlet, og det var lige det som ændrede løbets handling.

For Scott Dixon satsede på trestopsstrategien og havde været i pit, da Oliver Askew crashede sin McLaren-racer i svinget op mod målstregen. En overstyring på slidte dæk sendte den unge kører en tur over græsset og han bankede ind i væggen. Will Power og Josef Newgarden måtte begge køre i pit under det gule flag.

Graham Rahal
Copyright Indycar

Dermed røg de langt ned i feltet blandt kørere som allerede havde pittet, og det sendte Graham Rahal helt i front. Hans strategi var klar. Løbet skulle gennemføres på to pit stop. Scott Dixon fik dog overhalet Graham Rahal på langsiden og så stak han af.

Sidste års vinder Simon Pagenaud startede på plads 20, men han rykkede frem i feltet og lå sidst i løbet og pressede Graham Rahal for plads to. Det lykkedes dog ikke, men at avancere fra plads 20 til tre må siges at være godkendt.

Will Power ødelagde de sidste chancer, da han stallede i pitten under et pit stop. Et underholdende løb med kun tre DNF’s. Oliver Askew på sit crash, og Spencer Pigor og Alexander Rossi med mekanisk defekt.

Hvad vi også oplevede i løbet var problemerne med kørernes aeroscreen for den gør, at der bliver afsindig varmt i cockpittet, og flere kørere frygter at det kan ende med kollaps i de lange løb på varme baner.

Resultatet af løbet blev:

Plads Nr Kører Omg. Difference Afstand Ført ST Motor Team
1 9 Scott Dixon 80 0.0000s 0.0000s 26 7 Honda Chip Ganassi Racing
2 15 Graham Rahal 80 19.9469 19.9469 18 4 Honda Rahal Letterman Lanigan Racing
3 22 Simon Pagenaud 80 20.5642 0.6173 0 20 Chevy Team Penske
4 88 Colton Herta 80 25.0882 4.5240 0 3 Honda Andretti Harding Steinbrenner Autosport
5 21 Rinus VeeKay 80 25.6361 0.5479 0 18 Chevy Ed Carpenter Racing
6 8 Marcus Ericsson 80 25.7133 0.0772 1 14 Honda Chip Ganassi Racing
7 1 Josef Newgarden 80 31.8973 6.1840 4 6 Chevy Team Penske
8 5 Pato O’Ward 80 33.8363 1.9390 0 13 Chevy Arrow McLaren SP
9 18 Santino Ferrucci 80 43.0469 9.2106 0 15 Honda Dale Coyne Racing w/Vasser Sullivan
10 30 Takuma Sato 80 44.8913 1.8444 0 17 Honda Rahal Letterman Lanigan Racing
11 29 James Hinchcliffe 80 46.1674 1.2761 0 19 Honda Andretti Autosport
12 20 Conor Daly 80 49.9774 3.8100 0 8 Chevy Ed Carpenter Racing
13 28 Ryan Hunter-Reay 80 50.4892 0.5118 0 12 Honda Andretti Autosport
14 26 Zach Veach 80 52.2172 1.7280 1 22 Honda Andretti Autosport
15 10 Felix Rosenqvist 80 56.6884 4.4712 0 9 Honda Chip Ganassi Racing
16 59 Max Chilton 80 60.2317 3.5433 0 10 Chevy Carlin
17 60 Jack Harvey 80 63.8457 3.6140 1 2 Honda Meyer Shank Racing
18 4 Charlie Kimball 80 65.5192 1.6735 0 24 Chevy AJ Foyt Enterprises
19 55 Alex Palou 80 66.4782 0.9590 0 21 Honda Dale Coyne Racing with Team Goh
20 12 Will Power 80 71.6129 5.1347 28 1 Chevy Team Penske
21 14 Dalton Kellett 79 1 LAPS 11.8360 0 26 Chevy AJ Foyt Enterprises
22 98 Marco Andretti 79 1 LAPS 52.8492 0 25 Honda Andretti Herta with Marco & Curb-Agaj
23 24 Sage Karam 79 1 LAPS 0.0829 0 23 Chevy Dreyer & Reinbold Racing
24 45 Spencer Pigot 74 2 LAPS 32.6745 1 16 Honda RLL with Citrone/Buhl Autosport
25 27 Alexander Rossi 41 22 LAPS 20 LAPS 0 11 Honda Andretti Autosport
26 7 Oliver Askew 34 25.3318 11.1431 0 5 Chevy Arrow McLaren SP