Det blev to ud af to til Scott Dixon, der vandt Grand Prix of Indianapolis, der bruger banelayoutet, ikke ovalen, til racet.
Will Power startede på pole position og håbede på at tage sin fjerde sejr på banen og Penske syvende. Penske har vundet alle løb på banen før lørdag og det startede også som det plejer.
Will Power tog starten og styrede løbet fra front. Alt lignede et løb, hvor det mest spændende var om der skulle tage to eller tre pit stops i løbet. Det forlød at de forreste ville forsøge at gennemføre på to pit stop, men som altid mærker man intensiteten når de forskellige pit vinduer åbner sig.
For en gulflagsperiode vil sende en kører ned igennem feltet, hvis man ikke har taget et pit stop. Ved en gulflagsperiode lukkes pitten til feltet er blevet samlet, og det var lige det som ændrede løbets handling.
For Scott Dixon satsede på trestopsstrategien og havde været i pit, da Oliver Askew crashede sin McLaren-racer i svinget op mod målstregen. En overstyring på slidte dæk sendte den unge kører en tur over græsset og han bankede ind i væggen. Will Power og Josef Newgarden måtte begge køre i pit under det gule flag.
Dermed røg de langt ned i feltet blandt kørere som allerede havde pittet, og det sendte Graham Rahal helt i front. Hans strategi var klar. Løbet skulle gennemføres på to pit stop. Scott Dixon fik dog overhalet Graham Rahal på langsiden og så stak han af.
Sidste års vinder Simon Pagenaud startede på plads 20, men han rykkede frem i feltet og lå sidst i løbet og pressede Graham Rahal for plads to. Det lykkedes dog ikke, men at avancere fra plads 20 til tre må siges at være godkendt.
Will Power ødelagde de sidste chancer, da han stallede i pitten under et pit stop. Et underholdende løb med kun tre DNF’s. Oliver Askew på sit crash, og Spencer Pigor og Alexander Rossi med mekanisk defekt.
Hvad vi også oplevede i løbet var problemerne med kørernes aeroscreen for den gør, at der bliver afsindig varmt i cockpittet, og flere kørere frygter at det kan ende med kollaps i de lange løb på varme baner.
Resultatet af løbet blev:
Plads | Nr | Kører | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Team |
1 | 9 | Scott Dixon | 80 | 0.0000s | 0.0000s | 26 | 7 | Honda | Chip Ganassi Racing |
2 | 15 | Graham Rahal | 80 | 19.9469 | 19.9469 | 18 | 4 | Honda | Rahal Letterman Lanigan Racing |
3 | 22 | Simon Pagenaud | 80 | 20.5642 | 0.6173 | 0 | 20 | Chevy | Team Penske |
4 | 88 | Colton Herta | 80 | 25.0882 | 4.5240 | 0 | 3 | Honda | Andretti Harding Steinbrenner Autosport |
5 | 21 | Rinus VeeKay | 80 | 25.6361 | 0.5479 | 0 | 18 | Chevy | Ed Carpenter Racing |
6 | 8 | Marcus Ericsson | 80 | 25.7133 | 0.0772 | 1 | 14 | Honda | Chip Ganassi Racing |
7 | 1 | Josef Newgarden | 80 | 31.8973 | 6.1840 | 4 | 6 | Chevy | Team Penske |
8 | 5 | Pato O’Ward | 80 | 33.8363 | 1.9390 | 0 | 13 | Chevy | Arrow McLaren SP |
9 | 18 | Santino Ferrucci | 80 | 43.0469 | 9.2106 | 0 | 15 | Honda | Dale Coyne Racing w/Vasser Sullivan |
10 | 30 | Takuma Sato | 80 | 44.8913 | 1.8444 | 0 | 17 | Honda | Rahal Letterman Lanigan Racing |
11 | 29 | James Hinchcliffe | 80 | 46.1674 | 1.2761 | 0 | 19 | Honda | Andretti Autosport |
12 | 20 | Conor Daly | 80 | 49.9774 | 3.8100 | 0 | 8 | Chevy | Ed Carpenter Racing |
13 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 80 | 50.4892 | 0.5118 | 0 | 12 | Honda | Andretti Autosport |
14 | 26 | Zach Veach | 80 | 52.2172 | 1.7280 | 1 | 22 | Honda | Andretti Autosport |
15 | 10 | Felix Rosenqvist | 80 | 56.6884 | 4.4712 | 0 | 9 | Honda | Chip Ganassi Racing |
16 | 59 | Max Chilton | 80 | 60.2317 | 3.5433 | 0 | 10 | Chevy | Carlin |
17 | 60 | Jack Harvey | 80 | 63.8457 | 3.6140 | 1 | 2 | Honda | Meyer Shank Racing |
18 | 4 | Charlie Kimball | 80 | 65.5192 | 1.6735 | 0 | 24 | Chevy | AJ Foyt Enterprises |
19 | 55 | Alex Palou | 80 | 66.4782 | 0.9590 | 0 | 21 | Honda | Dale Coyne Racing with Team Goh |
20 | 12 | Will Power | 80 | 71.6129 | 5.1347 | 28 | 1 | Chevy | Team Penske |
21 | 14 | Dalton Kellett | 79 | 1 LAPS | 11.8360 | 0 | 26 | Chevy | AJ Foyt Enterprises |
22 | 98 | Marco Andretti | 79 | 1 LAPS | 52.8492 | 0 | 25 | Honda | Andretti Herta with Marco & Curb-Agaj |
23 | 24 | Sage Karam | 79 | 1 LAPS | 0.0829 | 0 | 23 | Chevy | Dreyer & Reinbold Racing |
24 | 45 | Spencer Pigot | 74 | 2 LAPS | 32.6745 | 1 | 16 | Honda | RLL with Citrone/Buhl Autosport |
25 | 27 | Alexander Rossi | 41 | 22 LAPS | 20 LAPS | 0 | 11 | Honda | Andretti Autosport |
26 | 7 | Oliver Askew | 34 | 25.3318 | 11.1431 | 0 | 5 | Chevy | Arrow McLaren SP |