Natten til søndag dansk tid kørte Indycar sæsonens første løb på højfartsovalen Texas Motor Speedway, og det betød samtidig debut til den i samarbejde med Red Bull Technologies udviklede aeroscreen.
Under de virtuelle løb har den ikke skabt problemer, men i virkeligheden er løsningen ikke så gennemtænkt. For aeroscreen er monteret på et chassis, som ikke var beregnet til det.
Fremfor et nyt chassis, hvor aeroscreen er en del af designet, så viser monteringen af aeroscreen og dens udformning samt vægt, at det koster på balancen i bilen.
Penske-kører og regerende mester Josef Newgarden var ikke videre tilfreds. Trods fuld downforce var balancen forkert.
“Brugen af maksimal downforce var en del hårdere i år end sidste år. En del af dette skyldes aeroscreen, den giver mere vægt.”
”Mekanisk er det lidt sværere at køre med vægten med vægten højere oppe (bilens tyngdepunkt flyttes opad, red.) samt fordelingen af vægt. Også udformingen af aeroscreen skabet et mindre downforcetab.”
“Dækkene reagerer anderledes med vægten. Ikke bare at have mere vægt, men have den flyttet fremad. Det er faktisk en meget stor belastning af dækkene.”