Det har været en rædselsfuld sæson for Ferrari indtil videre. Ikke nok med at Mattia Binotto har måtte indrømme, at SF1000 nok har flere fejl i designconceptet, så halter motoren også efter.
Et problem som også Haas teamchef Gunther Steiner er utilfreds med. Problemet for Mattia er, at hans to kørere heller ikke leverer på banen. Charles Leclercs heldige andenplads i Østrigs Grand Prix var baseret på andres uheld og i begge kvalifikationer indtil videre er en af bilerne røget ud i Q2.
Begge biler ude allerede på første omgang i Steirmarks Grand Prix, Sebastian Vettel torpederet af Charles Leclerc. Man tog sig til hovedet. For to år siden var de indtil midt på sæsonen VM-udfordrere, sidste år fik de et comeback efter sommerferien, i år har de været helt væk, helt fra de to vintertests i februar.
Hvem bærer ansvaret? Det nemme svar er Mattia Binotto. Den intelligente nørd som både har stået Ferraris motorafdeling og siden overtog pladsen som teknisk chef efter James Allison. Sidste år blev han forfremmet til teamchef, da Ferraris topledelse fjernede Maurizio Arrivabene. En opgave der ikke blev nemmere, da den unge ‘charger’ Charles Leclerc kom til og ikke ville spille andenviolin til Sebastian Vettel.
Dermed forsvandt harmonien yderligere hos Ferrari. Sebastian Vettel blev ydmyget af den unge komet og imens kunne Mattia Binotto bare se til. Sebastian overkørte sin Ferrari i forsøget på at følge med Charles, hvilket ofte endte med spins og afkørsler.
Sidste efterår genfandt Sebastian lidt af sin fightervilje og det endte med et sammenstød i Brasilien, da begge kørere lå til at score gode point. Bare lige for at understrege, at Sebastian var en færdig mand hos Ferrari, så gav man Charles Leclerc en firårig kontraktforlængelse efter sæsonen.
Dikteret fra Ferraris top John Elkann og Louis Camilleri. Medierne meldte ud, at Sebastian Vettel var blevet tilbudt en ny etårig kontrakt til en væsentlig reduceret løn. Sebastian havde takket nej. Han var vant til treårige kontrakter, men det havde intet på sig. Ferrari havde ikke tilbudt den tyske kører en kontraktforlængelse.
Tværtimod meldte Sebastian Vettel selv ud, at han aldrig havde fået et tilbud fra Ferrari, motiveret af Bernie Ecclestone, der havde opfordret Sebastian til at sige sandheden. Halvanden måned tidligere vidste vi, at Sebastian og Ferrari havde besluttet at 2020 skulle være deres sidste år sammen. Vi vidste dog ikke hvor greelt det stod til mellem Sebastian og Ferrari, men det tog ikke Ferrari lang tid før de annoncerede McLarens Carlos Sainz Jr som ny kører.
Så mens vi stadig venter på at finde ud af om Sebastian Vettel vil tage et sabbatår, får en plads hos Aston Martin eller en tur forbi Alfa Romeo Racing, så går spekulationerne også på, hvor meget teamplayer Sebastian Vettel vil være.
Er det så Mattia Binottos skyld? Jeg vil gerne sige ja, men Ferraris topledelse har den overordnede magt og nu forventer de resultater. Får de ikke det, så er man klar til at udskifte træneren (for at bruge et udtryk fra fodbold), der ikke har styr på sine spillere og har sørget for to venstrefodssko til hver kører.
Italienske aviser som ‘Corriere della Sera’ vides tilmed at vide navnet på Binottos afløser, hvis der ikke sker tilpas store fremskridt meget snart. Antonello Coletta hedder Binottos afløser, ifølge avisen, og han er involveret i Ferraris Corse Clienti-program.
Han er en del af Ferrari-familien, men ikke Ferrari F1-holdet, hvilket gør ham attraktiv, da han ikke har de samme forbindelser til Formel 1-holdet, og dermed nemmere vil kunne sætte sig igennem fremfor Mattia Binotto som må siges at have flere følelser i klemme.
Efter sigende har Mattia Binotto denne weekends grand prix i Ungarn til at vise, at Ferrari er på rette vej, ellers kan han blive det nyeste navn på listen over fyrede teamchefer, der bl.a. lyder Stefano Domenicali, Marco Mattiacci og Maurizio arrivabene.