Nyck de Vries blev den første officielle Formel E-verdensmester, da han søndag slæbte sig igennem løbet i Berlin på p8. Det var nok til at sikre mesterskabet, det første med FIA-status og dermed officiel verdensmester, i et løb der startede med at eliminere to mesterskabskandidater.
For Mitch Evans kom aldrig afsted, da løbet blev startet og han endte med at blive påkørt af Eduardo Mortara, så begge biler var ude af løbet med det samme, og safety car naturligvis blev sendt på banen. Det var dog kortvarigt, da løbet blev flaget rødt.
Eduardo Mortara måtte en tur forbi banens medical center og resultatet af påkørslen var en fraktur på en ryghvirvel, der heldigvis ikke kræver andet end hvile, så den står på afslapning de næste seks uger.
Løbet var dårligt nok blevet genstartet før Jake Dennis udgik med tekniske problemer. Endnu en titelkandidat ude og det så bedre og bedre ud for Nyck de Vries og Mercedes i de to mesterskaber. Skuffelsen var til at se på Jake Dennis, da han forlod sin ødelagte BMW Andretti Autosport-racer.
Hvor der i løb 1 var et attack mode af otte minutter var vi tilbage til to attack modes af fire minutter, og netop attack mode fik Norman Nato fra Venturi Racing i front , da han udnyttede den ekstra power til at komme forbi førende Stoffel Vandoorne.
En fejl i et sving gav Alexander Sims muligheden til accelerere forbi Stoffel Vandoorne, der senere også blev overhalet af Oliver Rowland.
Seriens to sorte får, Andre Lotterer og Lucas di Grassi, plejer at være nogle hårde drenge, og i søndagens løb var det Lucas di Grassi, der pressede den tidligere mester Antonio Felix da Costa i muren. Det gav en ny safety car-periode og en straf til Lucas.
Med 12 minutter igen kørte safety car i pit. Stoffel Vandoorne var nu nede på p6, mens Nyck de Vries var oppe på p4. Et forsøg på p3 gav godt race mellem fire kørere og det lykkedes for Stoffel Vandoorne at tage p3 igen. Nyck de Vries var røget helt ned på p7 og følte sig som deltager i radiobilerne i Tivoli.
Andre Lotterer og Alexander Sims “gnubbede biler” ude på banen. Sam Bird var pludselig med i kampen, da han tog p7 og med en sulten Rene Rast på p9, var det nogle hårde omgange der ventede den hollandske Mercedes-kører.
Han holdt dog hovedet koldt, og mens Norman Nato kunne nyde sin første sejr i Formel E, så kørte Nyck de Vries over målstregen som verdensmester og Mercedes som teammestre.
Resultatet af sidste løb i sæson 7 i Berlin 2 blev:
1
|
Norman Nato
|
ROKiT Venturi Racing
|
1:11:57.152
|
2
|
Oliver Rowland
|
Nissan e.dams
|
+2.270s
|
3
|
Stoffel Vandoorne
|
Mercedes-EQ Formula E Team
|
+2.837s
|
4
|
André Lotterer
|
TAG Heuer Porsche Formula E Team
|
+7.105s
|
5
|
Alexander Sims
|
Mahindra Racing
|
+8.453s
|
6
|
Pascal Wehrlein
|
TAG Heuer Porsche Formula E Team
|
+8.847s
|
7
|
Sam Bird
|
Jaguar Racing
|
+10.473s
|
8
|
Nyck de Vries
|
Mercedes-EQ Formula E Team
|
+11.108s
|
9
|
René Rast
|
Audi Sport ABT Schaeffler
|
+12.189s
|
10
|
Tom Blomqvist
|
NIO 333 FE Team
|
+12.679s
|
11
|
Jean-Éric Vergne
|
DS TECHEETAH
|
+13.437s
|
12
|
Robin Frijns
|
Envision Virgin Racing
|
+13.748s
|
13
|
Alex Lynn
|
Mahindra Racing
|
+14.366s
|
14
|
Sébastien Buemi
|
Nissan e.dams
|
+14.692S
|
15
|
Maximilian Günther
|
BMW i Andretti Motorsport
|
+15.528s
|
16
|
Joel Eriksson
|
DRAGON / PENSKE AUTOSPORT
|
+15.940s
|
17
|
Nick Cassidy
|
Envision Virgin Racing
|
+16.306s
|
18
|
Sérgio Sette Câmara
|
DRAGON / PENSKE AUTOSPORT
|
+16.961s
|
19
|
Oliver Turvey
|
NIO 333 FE Team
|
+21.076s
|
20
|
Lucas di Grassi
|
Audi Sport ABT Schaeffler
|
+35.155s
|
DNF
|
António Félix da Costa
|
DS TECHEETAH
|
DNF
|
DNF
|
Jake Dennis
|
BMW i Andretti Motorsport
|
DNF
|
DNF
|
Mitch Evans
|
Jaguar Racing
|
DNF
|
DNF
|
Edoardo Mortara
|
ROKiT Venturi Racing
|
DNF
|