Formel E kører med en enkelt undtagelse kun på gadebaner eller det som på engelsk kaldes Temporary City Center Tracks. Det bliver de ved med de næste par år.
Også når de kraftigere og hurtigere Gen 3-biler introduceres til 2022-23 vil Formel E primært blive kørt på gaderne, selv om der ikke udelukkes en permanent bane kan indføres.
Det udtaler Formel E’s Frederic Bertrand i et interview med ‘e-racing365’:
“Gadebanerace er mesterskabets DNA og vi kan ikke miste det.”
“Jeg mener kompromiset vi har lige nu er godt. Det er lidt specielt, da det er skabt i et system, der er bybaseret.”
“Mexico Xity er en anden undtagelselse, hvor vi er i en by, men på en rigtig bane, men det er maksimum at have to, måske tre per sæson med resten virkelig fokuseret på bymidter.”
Der er allerede en margin i de nuværende designs til at håndtere endnu kraftigere biler og der er en grund til, at man kører i byerne, hvor der i Danmark stadig håbes på en afdeling i København.
“Vi skal køre i bymidterne, da det er det som er interessant for vores fabrikanter og for sponsorerne, hvor vi er der for at promovere mobilitet i bymidterne.”
“Så bymidterne vil ikke ændre sig og vi har stadig en margin.”
“Når jeg ser det fartniveau vi kan opnå i Macau med en bil nu, og vi ser race på en FIA Grade 3-bane. Så det niveau vil blive bevaret med Gen 3, som vil være lidt hurtigere.”
Alle baner i Formel E lever op til enten FIA Grade 2 og Grade 3-standarder.