FE: Cassidy vandt i Monaco og tog mesterskabsføring

Nick Cassidy, Envision Racing vandt i Monaco Copyright Formula E

Formel E er noget mærkeligt noget. Porsche og deres Porsche-motoriserede partner Andretti var klart bedst i starten af sæsonen, men som Formel E har for vane så vender styrkeforholdet sig igennem sæsonen. Nye baner gør lidt af det, men bestemt ikke det hele.

Jaguar er generelt altid stærke og også i Monaco blandede Mitch Evans sig i kampen om sejren, men også Jaguar har en partner i Envision Racing, og med Nick Cassidy i den ene bil er styrkeforholdet vendt. Med sin sejr nummer to i træk i år overtog han føringen i dette års mesterskab.

Pascal Wehrlein og Porsche kan ikke længere følge med, men heldigvis kunne Andretti levere varen i form af Jake Dennis som også er med i topkampen i mesterskabet. Andre Lotterer havde igen en svær weekend og udgik af løbet. Han er heldigvis stadig god i Porsches Hypercar for det halter stadig i Formel E.

Kvalifikationen bød på store overraskelser. McLarens Jake Hughes startede forrest foran Sascha Fenetraz. Dan Ticktum i den svære Nio 333 startede fra p5, mens Jean-Eric Vergne fra DS Penske startede fra plads 22. Nick Cassidy startede fra p9 og Jake Dennis fra p11.

De nye Gen3-biler er markant smallere end Gen2-bilerne, og det passede perfekt til Monaco, der bød på masser af overhalinger, og ganske få uheld. Det fik vi at se mange gange for flere kørere formåede at køre sig op igennem gridden. Nick Cassidy formåede at tage føringen og dygtig kørsel, som vi også så i Berlin, så klarede han sig igennem løbet til sejr. Jake Dennis nåede også frem til p3 og pressede Jaguars Mitch Evans for p2.

Dan Ticktum gennemførte løbet i pointene med flot kørsel. Nio’en er hurtig i kvalifikationen, men den har tendens til at overforbruge energi i løbene, hvilket de seneste løb har vist. I Monaco kunne han dog følge med og sluttede efter McLarens Jake Hughes, der startede fra pole.

Jean-Eric Vergne brugte klog og tålmodig kørsel til at køre sig fra sidstepladsen til p7. På en bane som vi i Formel 1 siger, at man ikke kan overhale på, så kunne de smallere Gen3-biler overhale flere steder, også udenom i hårnålen.

Man skal dog ikke sammenligne Formel 1 og Formel E. Hurtigste tid i kvalifikationen blev kørt i semifinalen var på 1.28.773. Til sammenligning kørte Charles Leclerc pole hjem i tiden 1.11.376, men hvor F1 er det ypperste, så svarer en moderne Gen3-bil til en FIA F3-bil.

Til gengæld er løbene underholdende og de kan ses på Eurosport og Discovery Plus.

FE Monaco 2023