FIA gjorde sig (igen) upopulære, da de indførte den nye bandeordsparagraf, der over tre faser kan ende med at give karantæne og store bøder. Flere teamchefer bakker dog initiativet op, og ideen er da også god.
Problemet opstår når man vil straffe en kører for at sige noget i kampens hede, sagt internt på radioen til holdet eller du stikker en mikrofon direkte i fjæset på en kører, når han lige stiger ud af bilen. Altså hvor pulsen stadig er tårnhøj og følelserne stadig sidder ude på kørerdragten.
Der hvor den ægte reaktion kommer til udtryk.

Copyright Red Bull Contentpool
Grand Prix Drivers Association er naturligvis ikke glade for tiltaget, men formanden Alex Wurz indrømmer dog, at som far kan han godt se logikken.
“Ultimativt er jeg også en far og det er bedst ikke at bande, men det handler ikke om at bande. Vi ved alle, at vi er rollemodeller. Ingen af disse 20 topatleter er rigtige rebeller, der ønsker at råbe og skrige.”
McLaren teamchef Zak Brown bakker tiltaget op.
“Generelt bakker jeg det op, men der er forskellige situationer. Hvis du sidder i pressekonferencen, eller i en situation som den vi er i nu, så er der ingen grund til at bande.”

Fra Zak Browns X-konto
“Men i kampens hede kan det ske, at en kører bander i sin hjelm, og så er det noget helt andet.”
En løsning er at bippe bandeordene ud. Det kræver dog, at Formel 1 bliver sendt forskudt, og når nu vi ser løbet direkte er det så direkte, hvis det er forskudt? Ja, det er det, fordi forskydelsen handler om få sekunder.
“Men ved at udskyde livefeedet med syv sekunder, har vi muligheden for at fohindre noget uacceptabelt at blive en del af transmissionen.”
Det er set før i andre sportsgrene, at det virker at sende det sekunder forskudt.

Copyright Mercedes AMG Instagram
Mercedes teamchef Toto Wolff bakker også op.
“Kørerne er rollemodeller. Vi har et ansvar for at sikre, at vores sport forbliver respektfuldt og inspirerende til den næste generation.”
“Jeg mener, vi ønsker at se følelserne i bilen, og der er måde at vise dem på eller ikke. Jeg mener også vi har et ansvar overfor tilskuerne. I den henseende mener jeg et hvert initiativ er godt, og hvis stopper noget af banderiet, så er det positivt.”
For år tilbage var radiokommunikationen til tv-seerne sjælden. Nu hører man ofte samtaler mellem kørere og ingeniører.










