Oscar Piastri vandt på gadebanen i Baku, da han efter en fræk dive bomb-overhaling tog føringen fra polemand Charles Leclerc. Her fra blev løbet et udholdenhedsløb, hvor Charles kun få omgange var udenfor DRS. Nummer tre blev George Russell, der ligesom i Østrig arvede to placeringer på de sidste omgange.
Denne gang var det dog kampen om plads tre, der endte skidt for en ganske velkørende Sergio Perez og en Carlos Sainz, der forsøgte at følge med sin holdkammerat. Carlos var endelig kommet foran Sergio, der ellers tog ham i starten af løbet, og hjul mod hjul i den forkerte vinkel, så endte de begge i muren.
Hvor Sergio Perez var tosset og kaldte Carlos for en ***king idiot, så var Carlos noget mere overrasket og spurgte Ferrari, hvad der skete. Tydeligt rystet over at se muren. Begge parter er nu indkaldt til samtale med stewards.
Men for at komme til slutningen af løbet er vi jo nødt til at komme til starten af løbet. Her startede Charles Leclerc fra pole, og selv om det var forventet nogle kørere ville ramme hinanden, og en safety car ville komme på banen, så skete der ikke noget. Perez gik inden om Carlos Sainz og Max Verstappen gik indenom George Russell.
Pierre Gasly startede fra sidste plads på gridden, mens Lewis Hamilton og Esteban Ocon begge startede fra pitlanen. Det gjorde, at Lando Norris rykkede fra sin 18. startposition til startplads 15. Han avancerede et par placeringer på første omgang, hvor Lance Stroll forsøgte at bremse sig indenom Yuki Tsunoda. De ramte hinanden og Yuki fik et hul i sidepod, mens Lance fik en punktering og måtte i pit.
Kevin Magnussens afløser i Baku, Oliver Bearman, lå i starten på p10. Oliver kørte et rigtig flot løb, selv om han mistede nogle placeringer, da han bl.a. blev overhalet af holdkammeraten Nico Hulkenberg.
Franco Colapinto havde også en super weekend. Kvalificeret sig foran sin holdkammerat Alex Albon, og kørte en rigtig god weekend. Williams traf det rigtige valg, da de skiftede Logan Sargeant ud med den argentinske kører. I sit kun andet løb har han allerede scoret flere point end Logan Sargeant gjorde på halvandet år som kører.
En stor del af løbet handlede om dæk. Størstedelen havde startet på Medium, men nogle kørere kunne trække rigtig meget ud af deres gummi. Bl.a. Lando Norris som kørte overraskende langt inden han skiftede til Medium til de sidste 12 omgange. Efter pitstoppet gik jagten ind på Max Verstappen og han kom også forbi med få omgange tilbage.
Max havde flere gange problemer med sin bil og specielt bremserne. Han har dog det vindergen som alle kørerne har og opgiver ikke. Det reddede ham nogle ekstra point sidst i løbet.
Charles Leclerc havde flere angreb på Oscar Piastri. Hver gang forsvarede australieren sig ved at tvinge Charles den lange vej rundt i svingene. McLaren meldte til Oscar Piastri, at Charles’ dæk var i værre stand end hans, og da der var under ti omgange tilbage gav dækkene så meget op, at Oscar kunne trække fra til sidst.
Episoden med Carlos Sainz og Sergio Perez blev faktisk indledt af Charles Leclerc. Charles havde mistet så meget grip og uden DRS fra Oscar, at Sergio Perez kunne angribe. Faktisk var Perez forbi inden sving 1, men ikke mere end at Charles i kraft af sin inderbane kunne forsvare sig.
Det gjorde, at Sergio mistede momentum og Carlos Sainz kunne komme forbi. Han fik dog ikke den optimale linje gennem næste sving og derfor kunne Sergio slå tilbage, da de så havde deres kontakt. Den kontakt er nu dømt som et Racing incident.
Det betød dog, at Williams fik deres bedste resultatet i mange år med begge biler i pointene. Det rykkede også Lewis Hamilton og Oliver Bearman i pointene. To afløsninger og point i begge løb.
Her kan du se højdepunkter fra løbet.
En flot sejr til Oscar Piastri og samtidig kom McLaren i front i konstruktør-mesterskabet. Denne gang ikke en sejr, der blev givet til ham, men reelt tilkæmpet.
Nu har Oscar et par dage at komme sig inden det går løs i Singapore næste weekend.
Husk Formel 1 ses på TV3+/TV3 Sport, Viaplay og F1TV Pro.