Efter næsten tre måneders forsinkelse kom Indycar-sæsonen endelig i gang. Det skete på Texas Motor Speedway i en ren endagsevent. Det vil sige træning, kvalifikation og løb samme dag.
Det skulle få betydning for løbets afvikling. Under træningen kørte tre biler i muren, men uden større skade at alle tre kørere var klar til kvalifikation og løb. Værre gik det i kvalifikationen, hvor Takuma Sato crashede sin bil så godt, at trods mekanikernes hårde arbejde efterfølgende, så blev den ikke klar til løbet.
Regerende Indycar-mester Josef Newgarden startede fra pole position foran Scott Dixon og første del af løbet var hæsblæsende. De nye aeroscreens gør bilerne grimme, men da løbet gik i gang var det kun når bilen kom direkte forfra, at det så forkert ud i forhold til tidligere.
Ret hurtigt vænner man sig til de nye biler, som vinder ind på en. Scott Dixon havde spændt elastikken dobbelt og han brugte ikke ret lang tid på at komme i føring. Her blev han næsten hele løbet, hvor han på et tidspunkt havde mere end 10 sekunders forspring på den publikumsløse oval.
Første incident i løbet kom på omgang 38, da Rinus Veekay mistede kontrollen over sin racer og desværre blev Alex Palou ramt og taget med ud af løbet. På omgang 75 af 200 gik Felix Rosenqvist forbi Simon Pagenaud og kørte sig op på plads to, hvor efter han satte jagten ind på holdkammerat Scott Dixon.
Scott Dixon kørte et meget hurtigt, men også meget kontrolleret løb, hvor han ikke bare gik til angreb på biler, der skulle sættes en omgang tilbage. Specielt da han kom til Will Power holdt han god afstand, men det betød også at Felix Rosenqvist kom tættere og tættere på, at han til sidst kom indenfor angrebsdistance.
Med lidt over ti omgange tilbage kørte først Felix Rosenqvist i pit til et splash’n’dash i et forsøg på at undercutte Scott Dixon, men forgæves. Scott Dixon havde løbet i sin hule hånd og sejren blev cementeret, da Felix mistede kontrollen fra plads to og sendte bilen i muren.
Det gav en tredje gulflagsperiode, der dog sluttede med to omgange tilbage. Dermed vandt Scott Dixon årets første løb og kunne køre i Victory Lane, der så noget anderledes ud med alle folk påført mundbind.
Nu venter fire ugers ventetid igen inden næste løb køres på Indianapolis Road Course.
Resultatet af første løb blev:
Plads | Nr | Navn | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Team |
1 | 9 | Scott Dixon | 200 | 0.000s | 0.000s | 157 | 2 | Honda | Chip Ganassi Racing |
2 | 22 | Simon Pagenaud | 200 | 4.4109 | 4.4109 | 0 | 3 | Chevy | Team Penske |
3 | 1 | Josef Newgarden | 200 | 5.8064 | 1.3955 | 41 | 1 | Chevy | Team Penske |
4 | 26 | Zach Veach | 200 | 6.5778 | 0.7714 | 2 | 5 | Honda | Andretti Autosport |
5 | 20 | Ed Carpenter | 200 | 6.9481 | 0.3703 | 0 | 13 | Chevy | Ed Carpenter Racing |
6 | 59 | Conor Daly | 200 | 7.5762 | 0.6281 | 0 | 19 | Chevy | Carlin |
7 | 88 | Colton Herta | 200 | 8.0553 | 0.4791 | 0 | 14 | Honda | Andretti Harding Steinbrenner Autosport |
8 | 28 | R. Hunter-Reay | 200 | 8.3105 | 0.2552 | 0 | 4 | Honda | Andretti Autosport |
9 | 7 | Oliver Askew | 200 | 8.6943 | 0.3838 | 0 | 20 | Chevy | Arrow McLaren SP |
10 | 14 | Tony Kanaan | 200 | 8.9630 | 0.2687 | 0 | 10 | Chevy | AJ Foyt Enterprises |
11 | 4 | Charlie Kimball | 199 | 6.2261 | 0.0475 | 0 | 12 | Chevy | AJ Foyt Enterprises |
12 | 5 | Pato O’Ward | 199 | 1 omg. |
19.1273 | 0 | 18 | Chevy | Arrow McLaren SP |
13 | 12 | Will Power | 199 | 1 omg. | 1.3204 | 0 | 6 | Chevy | Team Penske |
14 | 98 | Marco Andretti | 199 | 1 omg. |
1.2020 | 0 | 11 | Honda | Andretti Herta w/Marco & Curb-Agaj |
15 | 27 | Alexander Rossi | 199 | 1 omg. |
1.4171 | 0 | 8 | Honda | Andretti Autosport |
16 | 60 | Jack Harvey | 199 | 1 omg. |
10.0670 | 0 | 21 | Honda | Meyer Shank Racing |
17 | 15 | Graham Rahal | 198 | 2 omg. |
21.0085 | 0 | 7 | Honda | Rahal Letterman Lanigan Racing |
18 | 29 | James Hinchcliffe | 198 | 2 omg. |
3.8650 | 0 | 15 | Honda | Andretti Autosport |
19 | 8 | Marcus Ericsson | 196 | 4 omg. |
2 omg. |
0 | 17 | Honda | Chip Ganassi Racing |
20 | 10 | Felix Rosenqvist | 190 | 1.0576 | 1.0576 | 0 | 9 | Honda | Chip Ganassi Racing |
21 | 18 | Santino Ferrucci | 156 | 2 omg. |
3.3558 | 0 | 23 | Honda | Dale Coyne Racing w/Vasser Sullivan |
22 | 21 | Rinus VeeKay | 36 | 37.5050 | 0.0332 | 0 | 24 | Chevy | Ed Carpenter Racing |
23 | 55 | Alex Palou | 36 | 38.8418 | 0.7489 | 0 | 16 | Honda | Dale Coyne Racing with Team Goh |
24 | 30 | Takuma Sato | — | 3 omg. |
2 omg. |
0 | 22 | Honda | Rahal Letterman Lanigan Racing |