Det blev Team Penskes Scott McLaughlin, der sejrede på den underholdende Barber Motorsports Park i Alabama. Det var andet år i træk han vandt, men han måtte kæmpe for det. Flere Safety Car-perioder gjorde det svært.
At Christian Lundgaards værdi er steget i Indycar er meget tydeligt. Han kvalificerer bilen højt, startede 3’er og for de to Penske foran, McLaughlin og Will Power, så handlede det om at dække Christian Lundgaard.
Der var ballade allerede i starten. I front gik det godt, men Rinus VeeKay bagerst fik lavet ballade, så flere kørere måtte en tur af banen allerede inden de havde taget starten. Det fik Rinus en gennemkørselsstraf for. To kørere som også havde deres kontakter var Santino Ferrucci og Pato O’Ward.
Santino og Colton Herta havde kontakt allerede på første omgang, og på omgang fem kom den krøllede kører forbi Herta. Pato O’Ward røg en tur i gruset, da han forsøgte at undgå en direkte påkørsel af Christian Lundgaard. Han kom tilbage, men hvor han ikke ramte Christian, så fik han senere ram på holdkammeraten Pietro Fittipaldi, der blev sendt baglæns i dækmuren.
Det gav den første Safety Car-periode, der var overraskende lang. Flere kørere benyttede sig af den til at gå i pit, hvilket betød at de kørere ville komme ud på en tre stopsstrategi. En tostopper ville betyde fuel saving. En meget vred Pato O’Ward fik en gennemkørselsstraf for sit ‘skulderskub’ af Pietro Fittipaldi.
På omgang 11 af 90 fik vi genstarten. Alex Palou kom forbi holdkammeraten Marcus Armstrong og omgangen efter Felix Rosenqvist. Christian Rasmussen og Marcus Ericsson byttede placeringer flere gange i løbet. Kyffin Simpsons og Jack Harvey har en god kamp på banen, mens Scott Dixon lå bag Graham Rahal.
Santino Ferrucci overhalede Linus Lundqvist, mens det blev klart for alle på banen, at Alex Palou var på økonomistrategien. Syv sekunder efter Christian Lundgaard på p3 efter få omgange under grønt flag. På omgang 18 forsøger Scott Dixon at køre udenom Graham Rahal i et hul, som lukkede sig. Kontakten betød at Dixon røg af banen og tabte en del placeringer. Scott var ikke tilfreds, men tv-billederne viste tydeligt, at Graham ikke skubbede ham af banen, men ikke så ham, da han skyggede Felix Rosenqvist.
At Barber Motorsports Park ikke er nem viste Will Power. Han skøjtede af og mistede en placering til Christian Lundgaard, men kom tilbage på p3. På omgang 25 tager Lundgaard sit første pit stop, mens Christian Rasmussen må af banen med hjælp fra Marcus Ericsson.
Omgang 28 og 29 kører først Will Power, derefter Scott McLaughlin i pit. Begge kommer ud på røde Option. Lundgaard går i krig med Rinus VeeKay. De næste par omgange kommer rigtig mange kørere i pit. Den bringer McLaughlin i front foran Christian og Power.
På omgang 42 kører Luca Ghiotto af i sidste sving, og kommer faretruende tæt på muren, men kommer tilbage på banen. Der skulle dog ikke gå lang tid før Alexander Rossi holdt i gruset, manglende et dæk. Det gav safety car og ny pit stoprunde for flere kørere.
På omgang 50 efter nyeste pitstoprunde kom Will Power forbi Scott McLaughlin. De lå 17 og 18. På plads 19 og 20 fandt man 2xChristian med Rasmussen forrest. Colton Herta kom forbi Scott Dixon, mens Will Power måtte have været af banen, da han pludselig lå efter Scott McLaughlin og Christian Rasmussen.
Christian Lundgaard har kortvarig kontakt med Will Power, men ingen skade på de to biler. Power og Lundgaard bruger ikke lang tid på at komme forbi Christian Rasmussen, da vi kort efter får den næste safety car-periode. Sting Ray Robb med Pray.com som titelsponsor på sin bil fik hjælp fra vor herre. Igennem første sving knækker rattet i bilen og han skøjter i høj fart i dækmuren, men slipper fysisk uskadt fra crashet.
Det starter pitstop to fra tostopperne, der nu skal køre mere end 30 omgange hjem. Santino Ferrucci ligger nu helt i front, mens McLaughlin, Power, Lundgaard og Rasmussen ligger p4 til p7. Drømmeløb til Rasmussen? Linus Lundqvist ligger p2 og nu gik der taktik i den.
For Alex Palou skulle bruge hjælp, mens Scott McLaughlin skulle trække fra for at opbygge et forspring stort nok til hans sidste pitstop. På omgang 66 af de 90 kører Ferrucci og Dixon i pit. Lundqvist fører nu løbet med Kyffin Simpson (også en Palou holdkammerat) som nummer tre. Linus Lundqvist kører i pit på omgang 70, og så har vi McLaughlin, Power, Lundgaard og Rasmussen på de første fire pladser.
Lundqvist på friske dæk gør kort proces på Colton Herta og Kyle Kirkwood. Christian Rasmussen falder tilbage på p15 efter sit sidste pit stop. Omgang 75 og den førende trio kommer i pit. Mens Penskes to kørere kommer ud på 1 og 2 med Alex Palou 3, så ender Lundgaard på p7. Svenske Linus kommer hurtigt forbi holdkammeraten Marcus Armstrong og kører sig også forbi Alex Palou på p3 og tager den sidste podieplacering. Nu skal han bare holde den i mål.
Christian Rasmussens gode løb ødelægges, da kontakt med Augustin Canapino sender Amarkaneren i et spin. Om det ødelægger noget på bilen ved vi ikke, men to omgange senere taber han bagenden og der må Safety Car til for at fjerne ham.
Dermed er der lagt op til et shoot out, da det grønne flag igen flages på omgang 89. Felix Rosenqvist bruger genstarten til at køre forbi Alex Palou, der stadig er i Fuel saving. Theo Pouchaire holder stille på banen på sidste omgang, men ingen safety car, da det er sidste omgang. Et miserabelt løb for McLaren.
Scott McLaughlin vinder foran Will Power og Linus Lundqvist, der kom på podiet i sit tredje Indycar-løb (Thermal Club udelukket, da det ikke var et pointløb).
Næste gang Indycar kører bliver på Indianapolis Road Course den 11. maj. Det bliver vist på enten TV3 Sport eller TV3 Max, samt på Viaplay.