Ovenpå lørdagens triste nyhed, at Dietrich Mateschitz havde tabt kampen til kræften, så var det ekstra symbolsk at Max Verstappen kunne vinde for Dieter og samtidig kunne Red Bull Racing RBPT lade sig kåre som konstruktørmestre.
Dietrich blev hyldet inden løbet med et minuts larm (fordi Red Bull var kendt for det extreme), hvor Red Bulls kørere nuværende som tidligere på gridden stod side om side på gridden. Danke Didi stod der på skærmen på start/mål-langsiden.
Carlos Sainz var på pole position. Sidste gang han kørte sig til pole position vandt han, men denne gang nåede han kun lige op af bakken før hans løb var færdigt. Max Verstappen tog starten, og så ville man normalt sige, at der blev han resten af løbet, men ikke denne gang.
I første sving påkører George Russell Carlos Sainz og spinner Ferrarien rundt. Heldigvis er der ingen biler som rammer ham, men i tumulten i første sving er Kevin Magnussen uheldig. Charles Leclerc kører langsomt og Kevin bliver fanget bag ham. Dermed røg fremdriften og flere biler kørte forbi. George fik fem strafsekunder for påkørslen.
I det mindste var der ikke den klassiske forvingedefekt. Den tog Sergio Perez sig i stedet af, da han sideswipede en modstander så hans endplate på forvingen blev løs. Den faldt af på omgang seks, men de tidligere løb med Kevin Magnussen, der er han kaldt i pit inden den omgang for at få skiftet forvingen. Den kunne man godt undre sig over, og at delen faldt af ude på banen kunne have været til fare for en bagvedkommende kører.
Man fristes til at sige, at det er forskellen på et tophold og Haas.
Nicholas Latifi spandt på banen, men det krævede ikke en safety car at få den canadiske kører fjernet. Den blev der først brug for, da Valtteri Bottas endte baglæns i sandet. Det startede en pitstoprunde, hvor der blev rykket lidt rundt.
Løbet nåede næsten ikke at blive genstartet før der igen var brug for safety car. Fernando Alonso fik et løb på Lance Stroll, der alt for sent trak ud for at spærre. Forhjul mod baghjul løftede Alpine-raceren i luften, mens Strolls Aston Martin spandt rundt på banen. Lance ramte muren og Aston Martin-raceren var smadret.
Imponerende nok kunne Fernando Alonso køre i pit, blive repareret og komme tilbage på banen og stadig slutte syv i løbet. Under safety car holdt Pierre Gasly ikke den reglementerede afstand til den forankørende. Det gav ham fem strafsekunder foruden to strafpoint (nu ni ud af 12). Desværre for Pierre Gasly, så blev straffen ikke taget, selv om han kørte i pit. Forhjulene blev løftet efter 4.54 sekund og baghjulene efter 4.80. De tiendedele kostede efterfølgende ti strafsekunder.
Nicholas Latifi fik også fem strafsekunder for at have påkørt fem Mick Schumacher. Mick Schumacher tog også fem strafsekunder for at bryde banegrænsen fire gange uden grund.
Kevin Magnussen kom også i søgelyset, da han overhalede Mick Schumacher og Esteban Ocon under gult flag. Han slap dog for straf, da han gav pladserne tilbage, og Mick og Esteban havde bremset ekstra ned på grund af vragrester på banen. Esteban kom også forbi Mick, men gav også pladsen tilbage.
Pitstoprunde to gav komplikationer for flere hold. Max Verstappen og Red Bull Racing havde et sjældent dårligt pitstop, der sendte både Charles Leclerc foran og fik Lewis Hamilton i front. Efter et par eder over pitstoppet gjorde Max det som han er bedst til, køre stærkt. Så først blev Charles Leclerc passeret og så blev sigtekornet sat mod Lewis Hamilton. DRS fik Max i front sidst i løbet, og Lewis kørte aggressivt for at få Max til at køre udenfor banegrænsen. Begge kørere fik dog en advarsel for banegrænsen, men ingen fik en straf.
Derfor kunne Max Verstappen køre først over målstregen og tage endnu en sejr. Denne sejr gav dog Red Bull Racing konstruktørmesterskabet, og sejren blev naturligvis dedikeret til Dietrich Mateschitz.
Sebastian Vettel førte flere omgange i sit sidste amerikanske grand prix, men først kom Lewis Hamilton forbi og så kom der et pitstop, der sendte Sebastian et stykke ned i feltet. På sidste omgang tog han plads otte fra Kevin Magnussen, der dog kæmpede til sidste sving for at tage p8 tilbage.
Så Kevin Magnussen scorede point for første gang i mange løb. Kevin var jublende lykkelig for at score point, på Haas’ hjemmebane, på banen hvor MoneyGram blev annonceret og for kampen med Sebastian Vettel. Kevin gennemførte løbet på et pitstop med medium som dækket, der holdt 2/3-dele af løbet.
Haas protestede efter løbet de manglende sort/orange flag til Red Bull Racing/Sergio Perez og Alpine/Fernando Alonso. Fernando Alonso blev efter løbet tildelt en 30 sekunders tidsstraf, der rykkede Kevin Magnussen op på p8 og Fernando ned på p15.
Lance Stroll har fået tre strafplaceringer til Mexicos GP for sit forsvar, der skabte påkørslen af Fernando Alonso.
Resultatet (revideret) af USA’s Grand Prix på COTA blev:
Plads | Kører | Team | Omg. | Tid | Afstand | Interval | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | 56 | 1:42’11.687 | |||
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 56 | 1:42’16.710 | 5.023 | 5.023 | |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 56 | 1:42’19.188 | 7.501 | 2.478 | |
4 | Sergio Perez | Red Bull | 56 | 1:42’19.980 | 8.293 | 0.792 | |
5 | George Russell | Mercedes | 56 | 1:42’56.502 | 44.815 | 36.522 | |
6 | Lando Norris | McLaren | 56 | 1:43’05.472 | 53.785 | 8.970 | |
7 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 56 | 1:43’17.041 | 1’05.354 | 11.569 | |
8 | Kevin Magnussen | Haas | 56 | 1:43’17.521 | 1’05.834 | 0.480 | |
9 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 56 | 1:43’22.606 | 1’10.919 | 5.085 | |
10 | Esteban Ocon | Alpine | 56 | 1:43’24.562 | 1’12.875 | 1.956 | |
11 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 56 | 1:43’27.851 | 1’16.164 | 3.289 | |
12 | Alex Albon | Williams | 56 | 1:43’31.744 | 1’20.057 | 3.893 | |
13 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 56 | 1:43’33.450 | 1’21.763 | 1.706 | |
14 | Mick Schumacher | Haas | 56 | 1:43’36.177 | 1’24.490 | 2.727 | |
15 | Fernando Alonso | Alpine | 56 | 1:43’36.765 | 1’25.078 | 0.588 | |
16 | Daniel Ricciardo | McLaren | 56 | 1:43’42.174 | 1’30.487 | 5.409 | |
17 | Nicholas Latifi | Williams | 56 | 1:43’55.275 | 1’43.588 | 13.101 | |
Lance Stroll | Aston Martin | 21 | 39’25.131 | 35 omg. | 35 omg. | ||
Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 16 | 28’12.303 | 40 omg. | 5 omg. | ||
Carlos Sainz | Ferrari | 1 | 1’55.015 | 55 omg. | 15 omg. |