USA’s GP – Max sejrede for Didi

Max Verstappen vandt på COTA Copyright Pirelli

Ovenpå lørdagens triste nyhed, at Dietrich Mateschitz havde tabt kampen til kræften, så var det ekstra symbolsk at Max Verstappen kunne vinde for Dieter og samtidig kunne Red Bull Racing RBPT lade sig kåre som konstruktørmestre.

Dietrich blev hyldet inden løbet med et minuts larm (fordi Red Bull var kendt for det extreme), hvor Red Bulls kørere nuværende som tidligere på gridden stod side om side på gridden. Danke Didi stod der på skærmen på start/mål-langsiden.

Carlos Sainz var på pole position. Sidste gang han kørte sig til pole position vandt han, men denne gang nåede han kun lige op af bakken før hans løb var færdigt. Max Verstappen tog starten, og så ville man normalt sige, at der blev han resten af løbet, men ikke denne gang.

Hård kamp i feltet
Copyright Pirelli

I første sving påkører George Russell Carlos Sainz og spinner Ferrarien rundt. Heldigvis er der ingen biler som rammer ham, men i tumulten i første sving er Kevin Magnussen uheldig. Charles Leclerc kører langsomt og Kevin bliver fanget bag ham. Dermed røg fremdriften og flere biler kørte forbi. George fik fem strafsekunder for påkørslen.

I det mindste var der ikke den klassiske forvingedefekt. Den tog Sergio Perez sig i stedet af, da han sideswipede en modstander så hans endplate på forvingen blev løs. Den faldt af på omgang seks, men de tidligere løb med Kevin Magnussen, der er han kaldt i pit inden den omgang for at få skiftet forvingen. Den kunne man godt undre sig over, og at delen faldt af ude på banen kunne have været til fare for en bagvedkommende kører.

Man fristes til at sige, at det er forskellen på et tophold og Haas.

Nicholas Latifi spandt på banen, men det krævede ikke en safety car at få den canadiske kører fjernet. Den blev der først brug for, da Valtteri Bottas endte baglæns i sandet. Det startede en pitstoprunde, hvor der blev rykket lidt rundt.

Safety car på banen
Copyright Pirelli

Løbet nåede næsten ikke at blive genstartet før der igen var brug for safety car. Fernando Alonso fik et løb på Lance Stroll, der alt for sent trak ud for at spærre. Forhjul mod baghjul løftede Alpine-raceren i luften, mens Strolls Aston Martin spandt rundt på banen. Lance ramte muren og Aston Martin-raceren var smadret.

Imponerende nok kunne Fernando Alonso køre i pit, blive repareret og komme tilbage på banen og stadig slutte syv i løbet. Under safety car holdt Pierre Gasly ikke den reglementerede afstand til den forankørende. Det gav ham fem strafsekunder foruden to strafpoint (nu ni ud af 12). Desværre for Pierre Gasly, så blev straffen ikke taget, selv om han kørte i pit. Forhjulene blev løftet efter 4.54 sekund og baghjulene efter 4.80. De tiendedele kostede efterfølgende ti strafsekunder.

Nicholas Latifi fik også fem strafsekunder for at have påkørt fem Mick Schumacher. Mick Schumacher tog også fem strafsekunder for at bryde banegrænsen fire gange uden grund.

Charles Leclerc kom ud af pitten foran Max Verstappen
Copyright Pirelli

Kevin Magnussen kom også i søgelyset, da han overhalede Mick Schumacher og Esteban Ocon under gult flag. Han slap dog for straf, da han gav pladserne tilbage, og Mick og Esteban havde bremset ekstra ned på grund af vragrester på banen. Esteban kom også forbi Mick, men gav også pladsen tilbage.

Pitstoprunde to gav komplikationer for flere hold. Max Verstappen og Red Bull Racing havde et sjældent dårligt pitstop, der sendte både Charles Leclerc foran og fik Lewis Hamilton i front. Efter et par eder over pitstoppet gjorde Max det som han er bedst til, køre stærkt. Så først blev Charles Leclerc passeret og så blev sigtekornet sat mod Lewis Hamilton. DRS fik Max i front sidst i løbet, og Lewis kørte aggressivt for at få Max til at køre udenfor banegrænsen. Begge kørere fik dog en advarsel for banegrænsen, men ingen fik en straf.

Derfor kunne Max Verstappen køre først over målstregen og tage endnu en sejr. Denne sejr gav dog Red Bull Racing konstruktørmesterskabet, og sejren blev naturligvis dedikeret til Dietrich Mateschitz.

Max Verstappen foran Lewis Hamilton
Copyright Pirelli

Sebastian Vettel førte flere omgange i sit sidste amerikanske grand prix, men først kom Lewis Hamilton forbi og så kom der et pitstop, der sendte Sebastian et stykke ned i feltet. På sidste omgang tog han plads otte fra Kevin Magnussen, der dog kæmpede til sidste sving for at tage p8 tilbage.

Så Kevin Magnussen scorede point for første gang i mange løb. Kevin var jublende lykkelig for at score point, på Haas’ hjemmebane, på banen hvor MoneyGram blev annonceret og for kampen med Sebastian Vettel. Kevin gennemførte løbet på et pitstop med medium som dækket, der holdt 2/3-dele af løbet.

Haas protestede efter løbet de manglende sort/orange flag til Red Bull Racing/Sergio Perez og Alpine/Fernando Alonso. Fernando Alonso blev efter løbet tildelt en 30 sekunders tidsstraf, der rykkede Kevin Magnussen op på p8 og Fernando ned på p15.

Podiet i USA med Max Verstappen, Helmut Marko, Lewis Hamilton og Charles Leclerc
Copyright Pirelli

Lance Stroll har fået tre strafplaceringer til Mexicos GP for sit forsvar, der skabte påkørslen af Fernando Alonso.

Resultatet (revideret) af USA’s Grand Prix på COTA blev:

Plads Kører Team Omg. Tid Afstand Interval
1 Netherlands Max Verstappen Red Bull 56 1:42’11.687
2 United Kingdom Lewis Hamilton Mercedes 56 1:42’16.710 5.023 5.023
3 Monaco Charles Leclerc Ferrari 56 1:42’19.188 7.501 2.478
4 Mexico Sergio Perez Red Bull 56 1:42’19.980 8.293 0.792
5 United Kingdom George Russell Mercedes 56 1:42’56.502 44.815 36.522
6 United Kingdom Lando Norris McLaren 56 1:43’05.472 53.785 8.970
7 Germany Sebastian Vettel Aston Martin 56 1:43’17.041 1’05.354 11.569
8 Denmark Kevin Magnussen Haas 56 1:43’17.521 1’05.834 0.480
9 Japan Yuki Tsunoda AlphaTauri 56 1:43’22.606 1’10.919 5.085
10 France Esteban Ocon Alpine 56 1:43’24.562 1’12.875 1.956
11 China Zhou Guanyu Alfa Romeo 56 1:43’27.851 1’16.164 3.289
12 Thailand Alex Albon Williams 56 1:43’31.744 1’20.057 3.893
13 France Pierre Gasly AlphaTauri 56 1:43’33.450 1’21.763 1.706
14 Germany Mick Schumacher Haas 56 1:43’36.177 1’24.490 2.727
15 Spain Fernando Alonso Alpine 56 1:43’36.765 1’25.078 0.588
16 Australia Daniel Ricciardo McLaren 56 1:43’42.174 1’30.487 5.409
17 Canada Nicholas Latifi Williams 56 1:43’55.275 1’43.588 13.101
Canada Lance Stroll Aston Martin 21 39’25.131 35 omg. 35 omg.
Finland Valtteri Bottas Alfa Romeo 16 28’12.303 40 omg. 5 omg.
Spain Carlos Sainz Ferrari 1 1’55.015 55 omg. 15 omg.