Da de nye biler så dagens lys var det med forventningen om, at bilerne kunne køre tættere og give bedre race. Det lykkedes stort set også for vi fik en del overhalinger, der ikke alle var DRS-hjulpet. Et sted var der dog et overraskende problem i forhold til overhalinger.
Det siger McLarens tekniske chef James Key og det var slipstrømmen. Den var mindre end forventet, og det overraskede.
“Slipstrømseffekten vi plejede at have var en naturlig del af overhalinger, og vi har mistet den.”
“Selvom vi kan følge lidt gennem sving, og måske gjorde det lidt lettere på blæsende [snoede] baner, er effekten definitivt mindre kraftfuld.”
“Jeg ved ikke, hvordan du retter det og ødelægger den anden ting, for at være ærlig over for dig. Det er ret tricky. Jeg tror, vi har mistet noget ved det.”
Fordelene opvejer dog ulemperne.
”Vi havde helt klart løb, hvor hold kunne følge med på baner, hvor det var svært før. Vi så mange flere overhalinger, end vi havde forventet, på Hungaroring for eksempel, og på nogle andre baner, hvor det traditionelt havde været svært.”
“Kørerne kommenterede alle på, at det er nemmere at følge, så det mål virker bestemt opfyldt.”
“Du er nødt til at give det til FIA for at sætte dette initiativ sammen, være banebrydende for en masse af den tidlige forskning og engagere sig meget proaktivt med holdene med det.”