For en gang skyld bummede Lando Norris ikke sin pole position væk og kom først igennem de første sving. Her blev han resten af løbet, minus et par omgange i pitstopcyklusen, og vandt overlegent. Løbet vil nok mere blive husket for de ting, der skete efter løbet.
Nogle vil sige, at hvis et Formel 1-løb kaldes kedeligt, så er det fordi man ikke forstår hvad Formel 1 er. Formel 1 er ikke kedeligt, når man ser på alle de udfordringer Formel 1 består af. Fysik, teknologi, teknik m.m., så kedeligt menes mere som mangel på action og overhalinger, og der er nok ikke mange der har set Monacos Grand Prix i år mere end to gange.
Alle kørere kom igennem første omgang. Nogle kørere vandt placeringer, andre tabte et par placeringer. Nogle var på Hard, de fleste Medium og så lige Mercedes, der satte Lewis Hamilton på Soft. Det handlede mest om hvornår kørerne pittede i forhold til hinanden, om man kunne lave et under- eller et overcut på modstanderen.
Overhalinger var få, trods en fjerde DRS-zone, men Oscar Piastri lavede nogle flotte overhalinger på sin vej tilbage til podiet efter et pitstop. Max Verstappen havde et ensomt løb, men ikke som han plejer hvor han ligger i front og styrer. Denne gang fordi Lando Norris trak fra ham i bedste Max-stil.
Lando Norris var hurtig, men var et par gange ved at lave en Ayrton 1988, hvor Ayrton Senna mistede koncentrationen og crashede ud af føringen. Lando havde også et par kontakter, men slap uskadt fra dem.
Det gjorde Kevin Magnussen ikke, da han ramte muren med sit ene dæk, der så gik ned på ham. En hel omgang måtte han næsten slæbe Haas-raceren rundt i Singapore inden han kom i pit og fik soft på VF24. Kevin Magnussen har allerede to Hurtigste omgange fra 2018 og 2019, og nu hvor hans rolle var udspillet, så kunne han jo lige gå efter en tur i rekordbøgerne igen i sidste løb i Singapore.
Kevin kørte dog også hurtigste omgang i 1.34.754 og fratog dermed Lando Norris bonuspointet for hurtigste omgang. Kevins omgang blev dog dømt ugyldig ved ikke at have overholdt banegrænserne. Så faldt tempoet og Haas valgte at trække ham ud af løbet. Ingen snakker dog om, at Kevin Magnussen kunne have tage bonuspointet fra Lando Norris.
Til gengæld er der en masse snak omkring Red Bull Racing og søsterholdet VCARB, da Daniel Ricciardo uden chance for point i stedet gik i pit og endte med at køre hurtigste omgang. Dermed fratog han bonuspointet fra Lando Norris og den tætte forbindelse mellem de to hold har fået McLaren til at reagere.
Daniel Ricciardo udtaler i VCARB’s pressemeddelelse.
“Vi var i en position til at gå efter hurtigste omgang til sidst, og det var rart at sikre det. Det føltes også rigtig specielt at blive valgt som Driver of the Day af fansene i dag.”
Alt tyder på at Daniel Ricciardo kørte sit sidste løb. Han var den sidste kører, der forlod paddocken. At noget tyder på det var sidste løb understøttes af denne kommentar fra Laurent Mekies i pressemeddelelsen.
“Efter dette måske var Daniels sidste race, ønskede vi at give ham chancen for at nyde det og stoppe med den hurtigste omgang.”
Du kan se højdepunkter fra Singapores GP her.
Næste løb køres først om fire uger, når det går løs i COTA, Austin, Texas. Her kommer Haas og Red Bull Racing med en opgradering til bilen. Om de virker kan du se på TV3+/TV3 Sport, Viaplay og F1TV Pro.