Renault måtte gå

Pierre Gasly Copyright Alpine Racing

Det gjorde ondt, da Alpine gennem Renault Group CEO Luca de Meo måtte fortæller Renault-medarbejderne  Viry-Chatillon, at motorprogrammet bliver nedlagt. Det var upopulært, men nødvendigt.

For ellers er det sikkert, at Alpine F1 havde overlevet som hold. De manglende resultater giver sig udtryk i manglende bonusser, og det kan holdet ikke tåle mange år frem. Trods medarbejdernes modstand, så endte resultatet det samme.

I et interview med ‘L’Equipe’ forklarer Luca de Meo:

“Jeg beundrer engagementet og vedholdenheden hos medarbejderne i Viry-Chatillon. De har mod, og det er gode nyheder.”

Pierre Gasly
Copyright Alpine Racing

”Men i Formel 1 er vi blevet usynlige. To år mere som dette, og projektet skulle bryde fuldstændigt sammen. Vi er nødt til at ryste den nedadgående retning af sig.”

Fordelen ved en kundemotor er, at en anden står for udviklingsomkostningerne.

“Produktionsomkostningerne for Formel 1-motorer varierer mellem 200 og 250 millioner om året, ud over et driftsbudget på 150 millioner.”

“Men i betragtning af vores mesterskabsstilling går vi glip af F1-bonusser. Sponsorer er knappe, og vi har et hul i vores lommer. Mine aktionærer ved, hvordan man tæller, og Alpine er nødt til at tjene penge,.

“Med vores positioner, 16 og 17, ligner vi jokere.”

Fernando Alonso i det specielle BWT-livery
Copyright Alpine Racing

Der har gået rygter om, at Flavio Briatore blev hentet ind som bøddel for bl.a. motorprogrammet. Det har dog ikke noget på sig, siger Luca de Meo.

“Jeg læste, at det var meningen, at han skulle ændre projektet for at sælge holdet til sidst. Det er helt forkert. Jeg tog ham ikke med for at komme ud af Formel 1.”

“Jeg ser fordelene for os ved at være i Formel 1. Flavio er kernen i denne revitalisering af projektet. Vi reorganiserer holdet, og vi fokuserer på Enstone. Jeg forstår fansenes holdning.”

“Men jeg kan ikke beslutte ting som dem, selvom dette er et meget følelsesladet problem selv for mig. Jeg brænder for racerløb, og jeg var nødt til at træffe en beslutning mod mine følelser.”

Da Alpine hed Renault gav det mening med Renault-motoren
Copyright Renault F1 Team

“Jeg er dybt ked af at se så mange mennesker skuffede, men det er en af ​​aspekterne af mit job. Jeg er en leder, der driver en børsnoteret virksomhed. Jeg var nødt til at gentænke F1-projektet og finde genveje og måder at gøre det til en vinder.”

Ingen fans kigger på motoren. Fans og sponsorer ser først på holdet, kørerne og bilen, ikke hvilken motor der ligger i bilen.

“Sponsorer skriver under med McLaren, ikke den Mercedes, der er under motorhjelmen. Der er nu flere unge mennesker, flere kvinder – nye kunder, der har en anden fortolkning af sporten.”

“Og sponsorer er sjældne. Vi har en nedtur. Alpine skal tjene penge.”

Esteban Ocon vandt Ungarn 2021
Copyright Alpine Racing

En nem måde at spare penge på ville være at sælge holdet. Der mangler ikke interesserede købere. Faktisk får topbossen med jævne mellemrum tilbud om et opkøb af holdet.

“De ved, at det vil være meget dyrere at komme ind i F1 efter 2026. Hvis jeg sælger dem holdet for 1 milliard, kan de sælge det videre på et år for det dobbelte eller tredobbelte. De ved, at et hold vil være 3 eller 5 milliarder værd.”

“At være i F1 er afgørende for Alpine. Vi er i en lukket klub, og det giver troværdighed til mærket blandt bilentusiaster. Plus, vi har ikke brug for disse penge (fra et holdsalg).” sagde de

Alpine er en familiejuvel, hvor man så lige har skåret en del af familien væk.