Den tidligere Formel 1-kører Takuma Sato, der nu kører i Honda-motoriserede Indycars i USA, og bl.a. har vundet Indianapolis 500, siger at Japan har behov for en hjemmebanekører for at banke interessen i Japan helt op igen.
Interessen i FP1 steg gevaldigt, da Naoki Yamamoto testede for Toro Rosso om fredagen på Suzuka. Naoki Yamamoto er en lokal helt i Japan, med titler i både Super GT (sammen med Jenson Button, red.) og Super Formula (japansk F2, red.). En kører som de kan bakke op om.
Japanske kørere har ikke været i overflod i historien og siden Super Aguri lukkede ned efter Spaniens Grand Prix 2008 og Honda og Toyota trak sig samme år, har der ikke været ægte japanske hold i Formel 1.
“Hondas seneste sejre hjælper, men jeg tror ikke det er problemet. Fansene ønsker noget andet end, hvad der skete i 80’erne og 2000’erne.”
“Den rigtige løsning er en japansk kører, der kan kæmpe om podiet. Det er fem år, som de har ventet for en efterfølger til Kamui Kobayashi.”
Honda har flere gange givet udtryk for, at de ønsker en japansk kører på et tidspunkt. Umiddelbart er første tanke netop Naoki Yamamoto for hans resultater i Super Formula.
“Han gjorde et godt arbejde i den frie træning under omstændighederne, fordi det er aldrig nemt at hoppe ned i en Formel 1-bil.”
“Der er masser af talent i Japan, men udfordringen er få alle brikkerne til at passe sammen. Super Formula er måske den disciplin, der mest ligner F1, så jeg tror kun det er et spørgsmål om tid før en japansk kører kommer til Formel 1.”
I øjeblikket kører Nobuharu Matsushita i F2 for Carlin-holdet som det tætteste Japan har på Formel 1.
Apropos japanske kørere, hvor mange husker så Yuji Ide, der blev den første kører i nyere tid, som fik frataget sin superlicens i F1?