I dag blev det officielt, på den sidste af tre Renault Junior Academy-dage, at Christian Lundgaard skifter fra FIA F3-serien til FIA F2-serien sammen med ART, som han også kørte for i 2019.
Hos ART bliver han holdkammerat med Marcus Armstrong, en Ferrari Driver Academy-kører, der ifølge Christian vil forsøge at bruge den mentale indgangsvinkel til at slå danskeren, forgæves.
Pressemødet, hvor Christians umiddelbare fremtid blev afsløret, foregik i Idrættens Hus i Brøndby, hvor størstedelen af den danske motorsportspresse var til stede.
Efter en kort introduktionsvideo om Christian Lundgaard og yderligere en lille velkomst af Søren Ignaz fra Renault Danmark, kom ordene fra Christians egen mund. Der er stor forskel på F3 og F2, sagde danskeren, og jeg har valgt at køre den hurtigste.
Tydeligt at Renault-junioren har ambitioner. Det blev til en snak om de nye 18″-lavprofildæk, hvis fælge først bliver klar få dage før årets første test i F2. Dækkene ser Christian som den største udfordring i år.
Hvad der var sværeste at skifte fra F3 til F2, hvor han fik et løb i Abu Dhabi og en test, var svaret noget overraskende, at F3-eren med færre kræfter virkede sværere end F2-bilen, og samtidig at Formel 1-bilen, som han havde to test i i 2019, var den nemmeste at køre.
Måske lidt overraskende, da Formel 1 på papiret burde være den sværeste af bilerne at køre, hvilket kan starte diskussionen om Formel 1 er for let igen.
Yndlingsbanen er Budapest OG det var den også før Christian vandt på banen i F3.
Det bliver Christian Lundgaards fjerde år hos Renault Junior Academy, hvilket er helt uhørt, men det skyldes også, at den unge herre ved, hvordan man præsterer for ellers er det ud. Dog ikke i Red Bull-tempo.
Første gang Christian kommer i aktion bliver i Bahrain i marts måned.