Det blev Charles Leclerc, der igen tog pole position på hjemmebanen i Monte Carlo. Bortset fra FP1, så har Charles toppet alle sessioner og det gav bonus. Nu skal han bare konvertere pole til sejr, noget som han ikke har kunne tidligere.
Monacos gader er altid en oplevelse. De store problemer med at overhale gør, at kvalifikationen spiller en stor rolle, og selv om du har en super bil, så kan omstændighederne gå imod dig.
Det måtte Red Bull sande, og Max Verstappen kvalificerede sig som p6, mens holdkammeraten Sergio Perez starter helt nede fra p18, hvilket betyder at han røg ud i Q1. I en RB20 af alle biler.
Trafik endte også med at koste Kevin Magnussen. Danskeren mente selv, at han havde en Q3-bil, men han røg ud i Q2. Tanket til en ekstra omgang, men sidste forsøg var ren trafik, og p15 er ikke Haas-racerens reelle pace.
At Monaco er noget særligt, hvor en velkørende bil er bedre end en ‘hurtig på toppen’-bil viser startrækkefølgen tydeligt. Alex Albon og Pierre Gasly er begge med i Q3, mens Yuki Tsunoda nærmest har lagt beslag på en plads i Q3.
Sergio Perez røg som bekendt ud i Q1, men også Fernando Alonso røg ud i Q1. Flere kørere får nogle lange timer i morgen, for de kommer til at kigge på bagvingen på den forankørende i rigtig lang tid.
Lando Norris var også længe om at sætte en Q2-tid, men den kom sidst i Q1. McLaren har vundet rigtig meget i Monaco, og størstedelen af de sejre stod Ayrton Senna for. I anledning af 30-året for Sennas afgang fra denne jord er det passende, at de Senna-bemalede McLaren-racere starter to og fire.
Her kan du se højdepunkter fra kvalifikationen.
En underholdende kvalifikation skal naturligvis have et efterspil. Tiderne her er de provisoriske, men efterfølgende er begge Haas-racere blevet fundet ulovlige. Det handler om et element på bagvingen, der ikke var i overenstemmelse med reglerne. Begge biler skal starte fra pitlane søndag. Begge biler diskvalificeret fra kvalifikationen.
Haas’ forklaring var, at det ulovlige element var nyt til Monaco, og ikke identisk med tidligere elementer, og derfor havde mekanikerne monteret elementet forkert i forhold til reglerne. FIA var tilfredse med forklaringen.
Husk at løbet i morgen vises på TV3 (hovedkanalen) eller på Viaplay eller F1TV Pro.