Løbet i Monaco er ofte udskældt for at være kedeligt og umulig at overhale på. Det er heller ikke blevet nemmere med de bredere biler og sidste år så vi en undermotoriseret Daniel Ricciardo vinde løbet for Red Bull Racing.
I år vandt Lewis Hamilton løbet trods alt for brugte dæk, men det var lige før det gik galt. Selve løbet ændrede karakter, da sikkerhedsbilen kom på banen, da Charles Leclerc kvajede sig i løbet og ramte autoværnet, hvilket få sving senere punkterede højre bagdæk.
Med alt for høj fart smed han gummirester banen rundt og ødelagde samtidig sin Ferrari. Kort inden havde Monegaskeren lavet løbets overhaling på Romain Grosjean igennem La Rascasse, men overfor Nico Hulkenberg gik det galt. Kevin Magnussen og Daniel Ricciardo gik i pit i forsøget på at komme foran de andre, men de blev ude på banen.
På omgang 11 gik Valtteri Bottas, Max Verstappen og Sebastian Vettel i pit og på grund af den meget smalle pitlane i Monaco kunne Red Bull ikke se Mercedes-raceren komme. Det betød en ‘unsafe release’ og fem sekunders straf til hollænderen, der beskadigede dele af Bottas’ racer. Max kom dog på banen som toer og her lå han resten af løbet bag Lewis Hamilton.
Sebastian Vettel lå hele tiden indenfor kort afstand, men døjede med lidt overhedningsproblemer. Lewis Hamilton døjede med dækproblemer og hans ‘hylen’ var producerne af tv-billederne ikke blege for at gengive. Max Verstappen havde dog det problem, at han havde en fem sekunders tidsstraf og ville dermed ryge ned fra podiet, hvis han ikke kunne komme forbi Lewis Hamilton.
Sidst i løbet fik Max lov til at skrue op for effekten og det var Mercedes’ højere topfart, der reddede Lewis Hamilton, og man var ikke i tvivl om, at hvis Max kom forbi med fem omgange tilbage, så skulle han nok trække fem sekunder væk og vinde løbet.
Sidst i løbet lavede Max en rigtig late-breaker på Lewis Hamilton i forsøget på at komme forbi i chikanen. Han ramte Lewis, der måtte køre igennem chikanen for ikke at skabe et uheld. Man kan mene hvad man vil om Maxs forsøg, når han alligevel ikke kunne køre sig på podiet, men kredit for lysten til at tage det ternede flag først.
TV-billederne og fotografernes billeder ville til hver tid vise Max tage det ternede flag i Monaco uagtet, at han ville miste sejren på grund af sin tidsstraf. Skulle der være noget at kritisere, så var det, at dækkenes holdbarhed i Monacos gader var så god, at du reelt kunne gennemføre løbet på medium-dækkene.
For Kevin Magnussen blev det en frustrerende dag. Startede som femmer, mistede en placering og endte udenfor pointene på grund af et tidligt pitstop, som andre ikke foretog. End videre fik han fem sekunders tidsstraf for at have kørt udenfor banen og opnået en fordel. Det sendte ham fra plads 12 til plads 14.
Lewis Hamilton var superglad, da han vandt løbet og Niki Lauda blev hyldet fra alle sider. Sejren blev da også dedikeret til Niki Lauda efter løbet.
Det færdige resultat blev:
Plads | Kører | Hold | Omg. | Afstand |
---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 78 | 1t43m28.437s |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 78 | 2.602s |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 78 | 3.162s |
4 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 78 | 5.537s |
5 | Pierre Gasly | Red Bull/Honda | 78 | 9.946s |
6 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 78 | 53.454s |
7 | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Honda | 78 | 54.574s |
8 | Alexander Albon | Toro Rosso/Honda | 78 | 55.200s |
9 | Daniel Ricciardo | Renault | 78 | 1m00.894s |
10 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 78 | 1m01.034s |
11 | Lando Norris | McLaren/Renault | 78 | 1m06.801s |
12 | Sergio Perez | Racing Point/Mercedes | 77 | 1 omg. |
13 | Nico Hulkenberg | Renault | 77 | 1 omg. |
14 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 77 | 1 omg. |
15 | George Russell | Williams/Mercedes | 77 | 1 omg. |
16 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 77 | 1 omg. |
17 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo/Ferrari | 77 | 1 omg. |
18 | Robert Kubica | Williams/Mercedes | 77 | 1 omg. |
19 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 76 | 2 omg. |
– | Charles Leclerc | Ferrari | 16 | DNF |