FIA mødtes tirsdag i London, hvor FIA’s Stefano Domenicali og Nikolas Tombazis førte an i årets tredje møde i F1-kommissionen. Det kom der lidt ændringer ud af, men ikke noget voldsomt.
En af de ting, der blev snakket om i foråret var en udvidelse af pointsystemet i fremtiden. Alt lige fra point til top 12 til hele feltet er blevet nævnt. Det forslag blev dog skudt ned. De kommende år er der stadig kun point til Top 10.
Bilerne i Formel 1 er flere hundrede kilo tungere end de var i 80’erne og 90’erne. Noget af vægtforøgelsen har været god. Bilerne er blevet markant mere holdbare med sikkerheden primært i højsædet, men størrelsen på bilerne er tilsvarende blevet større.
I år er minimumsvægten 798 kilo, men næste år bliver den 800 kilo. Årsagen er faktisk kørerne. Selve bilen vil have den samme vægt. 718 kilo uden kører og brændstof. Tidligere har kørere sultet sig, i en sådan grad, at nogle kørere er besvimede i kampen om at flytte ballastvægt.
Derfor indførte man for år tilbage en minimumsvægt for kørere (+sæde), så letvægtere (som Felipe Massa f.eks., nu Yuki Tsunoda) ikke ville få en fordel. I år er minimumsvægten 80 kg, men fra 2025 er den 82 kilo, og det sker for at hjælpe de større kørere. Dermed bliver vægten for bil + kører øget til 800 kilo.
Ingen Formel 1-kørere er overvægtige, men en kører som Esteban Ocon er betydeligt tungere end Yuki Tsunoda. Det giver også flere kørere mulighed for lidt mere muskelmasse.
Der kom også en opdatering/bekræftelse af presæsontest i 2026. Med det nye reglement er det ikke kun tre dage til at lære de nye biler og motorer at kende. Det er stadig tre dage, men nu får de tre forskellige test til at lære bilerne at kende, altså 9 dage. Mon ikke Barcelona er en af banerne, der skal testes på.
Det finansielle reglement fik også en bekræftelse. Barselsorlov (m/k), sygeorlov og underholdning er ikke en del af det finansielle reglement, og påvirker derfor ikke budgetloftet som alle hold kører under.