Fredag blev der kørt to gange fri træning, og med kun få løb tilbage på kalenderen, så var det på tide at få et par rookies i nogle af bilerne. Alle hold skal give en rookiekører en FP1-session, og med Brasilien et sprintløb og kun en træning, samt en hel ny bane i Las Vegas, så var det ved at være sidste udkald.
Derfor var der rookiekørere i fem biler, og for Danmark sad Frederik Vesti i George Russells Mercedes. På papiret ikke en speciel god session, men specielt i træninger ligger der ofte mere til grund for resultatet end placeringen på resultatlisten.
Således var Frederik Vesti selv godt tilfreds med debuten.
“Det er en meget speciel weekend for mig, det er en drøm, der går i opfyldelse, og jeg er meget taknemmelig for holdet for muligheden. Siden jeg kom med på holdets juniorprogram, har der været meget arbejde med at få de rigtige resultater og masser af forberedelser i simulatoren for at forberede mig til i dag.”
“Det var en god session for os generelt, vi formåede at få nogle nyttige oplysninger fra de lange stints og forstå prototypedækkene og sliddet på denne bane. Jeg har aldrig kørt her før, og det er bestemt en svær bane med lavt vejgreb, som man også virkelig kan mærke i bilen.”
“Så, masser af læring for mig og holdet i dag i denne en time lange træningssession og forhåbentlig gode forberedelser til anstændige resultater på søndag. Og jeg kan ikke vente med at være tilbage i Abu Dhabi og sidde i bilen for holdet igen.”
Den sidste kommentar er faktisk ny, nok forventet, men Frederik er ikke tidligere blevet bekræftet til at sidde i bilen i Abu Dhabi. Det er han nu.
Prema F2-holdkammeraten Ollie Bearman sad i Kevin Magnussens Haas, Jack Doohan i Gaslys Alpine, Isack Hadjar i Tsunodas AlphaTauri og Theo Pouchaire i Alfa Romeo, dog fik Theo ikke nogle tider på grund af tekniske problemer på bilen.
Det var ventet, at McLaren Indycar-kører Pato O’Ward skulle have siddet i den ene McLaren, men McLarens fremgang og kamp i konstruktørmesterskabet har nok fået holdet, der i form af rookie Oscar Piastri, har opfyldt rookiekravet. Derfor var det lidt overraskende at se Isack Hadjar i AlphaTauri, da Liam Lawson med sine fem løb havde opfyldt rookiekravet.
I front var det ikke overraskende Max Verstappen i sin Red Bull, men noget af en overraskelse at se Alex Albon to’er i FP1 under en tiendedel fra verdensmesteren.
Du kan se højdepunkter fra første træning her.
Ti kørere indenfor et sekund med Lewis Hamilton lige udenfor. Mercedes-køreren havde svært ved at finde balance i bilen, der opførte sig markant anderledes end i Austin. Fernando Alonso havde også svært ved at finde topfarten frem.
Han udtalte efterfølgende, at holdet havde fokuseret på løbspace fremfor kvalifikationspace. Langsiden på Hermanos Rodriguez-banen er så lang, og på grund af den tynde luft er DRS mindre effektiv, så måske en god ide at fokusere på racepace, da der er muligheder for at overhale.
Anden træning bød på nye kørere i Top 10. Max Verstappen var igen hurtigst og det med en marginal større margin til p2. Lando Norris og Charles Leclerc var rigtig hurtige, men sessionens store overraskelse var Valtteri Bottas, der sad over i FP1.
Hjemmebanehelten Sergio Perez var en smule hurtigere end Daniel Ricciardo i sin AlphaTauri med Lewis Hamilton og Esteban Ocon indenfor den samme tiendedel.
Mens Alex Albon var ekstremt hurtig i FP1, så var det tilbage til virkeligheden i FP2. Hvor der i FP1 var 10 kørere indenfor sekundet, så var der hele 16 kørere indenfor sekunder i FP2, så det er tæt.
Se højdepunkterne fra anden træning her.
Aston Martin-drengene havde dog ikke fundet det ekstra gear med Lance p18 og Fernando p20. Kevin Magnussen fyldet i Aston-sandwichen i p19.