Det er næsten genbrug af overskrift for Max Verstappen tog endnu en sejr i sin dominerende Red Bull RB20. Ingen kunne gøre noget ved verdensmesteren, der for engang skyld ikke tog hurtigste omgang. Den fik Fernando Alonso i et løb, hvor safety car, dumme fejl og pit stop gjorde forskellen.
Allerede inden løbsstart blev der snakket om let regn, men den kom heldigvis ikke. Dækkene på de fleste biler var Medium, et par stykker på Soft, og så lige Kevin Magnussen, der som den eneste, startede på Hard-dækket.
Forude ventede 56 omgange. Max Verstappen startede forrest i det som var Red Bulls pole position nummer 100. Sergio Perez startede ved siden af Max, mens Lewis Hamilton startede fra en overraskende 18. plads. Hjemmebanehelten Guanyu Zhou startede fra plads 16.
Daniel Ricciardo havde fået nyt chassis til dette løb, og om det var placebo effekten af et nyt chassis eller om der rent faktisk var noget galt, vides ikke men denne weekend stor der DaniRic på hos VCARB.
Max Verstappen tog starten. Fernando Alonso gik forbi Sergio Perez i sving 1, Nico Hulkenberg passerede begge Ferrarier, mens Lewis Hamilton trods Soft-dæk faktisk faldt tilbage på p19.
Ferrari var dog ikke lang tid om at komme forbi Nico Hulkenberg, og Lance Stroll kom også forbi. Efter et par omgange var der lidt stilstand på banen: Lewis på Soft kunne dog køre forbi Kevin på Hard, men ellers var der ikke mange positive gloser fra Hamilton i dette løb.
Sergio Perez kom forbi Fernando Alonso, mens Alex Albon var utilfreds med Esteban Ocons opførsel på banen. Grunden til Nico Hulkenberg kom forbi de to Ferrari i starten var, at Charles Leclerc kørte Carlos Sainz bredt i sving 1. Den brugte Haas-køreren på at køre indenom.
Lando Norris kom forbi Fernando Alonso på den klassiske nedbremsning på baglangsiden. Alex Albon var fyldet i en Alpine-sandwich, mens George Russell tilsvarende blev fyldet i en Ferrari-sandwich da Leclerc gik forbi Mercedes-køreren.
Vi skulle ikke engang nå omgang 10 før de første pit stop kom i løbet, og pit stops skulle der være mange af. Blandt andet på grund af en Virtual Safety Car, der blev vekslet til en ægte Safety Car.
Red Bull var lynende hurtige i pitten. Max Verstappen kom ud på 2.1s mens Perez klarede det på 2.0. Lando Norris ventede dog på at køre i pit, og dermed kom McLaren-køreren i front af løbet.
Alpine lavede en alvorlig fejl i pitten, der betød en mekaniker blev ramt. Uden at det ene dæk sad ordentlig fast, blev Gasly sænket på jorden og satte i gang. Han kom ikke afsted, men mekanikeren blev ramt, og det fik Alpine efter løbet en bøde på 10.000 euro for.
Hos Ferrari blev der snakket om både plan B og plan D, mens Lewis Hamilton frustreret kaldte pitten med ‘The car is so slow’. Nico Hulkenberg blev lukket forbi Kevin Magnussen, da danskeren havde slidte dæk og var på vej i pit, mens Nicos dæk var noget friskere.
På omgang 19 gik Max Verstappen igen i front. Ren DRS på langsiden.
Hos VCARB måtte Daniel Ricciardo kort slås med Yuki Tsunoda for at komme forbi. Lewis Hamilton var nu nået op på p13, da Valtteri Bottas kører af banen. Ferrari-motoren gav op, så først satte man VSC på banen, men da man efter flere omganges VSC stadig ikke havde fået fjernet Kick Sauber-bilen, så blev den vekslet til en rigtig safety car.
Charles Leclerc var hurtigt i pit, mens Lando Norris netop var kørt forbi pitten. Han kom dog i pit en omgang senere. Der var igen gang i pit stoppene. Løbet blev givet frit igen på omgang 27, men vi nåede ikke så langt. Kevin Magnussen gik i angreb på Yuki Tsunoda, men de to ramte hinanden, da Kmag forsøgte at gå indenom.
Kontakten var dog så stor, at Yuki måtte udgå. Kevin måtte en tur i bilen for at få fikset Haas-raceren, mens Safety Car igen blev kaldt på banen. Safety Car kørte i pit på omgang 32, men inden da lavede Stroll årets foreløbig mest overraskende fejl. Han glemte at bremse ordentligt, så han kørte ind under Daniel Ricciardo.
VCARB blev løftet op i luften, men ramte desværre også Oscar Piastri. Skaderne var så store, at Daniel Ricciardo efter et par omgange udgik. Lance Stroll fik efterfølgende 10 strafsekunder plus de obligatoriske strafpoint. Kevin Magnussen fik også 10 strafsekunder for Yuki-sammenstødet, mens Logan Sargeant fik 10 strafsekunder for at have overhalet Nico Hulkenberg, der var på vej ud af pitten under Safety Car.
Det var tydeligt på begge kørere, at ingen af dem vidste, hvem der var kommet først, og de fik ingen hjælp fra deres hold. Derfor forblev Logan i front. Han var på banen, mens Nico kom fra pitlanen. Her burde man nok have konsulteret FIA og deres stewards, så fejlen kunne være blevet retttet. Nu fremstod Logan som idioten med 10 strafsekunder.
Lance Stroll og Kevin Magnussen havde en god duel over en halv omgang indtil den canadiske kører plantede Kevin. Kort efter kørte Stroll i pit. Det lignede en DNF, men Lance skulle holde stille ti sekunder før han kunne få nye dæk på, som denne gang var Hard.
Sergio Perez kom forbi Charles Leclerc på omgang 39, og kommentaren fra Charles var bare dårlige dæk.
George Russell kom i DRS på Carlos Sainz, men kunne ikke gøre op med den spanske kører, og ifølge rygterne sin kommende holdkammerat. Lewis Hamilton var nu i pointene og forbedrede sin placering ved at overhale Hulken på p9.
Fernando Alonso gik i pit på omgang 44 for at få nye Medium. Omgangen senere kørte han hurtigste omgang, og gik nærmest problemfrit forbi Albon, Ocon og Hulkenberg.Det tog heller ikke lang tid før Hamilton og Piastri blev passeret. Piastri med skader efter Daniel Ricciardo.
Pierre Gasly var ikke tilfreds med Logans kørsel på banen. ‘What an absolute idiot’. Kørslen i løbet var generelt aggressiv. Således ramte Zhou Kevin på baglangsiden, hvor han trods DRS alligevel ramte danskeren, så Zhous ene endplate blev beskadiget.
Den ramte Max Verstappen muligvis for han kaldte pitten, at han havde ramt noget. Måske derfor gik han ikke efter hurtigste omgang, da en sivepunktering og en efterfølgende tur i grus eller dækmur havde kostet mere end det ene point.
Se højdepunkter fra løbet her.
Ingen overraskelse at Max Verstappen tog en ny sejr. Lando Norris kom ind som nummer to og blev Driver of the Day. Sergio Perez lukkede podiet, men med Red Bulls overlegenhed, så må det siges at være en skuffelse.
Fernando Alonso kørte hurtigste omgang i 1.37.810, hvilket omsat til fart var 200.629 km/t.