På trods af budgetloftet først indføres i 2021, så kan der ske væsentlige ændringer inden da. Lige nu lyder loftet på 175 mio. dollars, men der skulle være enige om at nedsætte det med 25 mio. dollars.
Ifølge Alfa Romeo teamchef Frederic Vasseur er holdene nødt til at være fleksible. I et interview med den franske avis ‘Ouest’ udtaler han:
“Vi er stadig i en ekstraordinær situation, som ingen kontrollerer. End ikke politikerne.”
“Hvad vi kan gøre er at prøve at være fleksible og forberede os så godt som muligt på en genrejsning.”
Det har hele tiden været planen, at budgetloftet skal sænkes gradvist, men at gå fra 175 til 100 mio. dollars, som flere ikke-fabrikshold ønsker kan ødelægge den gode intention om, at det ikke skal koste ekstraordinært mange medarbejdere deres job.
Ross Brawn udtaler i det nye Formel 1-blad, at man godt ved at budgettet er i den høje ende, men at holdene kan glæde sig over en bedre fordeling af Formel 1’s revenu i 2021.
Det høje loft skal gradvis sænkes, men mere end halvere de tre store holds budget på et år vil resultere i et overforbrug i år, som nu er blevet lukket da holdene ikke længere må udvikle på 2021-bilerne, der er blevet rykket til 2022.
Intentionen er, at holdene får en rimelig tid til at omjustere deres produktion, så den nødvendige reducering af medarbejdere forekommer mere naturligt.
En ukendt person fra et mindre hold har dog udtalt til ‘Auto Motor und Sport’, at “Hvis tre eller fire hold opgiver fuldstændigt, så vil mange flere miste deres job.”
Tænk på det hold som nu er Mercedes kun skal et led tilbage til Ross Brawn, der købte Hondas F1-hold for et pund for at sikre en stor del af Hondas medarbejdere ikke skulle opsiges.
Eller Sergio Perez, der fik Force India i betalingsstandsning for at Racing Point kunne tage over og sikre medarbejderne på holdet.
McLaren teamchef Zak Brown siger i interviewet med ‘BBC’, at han/McLaren vil være klar til et budgetloft på 100 mio. dollars, men kan acceptere et kompromis på 125 mio. dollars.
“Hvis vi ikke får et aggressivt nok budgetloft, så vil nogle folk føle at de er nødt til at ‘toppe op’ i år og ikke har nogen chance for at få det tilbage, siden vil de spørge sig selv: ‘Hvorfor er de med?.”
“Jeg tror ikke nogen deltager i Formel 1 bare for at være der.”
Red Bull og Ferrari skulle være mere interesseret i at man kigger på udgifterne for at køre race, altså de omkostninger der er ved at stille op og køre i en afdeling.
Frederic Vasseur ved dog ikke, hvornår sæsonen ser ud til at kunne starte igen.
“Naturligvis ønsker vi at køre igen, fordi det er vores liv. Men jeg mener den første prioritet for alle er sikkerhed.”
“Vi undgår, at 3000 folk rejser fra land til land, når det er for vores sundhed, men lige så snart vi får lov, så håber vi at vende tilbage til vores profession, vores passion, så hurtigt som muligt.”
“Men epidemien er ikke på samme niveau de forskellige steder i verden, så når det først er overstået, ved jeg ikke hvor hurtigt vores normale sociale liv vil vende tilbage.”
“Et løb betyder, at vi får mere end 100.000 folk ind på det samme sted på den samme dag, så jeg tror ikke vi kan gøre det hurtigere end musikken. Det er ikke op til os at tage store risici for, hvad vi gør. Vi skal bare være klar til at starte igen.”
En god ting er dog ved en krise. Det får folk til at stå sammen, også i Formel 1.
“Ærligt, selv om krisen er det absolutte drama for folk, for økonomien, for alle, det skaber også en form for solidaritet.”
“I F1, for eksempel, er vi kommet til en enighed efter at have brugt år på konceptet for det tekniske reglement.”