Mercedes’ tekniske chef James Allison skælder ud over en af de største ændringer til 2022-kalenderen. Indførelsen af 18″ lavprofildæk hører ikke til i Formel 1 og bliver kun indført af æstetiske grunde og for at skabe en større tilknytning til gadebiler.
“Den type ‘ballondæk’ som du ser på vores biler i dag er en rigtig god løsning til at kunne køre stærkt.”
“De nye dæk vil blive tungere, have lavere grip og værre at køre. De kommer til at sænke bilerne med noget mellem et og to sekunder, omkring det.”
“Jeg tænker, at hvis du er en 13-årig dreng eller fan af ‘Fast and Furious’ så kan du lide hvordan de ser ud.”
“I gadebiler er performance ikke så det primære, økonomi er meget vigtigere og at tilpasse vores verden bedre til gadebiler, betyder det måske bliver mere relevant.”
“Det er også vigtigt fordi det betyder, at dækfabrikanter nemmere bliver interesseret i at blive en del af Formel 1, og det er vigtigt.”
James Allison forstår godt hvorfor FIA og FOM indfører de nye lavprofildæk. Lavprofildæk gør det nemmere for aerodynamikere og designere at arbejde med.
“Så hvis du er FIA og FOM og ønsker gridden bliver samlet, så er dæk der ikke påvirkler aerodynamikken så meget en god ting.”