Lørdag blev det første af to løb på Mid-Ohio kørt. Will Power fik endelig en sejr på Mid-Ohio Raceway, som er en af de mest kendte baner i Indycar med flydende sving og flere elevationsændringer.
Penske-veteranen startede fra pole position og dominerede løbet. Mesterskabsførende Scott Dixon startede i den bagerste halvdel af feltet og kæmpede længe for at køre sig op igennem feltet, og det første løb bød på generel flot kørsel med flotte overhalinger.
I et løb uden nogle gulflagsperioder og en løbsdistance, der var reduceret til 75 omgange i forhold til de normale 90, på grund af de to løb i weekenden. Josef Newgarden kørte sig godt ind på Scott Dixon i mesterskabskampen, der rykkede fra startplads 17 til plads 10 ved målstregen.
For Alexander Rossi var det et godt løb. Andretti Autosport har haft et år, der næsten var til at smide i skraldespanden, men lørdag kom Alexander Rossi på podiet efter at have forsvaret sig mod tidligere vinder, Graham Rahal, i slutningen af løbet.
Ryan Hunter-Reay og Colton Herta fra Andretti Autosport sluttede også i Top 10, men søndag skulle det blive meget bedre for Andretti Autosport.
Resultatet af løb 1 på Mid-Ohio blev:
Plads | Nr | Kører | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 12 | Will Power | 75 | 0.000s | 0.000s | 66 | 1 | Chevy | 280 | Team Penske |
2 | 1 | Josef Newgarden | 75 | 7.4523 | 7.4523 | 0 | 3 | Chevy | 360 | Team Penske |
3 | 27 | Alexander Rossi | 75 | 8.9922 | 1.5399 | 5 | 6 | Honda | 190 | Andretti Autosport |
4 | 15 | Graham Rahal | 75 | 9.2323 | 0.2401 | 0 | 8 | Honda | 268 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
5 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 75 | 13.2281 | 3.9958 | 0 | 2 | Honda | 225 | Andretti Autosport |
6 | 10 | Felix Rosenqvist | 75 | 14.1171 | 0.8890 | 0 | 7 | Honda | 236 | Chip Ganassi Racing |
7 | 60 | Jack Harvey | 75 | 18.2198 | 4.1027 | 0 | 5 | Honda | 207 | Meyer Shank Racing |
8 | 21 | Rinus VeeKay | 75 | 19.2468 | 1.0270 | 0 | 9 | Chevy | 205 | Ed Carpenter Racing |
9 | 88 | Colton Herta | 75 | 26.0264 | 6.7796 | 4 | 13 | Honda | 273 | Andretti Harding Steinbrenner Autosport |
10 | 9 | Scott Dixon | 75 | 32.7179 | 6.6915 | 0 | 17 | Honda | 436 | Chip Ganassi Racing |
11 | 5 | Pato O’Ward | 75 | 33.6137 | 0.8958 | 0 | 15 | Chevy | 316 | Arrow McLaren SP |
12 | 55 | Alex Palou | 75 | 34.4767 | 0.8630 | 0 | 20 | Honda | 178 | Dale Coyne Racing with Team Goh |
13 | 20 | Conor Daly | 75 | 39.3069 | 4.8302 | 0 | 4 | Chevy | 182 | Ed Carpenter Racing |
14 | 18 | Santino Ferrucci | 75 | 42.9962 | 3.6893 | 0 | 14 | Honda | 232 | Dale Coyne Racing with Vasser Sullivan |
15 | 8 | Marcus Ericsson | 75 | 43.6952 | 0.6990 | 0 | 21 | Honda | 199 | Chip Ganassi Racing |
16 | 59 | Max Chilton | 75 | 44.4717 | 0.7765 | 0 | 12 | Chevy | 82 | Carlin |
17 | 30 | Takuma Sato | 75 | 45.8415 | 1.3698 | 0 | 18 | Honda | 287 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
18 | 22 | Simon Pagenaud | 75 | 46.2387 | 0.3972 | 0 | 10 | Chevy | 249 | Team Penske |
19 | 7 | Oliver Askew | 75 | 68.4106 | 22.1719 | 0 | 16 | Chevy | 166 | Arrow McLaren SP |
20 | 26 | Zach Veach | 74 | 1 omg. | 34.5054 | 0 | 19 | Honda | 153 | Andretti Autosport |
21 | 4 | Charlie Kimball | 74 | 1 omg. | 21.5818 | 0 | 22 | Chevy | 159 | AJ Foyt Enterprises |
22 | 14 | Dalton Kellett | 74 | 1 omg. | 1.5666 | 0 | 23 | Chevy | 47 | AJ Foyt Enterprises |
23 | 98 | Marco Andretti | 74 | 1 omg. | 4.8938 | 0 | 11 | Honda | 143 | Andretti Herta with Marco & Curb-Agajanian |