Det er ikke kun i Formel 1, at de forskellige hold sjældent er enige, slet ikke når det gælder topholdene, men de amerikanske pendanter til Ferrari, Mercedes og Red Bull Racing er for en gang skyld enige.
Roger Penske, Chip Ganassi og Michael Andretti vil alle have garanterede startpladser til Indy 500-løbet i maj måned. Den absolutte kronjuvel i Indycar er Indianapolis 500 med en historie helt tilbage til 1911.
I korte træk vil de tre tophold have sikre startpladser til de hold, der stiller til start i det fulde Indycar-mesterskab og ikke risikere ikke at kunne kvalificere sig blandt de 33 startende kørere til løbet.
Det sker sjældent, men sidste år lykkedes det ikke for veteranen James Hinchcliffe at kvalificere sig til Indy 500, tilbage i 1995 kunne hverken Emerson Fittipaldi eller Al Unser Jr. kvalificere sig til løbet i deres Penske-racere trods total domination året før.
Tilbage i 2011 var det Ryan Hunter-Reay, der ikke kvalificerede sig, men da det er bilen, og ikke køreren, der kvalificeres så lykkedes det at købe en startplads fra et andet hold. Ifølge Ryans teamchef Michael Andretti betød det, at hovedsponsor DHL forblev sponsor i Indycar.
Michael Andretti udtalte til avisen ‘Indystar’ om det ønskede forslag:
“Min fornemmelse er, at man er nødt til at se på den overordnede sundhed i serien og styrken i serien, og hvordan vi gør den stærkere? Det er ved at bringe flere sponsorer ind.”
“Det er klart, at Indy 500 stadig er Super Bowlen og hvis en sponsor har støttet serien hele året og ikke er med i det største løb på året, så er det et stort slag til den overordnede sundhed i serien.”
Det er naturligvis ikke alle, som synes det er en god ide. Indy 500 er noget helt andet end de resterende løb. Tidligere blev maj kaldt ‘The Month of May’ og havde et helt særligt trænings- og kvalifikationsprogram, der varede hele måneden.
Nu har man optimeret programmet og har et løb på banelayoutet på banen.
Der er opbakning fra visse dele af Indycar-ledelsen, men ikke fuldstændigt. Alternativt handler det om hvor mange pladser, der er garanterede for ikke at skræmme one-off holdene væk.
Et forslag lyder på, at Top 22 i mesterskabet er garanteret en startplads. Det giver så 11 pladser at kæmpe for. Det skal dog siges, at der stadig vil være almindelig kvalifikation. Sidste år stillede Danica Patrick op i Indianapolis 500, sidste år skulle hun kun være blandt de 33 hurtigste, går forslaget igennem skal hun være blandt de hurtigste, som ikke er faste deltagere i serien.
Britiske Pippa Mann er en anden kvinde, som plejer at være en del af The Month of May.
Skulle forslaget gå igennem, så er det først til 2020-sæsonen.