Takuma Sato blev den store sejrsherre, da han i den sidste fjerdedel fik overhalet Scott Dixon, der ellers havde domineret de 500 miles.
Marco Andretti startede fra pole position, men det var faktisk Mario Andretti der førte feltet an med Michael Andretti på bagsædet af Indycars 2-sædes racer. Da løbet gik i gang var Scott Dixon hurtig til at tage føringen og bortset fra et par alternative strategier, så var han forrest det meste af løbet.
Indy 500 byder ofte på spektakulærre uheld og desværre havde vi også en del af dem i dag. Både varme bremser med flammer ud af hjulet, understyrende biler op i væggen og så de rigtige uheld, der så grimme ud.
Conor Daly spandt sin bil, der satte kurs mod pitten. Det ser ud til at være et harmløst spin, men så spinner Oliver Askew sin McLaren-racer på samme tid og han rammer muren og rebounder ind i Conor Daly.
Det var dog Spencer Pigot fra Rahal Letterman Lanigan Racing (eller RLL Racing), der sikrede sejren til Takuma Sato og tredjepladsen til Graham Rahal. En voldsom afkørsel med under 10 omgange tilbage, hvor bilen ender med i høj fart at ramme en dækmuren ved indkørslen med så stor kraft, at muren blev løftet op i luften.
Øjeblikkelig gult flag, men med kun fem omgange tilbage, så sluttede løbet desværre bag safety car. Dermed blev Takuma Sato dobbelt Indy 500-vinder. Første sejr kom i 2017 og nu igen i dag. Der kom hurtigt et meme om, at Takuma Sato vinder, når Fernando Alonso stiller til start. Sidste år kvalificerede Alonso sig ikke til løbet.
Hvis det meme skal holdes ved lige, så vinder Takuma Sato tidligst i 2023.
Plads | Nr | Kører | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Points | Team |
1 | 30 | Takuma Sato | 200 | 0.0000 | 0.0000 | 27 | 3 | Honda | 207 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
2 | 9 | Scott Dixon | 200 | 0.0577 | 0.0577 | 111 | 2 | Honda | 335 | Chip Ganassi Racing |
3 | 15 | Graham Rahal | 200 | 0.0953 | 0.0376 | 0 | 8 | Honda | 214 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
4 | 18 | Santino Ferrucci | 200 | 0.3929 | 0.2976 | 1 | 19 | Honda | 181 | Dale Coyne Racing with Vasser Sullivan |
5 | 1 | Josef Newgarden | 200 | 1.6619 | 1.2690 | 0 | 13 | Chevy | 251 | Team Penske |
6 | 5 | Pato O’Ward | 200 | 3.2496 | 1.5877 | 0 | 15 | Chevy | 218 | Arrow McLaren SP |
7 | 29 | James Hinchcliffe | 200 | 4.2694 | 1.0198 | 1 | 6 | Honda | 88 | Andretti Autosport |
8 | 88 | Colton Herta | 200 | 5.1918 | 0.9224 | 1 | 10 | Honda | 189 | Andretti Harding Steinbrenner Autosport |
9 | 60 | Jack Harvey | 200 | 6.8131 | 1.6213 | 0 | 20 | Honda | 145 | Meyer Shank Racing |
10 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 200 | 7.9613 | 1.1482 | 0 | 5 | Honda | 149 | Andretti Autosport |
11 | 3 | Helio Castroneves | 200 | 10.3143 | 2.3530 | 0 | 28 | Chevy | 38 | Team Penske |
12 | 10 | Felix Rosenqvist | 200 | 13.9668 | 3.6525 | 8 | 14 | Honda | 157 | Chip Ganassi Racing |
13 | 98 | Marco Andretti | 200 | 16.0657 | 2.0989 | 0 | 1 | Honda | 114 | Andretti Herta with Marco & Curb-Agajanian |
14 | 12 | Will Power | 200 | 17.6439 | 1.5782 | 2 | 22 | Chevy | 175 | Team Penske |
15 | 26 | Zach Veach | 200 | 19.3960 | 1.7521 | 14 | 17 | Honda | 126 | Andretti Autosport |
16 | 67 | JR Hildebrand | 200 | 20.2342 | 0.8382 | 0 | 32 | Chevy | 28 | Dreyer & Reinbold Racing |
17 | 59 | Max Chilton | 200 | 21.4917 | 1.2575 | 0 | 30 | Chevy | 68 | Carlin |
18 | 4 | Charlie Kimball | 200 | 24.7017 | 3.2100 | 0 | 29 | Chevy | 121 | AJ Foyt Enterprises |
19 | 14 | Tony Kanaan | 199 | 1 omg. | 100.8209 | 0 | 23 | Chevy | 73 | AJ Foyt Enterprises |
20 | 21 | Rinus VeeKay | 199 | 1 omg. | 7.6431 | 0 | 4 | Chevy | 121 | Ed Carpenter Racing |
21 | 66 | Fernando Alonso | 199 | 1 omg. | 13.5580 | 0 | 26 | Chevy | 18 | Arrow McLaren SP |
22 | 22 | Simon Pagenaud | 198 | 2 omg. | 114.2179 | 14 | 25 | Chevy | 212 | Team Penske |
23 | 81 | Ben Hanley | 198 | 2 omg. | 1.9527 | 0 | 33 | Chevy | 14 | DragonSpeed USA |
24 | 24 | Sage Karam | 198 | 2 omg. | 5.1568 | 0 | 31 | Chevy | 19 | Dreyer & Reinbold Racing |
25 | 45 | Spencer Pigot | 194 | 5 omg. | 3 omg. | 0 | 12 | Honda | 17 | RLL with Citrone/Buhl Autosport |
26 | 20 | Ed Carpenter | 187 | 13 omg. | 7 omg. | 0 | 16 | Chevy | 62 | Ed Carpenter Racing |
27 | 27 | Alexander Rossi | 143 | 14.8069 | 0.3533 | 17 | 9 | Honda | 130 | Andretti Autosport |
28 | 55 | Alex Palou | 121 | 3.8828 | 0.3835 | 0 | 7 | Honda | 127 | Dale Coyne Racing with Team Goh |
29 | 47 | Conor Daly | 91 | 10.6920 | 1.0180 | 0 | 18 | Chevy | 121 | Ed Carpenter Racing |
30 | 7 | Oliver Askew | 91 | 18.2473 | 0.3741 | 4 | 21 | Chevy | 126 | Arrow McLaren SP |
31 | 41 | Dalton Kellett | 82 | 5 omg. | 3 omg. | 0 | 24 | Chevy | 39 | AJ Foyt Enterprises |
32 | 8 | Marcus Ericsson | 24 | 3.1697 | 0.3681 | 0 | 11 | Honda | 147 | Chip Ganassi Racing |
33 | 51 | James Davison | 4 | 4 omg. | 4 omg. | 0 | 27 | Honda | 10 | Dale Coyne Racing w/Rick Ware Racing/Byrd/Belardi |