Indy: Christian Rasmussen har testet Indycar

Christian Rasmussen tester Indycar for ECR Copyright Ed Carpenter Racing

Den nye Indy NXT-vinder Christian Rasmussen fra Amager, Copenhagen for amerikanerne, har testet en Indycar for Ed Carpenter Racing. En test som der ikke er nogle officielle data for, og billeder er få.

GPnews har desværre ikke snakket med Christian Rasmussen om testen, men magasinet ‘Racer’ og websiden ‘Feeder Series’ har snakket med Christian, der havde en medtester i form af Oliver Askew.

Data er der ingen officielle af, men Christian var en glad mand efter testen, og har opladt mobilen, så han er klar til når eller måske hvis et hold tager kontakt til ham. Til ‘Racer’ udtalte han:

“Jeg synes, dagen gik super godt. Jeg blev meget komfortabel og kom op i fart super, super hurtigt. Det er klart, at det er en ny bil for mig, og du kan helt sikkert mærke, at det er et skridt op i forhold til den fysiske udfordring.”

Christian Rasmussen blev ny Indy NXT-mester og cementerede titlen med en dominerende sejr.
Copyright Penske Entertainment

“Jeg var hurtig, hvilket virkelig er alt, hvad jeg kan bede om på min første hele dag i en Indy-bil, især med den erfaring, der har. Jeg er sulten efter mere, så forhåbentlig kan vi finde ud af noget, og jeg kan være kører næste år. Jeg føler, at jeg er et godt sted lige nu. Jeg føler mig klar, jeg føler mig hurtig og tænker, at det kunne blive godt.”

Det var noget af en oplevelse. Det var en hel dag til Christian, som i 2022 fik en halvdag hos Andretti Autosport (nu Andretti Global, red.), og det var en fed oplevelse at komme i pitten, og se antallet af mekanikere kun til for dig.

“At pludselig have det mandskab omkring dig er en ret fed følelse, og jeg synes, vi arbejdede super godt sammen. Fordi dette var min første rigtige tur i en Indy-bil, gik meget af min tid til at starte med at lære bilen, og jeg gjorde det bedste, jeg kunne.”

“På feedbacksiden gennemgik vi nogle ændringer og fik bilen ind i et godt vindue og lavede nogle forbedringer. Men der er helt sikkert forbedringer at hente fra mig med at give bedre feedback med mere tid i bilen, når alt ikke er nyt for mig. Jeg mener, at noget af det kan forventes, men jeg ved, at jeg kan blive bedre.”

Amagerkaneren havde godt ond i nakken efter testen på Barber Motorsports Park. Som han sagde til ‘Feeder Series’:

“Jeg kan helt sikkert mærke min nakke i dag. Jeg kørte over 100 omgange. Jeg er ikke sikker på det nøjagtige antal, men det var et sted mellem 100 og 120 omgange. Så ja, meget! Og Barber er intens. Det er en super fysisk bane, en af de mest fysiske på IndyCar-kalenderen. Men det er en fed bane at køre. Jeg elsker det sted.”
Troen på en fremtid hos Ed Carpenter Racing er der.
“Det håber jeg! De siger ikke så meget sådan nogle dage, men de virkede glade. Det gik godt, synes jeg. Jeg var tilfreds med min præstation. At gå ind i en testdag i en ny bil, mod en chauffør, der har kørt en hel sæson i IndyCar før, og at være hurtigere end ham hele dagen er alt, hvad jeg kan bede om.
Christian havde en halv dag i 2022, hvor han delte bilen med dette års Indycar-kører Sting-Ray Robb. De to test kan ikke rigtig sammenlignes.
“Jeg lavede kun en halv dag med Andretti, og det er svært at komme op i fart og vise, hvad du kan på en halv dag. En fed bane at køre.”
Christian Rasmussen
Copyright Penske Entertainment
Testen på Barbers Motorsports Park var næsten som en løbsweekend. Christian sad i Rinus VeeKays bil, mens Oliver Askew sad i Conor Daly/Ryan Hunter-Reays bil.
“Men vi arbejdede med vores egne ingeniører, og så lavede vi naturligvis forskellige ændringer af bilerne i forhold til, hvad vi havde brug for.”
Rinus VeeKay var også til stede, og kom med gode råd til Christian.
“Han var super sej. Det var godt at lære ham lidt bedre at kende, men han er også en, der beder om tips og tricks. Der var mange nye indtryk for mig, så det var godt at have ham der.”
Nu skal holdet gennemgå data, og selv om Christian Rasmussen var hurtigst, så er det ikke nødvendigvis nok til at vinde over all-american Oliver Askew eller en anden kører. Ofte skal en kører levere ekstra finanser, men her hjælper Christians stipendium på $850.000 som en starter.
“Det bliver en slags ventekamp nu, men jeg tror, at ECR ville passe godt. Men det er selvfølgelig en tovejs vej. De skal også synes, det passer godt. Jeg vil bare sørge for at holde min telefon opladet og vente på et opkald!”
Christian Rasmussen
Copyright Penske Entertainment
De første indledende samtaler er taget, men der er langt fra hallo og goddag til underskriften er sat.
“Vi er ikke kommet så langt med samtaler endnu.”
Mens Christian Rasmussen venter på, forhåbentligt, godt nyt fra ECR, så holder han sig varm ved at køre Petit Lemans for Era Motorsport.