Det var et noget specielt løb, som vi fik på ovalbanen i St. Louis. Et af årets skumringsløb, der derfor blev vist i nat dansk tid. Var du oppe og se løbet blev du vidner til et løb, hvor mesterskabskandidaterne havde nogle forfærdelige løb.
Josef Newgarden smadrede konkurrenterne i kvalifikationen og tog pole til løbet markant hurtigere end nummer to. Alexander Rossi startede fra en skuffende plads 11, så Newgarden havde en god chance for at køre sig tættere på mesterskabet.
Løbet nåede dog dårligt at starte før den første af fem gulflagsfaser kom. Marcus Ericsson kom ud i et halvspin allerede fra starten. Will Power skabte en anden gulflagsperiode, da han efter et pit stop ramte muren på sin udomgang. Scott Dixon fik hul i sin radiator og kom i pit og så var hans løb overstået. Han kom dog tilbage på banen efter en længere reperation, men da han ikke kunne avancere blev han trukket ud af løbet.
Takuma Sato og Ryan Hunter-Reay ramte hinanden på første omgang, men i modsætning til Pocono, så kunne begge biler fortsætte. Heldigvis for ellers havde Takuma Sato ikke kunne vinde løbet.
Den store stjerne var Santino Ferrucci, der kørte sig op igennem feltet og førte løbet. At det var holdkammeraten Sebastien Bourdais, der indirekte endte med at koste sejren var ærgerligt, men Bourdais måtte også en tur i muren. Det satte gang i den pitstoprunde, der sendte Santino, Josef Newgarden og Alexander Rossi ned igennem feltet.
Til gengæld kom Takuma Sato forrest og så var der en indbyrdes duel mellem Ed Carpenter og Tony Kanaan. Santino Ferrucci forsøgte flere gange at snuppe den sidste plads på podiet, men kørte bredt hver gang.
Det skete også på sidste omgang og det fik Josef Newgarden lige bagved til at prøve at komme indenom i sidste sving med det resultat, at bilen spandt rundt. Motoren gik i anti-stall og inden der kom gang i motoren igen kom en del kørere forbi, inklusiv Alexander Rossi på stregen, dermed kørte sig få point tættere på den mesterskabsførende.
Resultatet af løbet på St. Louis blev:
Plads | Nr | Navn | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 30 | Takuma Sato | 248 | 0.0000 | 0.0000 | 61 | 5 | Honda | 382 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
2 | 20 | Ed Carpenter | 248 | 0.0399 | 0.0399 | 0 | 17 | Chevy | 161 | Ed Carpenter Racing |
3 | 14 | Tony Kanaan | 248 | 2.2459 | 2.2060 | 0 | 20 | Chevy | 258 | AJ Foyt Enterprises |
4 | 19 | Santino Ferrucci | 248 | 4.1935 | 1.9476 | 97 | 6 | Honda | 326 | Dale Coyne Racing |
5 | 22 | Simon Pagenaud | 248 | 6.2741 | 2.0806 | 0 | 4 | Chevy | 525 | Team Penske |
6 | 59 | Conor Daly | 248 | 8.0200 | 1.7459 | 1 | 18 | Chevy | 124 | Carlin |
7 | 2 | Josef Newgarden | 248 | 13.8050 | 5.7850 | 50 | 1 | Chevy | 563 | Team Penske |
8 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 248 | 14.9394 | 1.1344 | 0 | 9 | Honda | 368 | Andretti Autosport |
9 | 88 | Colton Herta | 248 | 17.1010 | 2.1616 | 10 | 12 | Honda | 282 | Harding Steinbrenner Racing |
10 | 98 | Marco Andretti | 248 | 18.4657 | 1.3647 | 4 | 22 | Honda | 254 | Andretti Herta w/Marco & Curb-Agaj |
11 | 10 | Felix Rosenqvist | 248 | 19.8590 | 1.3933 | 1 | 10 | Honda | 324 | Chip Ganassi Racing Teams |
12 | 5 | James Hinchcliffe | 247 | 1 omg. | 22.6101 | 20 | 7 | Honda | 316 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
13 | 27 | Alexander Rossi | 247 | 1 omg. | 1.8395 | 0 | 11 | Honda | 517 | Andretti Autosport |
14 | 26 | Zach Veach | 247 | 1 omg. | 3.1987 | 0 | 15 | Honda | 239 | Andretti Autosport |
15 | 23 | Charlie Kimball | 247 | 1 omg. | 4.3494 | 0 | 19 | Chevy | 67 | Carlin |
16 | 7 | Marcus Ericsson | 247 | 1 omg. | 2.0493 | 2 | 14 | Honda | 252 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
17 | 4 | Matheus Leist | 246 | 2 omg. | 23.3139 | 0 | 21 | Chevy | 211 | AJ Foyt Enterprises |
18 | 15 | Graham Rahal | 226 | 11 omg. | 8 omg. | 0 | 16 | Honda | 346 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
19 | 18 | Sebastien Bourdais | 189 | 1 omg. | 1.3912 | 1 | 2 | Honda | 312 | Dale Coyne Racing w/Vasser-Sullivan |
20 | 9 | Scott Dixon | 136 | 62 omg. | 53 omg. | 0 | 8 | Honda | 493 | Chip Ganassi Racing Teams |
21 | 21 | Spencer Pigot | 131 | 7 omg. | 4 omg. | 0 | 13 | Chevy | 287 | Ed Carpenter Racing |
22 | 12 | Will Power | 52 | 9 omg. | 8 omg. | 1 | 3 | Chevy | 416 | Team Penske |