For første gang i år var det ikke en Team Penske-bil, der tog det ternede flag, da Indycar lagde vejen forbi Barber Motorsport Park i Alabama. Det blev i stedet McLarens Patricio O’Ward der tog sejren.
En sejr som var ventet for sæsonen indtil nu havde været lidt af en skuffelse for McLaren og specielt Pato O’Ward. Hollandske Rinus Veekay startede fra pole position i et løb, der handlede meget om dæk og pitstop-strategier.
To eller tre pitstop? Option eller prime? Hvor mange safetycar-perioder ville der komme? Det skulle vise sig, at der kun ville være en safetycar-periode, da Callum Ilott skøjtede i gruset og ikke kunne komme fri.
Der var en del overhalinger, men der var også et par kørere som brugte løbet mere som kontaktsport. Romain Grosjean havde kontakt med flere kørere, med få omgange tilbage var det Christian Lundgaards holdkammerat Graham Rahal det gik ud over. Hele to gange ramte de hinanden og den sidste blev af de amerikanske kommentatorer kaldt for bevidst.
Graham Rahal var også rasende efterfølgende over, at Romain Grosjean ikke fik nogen straf. Colton Herta har endnu ikke vundet i år, og selv om han altid nævnes som en af favoritterne, så har han også en aggressivitet, som skal tæmmes. Således spandt han rundt efter kontakt med en modstander.
De danske kommentatorer Jens Hansen og John Nielsen havde svært ved at skelne mellem Alexander Rossi og Meyer Shank-duoen Helio Castroneves og Simon Pagenaud, så hver gang en lilla bil var involveret i noget, så fik Alex Rossi skylden.
Christian Lundgaard var også med i løbet, men et dårlig pitstop sidst i løbet kostede muligheden for point, men da de 90 omgange var kørt, så var ikke en eneste kører udgået. 21 af de 26 kørere var stadig på omgangshøjde.
Resultatet af de 90 omgange blev:
Plads | Nr | Kører | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 5 | Pato O’Ward | 90 | 0.000s | 0.000s | 27 | 2 | Chevy | 114 | Arrow McLaren SP |
2 | 10 | Alex Palou | 90 | 0.9800 | 0.9800 | 4 | 3 | Honda | 144 | Chip Ganassi Racing |
3 | 21 | Rinus VeeKay | 90 | 12.4819 | 11.5019 | 57 | 1 | Chevy | 106 | Ed Carpenter Racing |
4 | 12 | Will Power | 90 | 15.2616 | 2.7797 | 0 | 19 | Chevy | 134 | Team Penske |
5 | 9 | Scott Dixon | 90 | 22.8297 | 7.5681 | 0 | 13 | Honda | 113 | Chip Ganassi Racing |
6 | 3 | Scott McLaughlin | 90 | 24.0649 | 1.2352 | 0 | 4 | Chevy | 141 | Team Penske |
7 | 28 | Romain Grosjean | 90 | 24.5161 | 0.4512 | 0 | 8 | Honda | 101 | Andretti Autosport |
8 | 15 | Graham Rahal | 90 | 31.9173 | 7.4012 | 0 | 9 | Honda | 84 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
9 | 27 | Alexander Rossi | 90 | 33.2497 | 1.3324 | 0 | 5 | Honda | 62 | Andretti Autosport |
10 | 26 | Colton Herta | 90 | 33.5102 | 0.2605 | 0 | 10 | Honda | 79 | Andretti Autosport |
11 | 60 | Simon Pagenaud | 90 | 33.7418 | 0.2316 | 0 | 24 | Honda | 69 | Meyer Shank Racing |
12 | 8 | Marcus Ericsson | 90 | 34.4738 | 0.7320 | 0 | 12 | Honda | 84 | Chip Ganassi Racing |
13 | 51 | Takuma Sato | 90 | 34.9140 | 0.4402 | 0 | 17 | Honda | 61 | Dale Coyne Racing w/RWR |
14 | 2 | Josef Newgarden | 90 | 35.6807 | 0.7667 | 2 | 7 | Chevy | 135 | Team Penske |
15 | 30 | Christian Lundgaard | 90 | 37.0416 | 1.3609 | 0 | 14 | Honda | 57 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
16 | 7 | Felix Rosenqvist | 90 | 41.6145 | 4.5729 | 0 | 6 | Chevy | 56 | Arrow McLaren SP |
17 | 29 | Devlin DeFrancesco | 90 | 42.4511 | 0.8366 | 0 | 20 | Honda | 33 | Andretti Steinbrenner Autosport |
18 | 45 | Jack Harvey | 90 | 62.3267 | 19.8756 | 0 | 15 | Honda | 44 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
19 | 20 | Conor Daly | 90 | 63.2947 | 0.9680 | 0 | 22 | Chevy | 50 | Ed Carpenter Racing |
20 | 18 | David Malukas | 90 | 63.7435 | 0.4488 | 0 | 18 | Honda | 44 | Dale Coyne Racing with HMD |
21 | 06 | Helio Castroneves | 90 | 64.5322 | 0.7887 | 0 | 16 | Honda | 55 | Meyer Shank Racing |
22 | 14 | Kyle Kirkwood | 89 | 1 omg. | 26.4858 | 0 | 21 | Chevy | 46 | AJ Foyt Enterprises |
23 | 4 | Dalton Kellett | 89 | 1 omg. | 11.9135 | 0 | 23 | Chevy | 30 | AJ Foyt Enterprises |
24 | 48 | Jimmie Johnson | 89 | 1 omg. | 6.9186 | 0 | 26 | Honda | 51 | Chip Ganassi Racing |
25 | 77 | Callum Ilott | 88 | 2 omg. | 1 omg. | 0 | 11 | Chevy | 37 | Juncos Hollinger Racing |
26 | 11 | Tatiana Calderon | 88 | 2 omg. | 3.5294 | 0 | 25 | Chevy | 25 | AJ Foyt Enterprises |