Indy: O’Ward tog det ternede flag

Pato O'Ward vandt i Alabama Copyright Penske entertainment

For første gang i år var det ikke en Team Penske-bil, der tog det ternede flag, da Indycar lagde vejen forbi Barber Motorsport Park i Alabama. Det blev i stedet McLarens Patricio O’Ward der tog sejren.

En sejr som var ventet for sæsonen indtil nu havde været lidt af en skuffelse for McLaren og specielt Pato O’Ward. Hollandske Rinus Veekay startede fra pole position i et løb, der handlede meget om dæk og pitstop-strategier.

To eller tre pitstop? Option eller prime? Hvor mange safetycar-perioder ville der komme? Det skulle vise sig, at der kun ville være en safetycar-periode, da Callum Ilott skøjtede i gruset og ikke kunne komme fri.

Der var en del overhalinger, men der var også et par kørere som brugte løbet mere som kontaktsport. Romain Grosjean havde kontakt med flere kørere, med få omgange tilbage var det Christian Lundgaards holdkammerat Graham Rahal det gik ud over. Hele to gange ramte de hinanden og den sidste blev af de amerikanske kommentatorer kaldt for bevidst.

Graham Rahal var også rasende efterfølgende over, at Romain Grosjean ikke fik nogen straf. Colton Herta har endnu ikke vundet i år, og selv om han altid nævnes som en af favoritterne, så har han også en aggressivitet, som skal tæmmes. Således spandt han rundt efter kontakt med en modstander.

De danske kommentatorer Jens Hansen og John Nielsen havde svært ved at skelne mellem Alexander Rossi og Meyer Shank-duoen Helio Castroneves og Simon Pagenaud, så hver gang en lilla bil var involveret i noget, så fik Alex Rossi skylden.

Christian Lundgaard var også med i løbet, men et dårlig pitstop sidst i løbet kostede muligheden for point, men da de 90 omgange var kørt, så var ikke en eneste kører udgået. 21 af de 26 kørere var stadig på omgangshøjde.

Resultatet af de 90 omgange blev:

Plads Nr Kører Omg. Difference Afstand Ført ST Motor Point Team
1 5 Pato O’Ward 90 0.000s 0.000s 27 2 Chevy 114 Arrow McLaren SP
2 10 Alex Palou 90 0.9800 0.9800 4 3 Honda 144 Chip Ganassi Racing
3 21 Rinus VeeKay 90 12.4819 11.5019 57 1 Chevy 106 Ed Carpenter Racing
4 12 Will Power 90 15.2616 2.7797  0 19 Chevy 134 Team Penske
5 9 Scott Dixon 90 22.8297 7.5681  0 13 Honda 113 Chip Ganassi Racing
6 3 Scott McLaughlin 90 24.0649 1.2352  0 4 Chevy 141 Team Penske
7 28 Romain Grosjean 90 24.5161 0.4512  0 8 Honda 101 Andretti Autosport
8 15 Graham Rahal 90 31.9173 7.4012  0 9 Honda 84 Rahal Letterman Lanigan Racing
9 27 Alexander Rossi 90 33.2497 1.3324  0 5 Honda 62 Andretti Autosport
10 26 Colton Herta 90 33.5102 0.2605  0 10 Honda 79 Andretti Autosport
11 60 Simon Pagenaud 90 33.7418 0.2316  0 24 Honda 69 Meyer Shank Racing
12 8 Marcus Ericsson 90 34.4738 0.7320  0 12 Honda 84 Chip Ganassi Racing
13 51 Takuma Sato 90 34.9140 0.4402  0 17 Honda 61 Dale Coyne Racing w/RWR
14 2 Josef Newgarden 90 35.6807 0.7667 2 7 Chevy 135 Team Penske
15 30 Christian Lundgaard 90 37.0416 1.3609  0 14 Honda 57 Rahal Letterman Lanigan Racing
16 7 Felix Rosenqvist 90 41.6145 4.5729  0 6 Chevy 56 Arrow McLaren SP
17 29 Devlin DeFrancesco 90 42.4511 0.8366  0 20 Honda 33 Andretti Steinbrenner Autosport
18 45 Jack Harvey 90 62.3267 19.8756  0 15 Honda 44 Rahal Letterman Lanigan Racing
19 20 Conor Daly 90 63.2947 0.9680  0 22 Chevy 50 Ed Carpenter Racing
20 18 David Malukas 90 63.7435 0.4488  0 18 Honda 44 Dale Coyne Racing with HMD
21 06 Helio Castroneves 90 64.5322 0.7887  0 16 Honda 55 Meyer Shank Racing
22 14 Kyle Kirkwood 89 1 omg. 26.4858  0 21 Chevy 46 AJ Foyt Enterprises
23 4 Dalton Kellett 89 1 omg. 11.9135  0 23 Chevy 30 AJ Foyt Enterprises
24 48 Jimmie Johnson 89 1 omg. 6.9186  0 26 Honda 51 Chip Ganassi Racing
25 77 Callum Ilott 88 2 omg. 1 omg.  0 11 Chevy 37 Juncos Hollinger Racing
26 11 Tatiana Calderon 88 2 omg. 3.5294  0 25 Chevy 25 AJ Foyt Enterprises