Kort efter midnat dansk tid lørdag skulle der være kørt Indycar på ovalbanen i Iowa, men vejrguderne trodsede vejrudsigten og sendte kaskader af regn på banen, hvor vejrudsigterne lovede flot vejr. Det betød, at starten blev udskudt til løbet, som er af slagsen skumringsløb, hvor det starter i solskin og slutter under projektørerne.
Der skulle dog gå næsten fem timer inden regnen var stoppet og banen tørret op ved hjælp af lastbilerne med store jetmotorer, der tørrer banen. Team Penske startede på de første tre pladser med Simon Pagenaud i pole position foran Will Power og Josef Newgarden. Takuma Sato var første Honda-kører i plads fire og da starten gik, så var japaneren hurtig til at komme op på plads to. Will Power tog også hurtigt føringen i løbet.
Sage Karam skabte den første gulflagsfase, da hans bagende driftede ud. Felix Rosenqvist ramte svagt amerikanerens næse og det sendte Sage ud i et spin, der endte på det våde græs. En kort reperation og Sage Karam var med igen.
Løbet blev stoppet, da regnen kom igen og efter flere omgange bag safety car, faldt det røde flag over banen. Inden da havde Josef Newgarden kørt sig i front. Efter seks omgange safety car blev løbet genstartet og der kom god kamp mellem flere Honda-kørere.
På omgang 186 mistede Takuma Sato farten og det fik Sage Karam til at køre op bag i japaneren og spinne ham rundt. Ny gulflagsperiode og det endte med Sage Karam blev løbets første DNF efter 193 omgange. Takuma Sato udgik 23 omgange senere med følgevirkningerne fra uheldet.
Will Power kom alt for hurtigt i pit og var ved at miste kontrollen af sin bil, da han skulle ind til det umiddelbart sidste pit stop i løbet. Fejlen gjorde dog, at den australske Penske-kører indkasserede en stop’n’go-straf for Unsafe Entry til pitten. Dermed var Wills chancer i løbet udspillet.
Ed Carpenter crashede på omgang 263 af 300 sin ECR-bil og igen var der gulflagsfase på banen. Den udnyttede Scott Dixon på bedste måde til at komme tilbage på omgangshøjde og stadig få nye dæk til de sidste 27 omgange. Han skød frem over de næste par omgange og endte med at køre sig op på andenpladsen efter at have været en omgang efter.
Han kom dog aldrig tættere på Josef Newgarden end to sekunder, men sikke et comeback. Josef udbygger sin føring i mesterskabet med sin fjerde sejr i år.
Plads | Nr | Navn | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 2 | Josef Newgarden | 300 | 0.0000 | 0.0000 | 245 | 3 | Chevy | 487 | Team Penske |
2 | 9 | Scott Dixon | 300 | 2.8527 | 2.8527 | 2 | 8 | Honda | 388 | Chip Ganassi Racing Teams |
3 | 5 | James Hinchcliffe | 300 | 3.3941 | 0.5414 | 0 | 5 | Honda | 279 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
4 | 22 | Simon Pagenaud | 300 | 7.5630 | 4.1689 | 2 | 1 | Chevy | 429 | Team Penske |
5 | 21 | Spencer Pigot | 300 | 10.9683 | 3.4053 | 0 | 19 | Chevy | 239 | Ed Carpenter Racing |
6 | 27 | Alexander Rossi | 300 | 12.1308 | 1.1625 | 0 | 6 | Honda | 458 | Andretti Autosport |
7 | 26 | Zach Veach | 300 | 17.1267 | 4.9959 | 0 | 20 | Honda | 197 | Andretti Autosport |
8 | 15 | Graham Rahal | 299 | 1 omg. | 4.5840 | 0 | 7 | Honda | 290 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
9 | 18 | Sebastien Bourdais | 299 | 1 omg. | 0.4878 | 2 | 21 | Honda | 254 | Dale Coyne Racing with Vasser-Sullivan |
10 | 14 | Tony Kanaan | 299 | 1 omg. | 7.2508 | 0 | 13 | Chevy | 189 | AJ Foyt Enterprises |
11 | 7 | Marcus Ericsson | 299 | 1 omg. | 1.9056 | 0 | 10 | Honda | 212 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
12 | 19 | Santino Ferrucci | 299 | 1 omg. | 2.8560 | 0 | 12 | Honda | 241 | Dale Coyne Racing |
13 | 59 | Conor Daly | 299 | 1 omg. | 0.1204 | 0 | 16 | Chevy | 76 | Carlin |
14 | 10 | Felix Rosenqvist | 299 | 1 omg. | 0.9145 | 0 | 15 | Honda | 255 | Chip Ganassi Racing Teams |
15 | 12 | Will Power | 299 | 1 omg. | 0.5159 | 49 | 2 | Chevy | 322 | Team Penske |
16 | 4 | Matheus Leist | 298 | 2 omg. | 1 omg. | 0 | 22 | Chevy | 170 | AJ Foyt Enterprises |
17 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 298 | 2 omg. | 1.0652 | 0 | 9 | Honda | 298 | Andretti Autosport |
18 | 88 | Colton Herta | 276 | 9 omg. | 7 omg. | 0 | 11 | Honda | 221 | Harding Steinbrenner Racing |
19 | 20 | Ed Carpenter | 262 | 12.4092 | 2.1987 | 0 | 17 | Chevy | 93 | Ed Carpenter Racing |
20 | 30 | Takuma Sato | 216 | 3 omg. | 1 omg. | 0 | 4 | Honda | 311 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
21 | 98 | Marco Andretti | 205 | 8 omg. | 6 omg. | 0 | 18 | Honda | 203 | Andretti Herta Autosport w/ Marco & Curb |
22 | 31 | Sage Karam | 193 | 12 omg. | 6 omg. | 0 | 14 | Chevy | 39 | Carlin |