Indy: Newgarden sejrer, Dixon mester

Scott Dixon med sit mesterskabstrofæ Copyright Indycar

Der skulle findes en mester, da sæsonens sidste løb i Indycar blev afviklet i St. Petersburg. Over 100 omgange skulle Josef Newgarden forsøge at fravriste mesterskabet fra Scott Dixon, der har først mesterskabet siden første løb.

Begge kørere havde gjort det svært for dem selv. Josef Newgarden var nødt til at vinde og så skulle Scott Dixon have problemer. I front startede Josefs holdkammerat Will Power foran tre Andretti Autosport-kørere. Josef havde kvalificeret sig på plads otte og Scott Dixon på plads 11.

Scott Dixon havde den nemme løsning, undgå at udgå og hold dig tæt på Josef Newgarden. Første del af løbet var hæsblæsende. Will Power førte an og holdt Andretti-drengene bag sig de første par omgange, men et problem med at skifte ned i gear gav momentum til Andrettis Alexander Rossi, Colton Herta og James Hinchcliffe, der alle overhalede Will.

30 omgange senere kørte han i muren. Han ramte nogle af de mange marbles (gummirester) udenfor sporet og smadrede sit hjulophæng. Det gav løbets første gulflagsfase og der blev brugt en del omgange på at få fjernet Wills bil.

I USA har de et ordsprog, der hedder ‘Yellow breeds yellow’ og det passede desværre perfekt, da Scott McLoughlin (ny fuldtids-Penske-kører i 2021) ramt sammen med hollandske Rinus Veekay, der blev årets rookie i Indycar. Det gav en ny periode bag Safety Car.

De første omgange efter sikkerhedsbilen var kørt af banen var hæsblæsende, hvor flere kørere sloges om den samme asfalt. Marco Andretti lavede en flot dobbeltoverhaling og havde et godt løb indtil uheldet ramte senere. Det betød et tab på en million dollars, som hans hold kommer til at gå glip af på grund af en dårlige placering i det samlede klassement.

Josef Newgarden
Copyright Team Chevy

Colton Herta tog sig selv ud af sejrschancerne, da han kørte af på en afkørselsvej og det kostede sekunder og placeringer på banen. Oppe i front førte Alexander Rossi. Amerikaneren har vundet mindst et løb per sæson siden han skiftede til Indycar i 2016. I år har han ikke vundet, så det var sidste chance. På omgang 70 brød han den statistik, da han crashede ud af føringen af løbet.

Efter endnu en safetycarperiode gik genstarten galt. Takuma Sato var aggressiv og hans forvinge ramte Marco Andrettis bagdæk, der punkterede og sendte Mario Andrettis barnebarn i væggen og ud af løbet. Yellow breeds yellow, som de siger.

Bag Safety Car spandt James Hinchcliffe i banens sidste sving og det ødelagde forvingen, der kilede sig ned foran bilen, så den canadiske afløser for Zach Veach måtte køre en hel omgang skadet, Josef Newgarden og Scott Dixon holdt sig fri fra problemer og rykkede tættere mod fronten af feltet.

Newgarden brugte den efterfølgende genstart til at køre sig fra plads tre til plads et og nu lå han der, hvor en DNF eller en plads udenfor top 11 til Scott Dixon ville gøre ham til mester. Oliver Askew i sit sidste løb for Arrow McLaren SP sluttede i dækmuren, hvilket igen gav en gulflagsperiode.

Colton Herta var ikke færdig med at køre sig ud af sejrsmulighederne, da han igen kørte af banen og gjorde dermed Top 3 til Josef Newgarden foran Pato O’Ward og Scott Dixon. Der blev de resten af løbet og det gav mesterskabet til Scott Dixon, det sjette af slagsens.

Josef Newgarden stod efter løbet med en bittersød følelse. Stolt over at have kørt sig så tæt på mesterskabet og taget fire sejre undervejs.

Plads Nr Navn Omg. Difference Afstand Fast Lap Ført ST Motor Point Team
1 1 Josef Newgarden 100 0.000s 0.000s 1:01.3899 21 8 Chevy 521 Team Penske
2 5 Pato O’Ward 100 4.1409 4.1409 1:01.8909 0 6 Chevy 416 Arrow McLaren SP
3 9 Scott Dixon 100 6.1561 2.0152 1:01.9513 0 11 Honda 537 Chip Ganassi Racing
4 14 Sebastien Bourdais 100 7.4132 1.2571 1:01.8797 0 7 Chevy 53 AJ Foyt Enterprises
5 28 Ryan Hunter-Reay 100 9.7529 2.3397 1:02.2069 0 19 Honda 315 Andretti Autosport
6 22 Simon Pagenaud 100 10.5773 0.8244 1:01.9917 0 12 Chevy 339 Team Penske
7 8 Marcus Ericsson 100 11.0696 0.4923 1:01.2384 0 15 Honda 291 Chip Ganassi Racing
8 4 Charlie Kimball 100 15.8580 4.7884 1:01.9397 0 20 Chevy 218 AJ Foyt Enterprises
9 15 Graham Rahal 100 16.3743 0.5163 1:01.8207 2 17 Honda 377 Rahal Letterman Lanigan Racing
10 30 Takuma Sato 100 16.7748 0.4005 1:01.7251 0 13 Honda 348 Rahal Letterman Lanigan Racing
11 88 Colton Herta 100 24.2149 7.4401 1:01.4965 9 3 Honda 421 Andretti Harding Steinbrenner Autosport
12 59 Max Chilton 99 29.3346 6.4581 1:02.8154 0 24 Chevy 147 Carlin
13 55 Alex Palou 99 41.0399 11.7053 1:02.0705 1 16 Honda 238 Dale Coyne Racing with Team Goh
14 26 James Hinchcliffe 99 60.6963 19.6564 1:01.9301 2 4 Honda 138 Andretti Autosport
15 21 Rinus VeeKay 97 2 LAPS 1 LAPS 1:01.6845 0 9 Chevy 289 Ed Carpenter Racing
16 7 Oliver Askew 97 2 LAPS 2.1292 1:02.3179 0 10 Chevy 195 Arrow McLaren SP
17 20 Conor Daly 97 2 LAPS 0.4771 1:02.3129 0 14 Chevy 237 Ed Carpenter Racing
18 10 Felix Rosenqvist 97 2 LAPS 3.3531 1:01.6656 0 22 Honda 306 Chip Ganassi Racing
19 60 Jack Harvey 96 3 LAPS 58.3452 1:02.3351 0 5 Honda 288 Meyer Shank Racing
20 98 Marco Andretti 74 2.3773 0.7705 1:02.8386 0 23 Honda 176 Andretti Herta with Marco & Curb-Agajanian
21 27 Alexander Rossi 69 10.0677 2.8763 1:01.6670 61 2 Honda 317 Andretti Autosport
22 3 Scott McLaughlin 46 7.3247 0.5107 1:02.1106 0 21 Chevy 8 Team Penske
23 18 Santino Ferrucci 40 4.9965 0.0799 1:02.3911 0 18 Honda 290 Dale Coyne Racing with Vasser Sullivan
24 12 Will Power 35 23.2876 2.6309 1:02.4199 4 1 Chevy 396 Team Penske

I starten af marts begynder næste års sæson. Måske med dansk deltagelse af Kevin Magnussen.