Indy: Indycar har behov for nye biler

Marcus Ericsson Copyright Indycar Media

Indycar har behov for en ny bil. Det har mange sagt i mange år. Den nuværende bil har fået så mange modifikationer gennem årene, at Indycar ejer Roger Penske og hans højre hånd Jay Frye kalder det for en ny bil.

Sandheden er dog, at bilen generelt er en videreudvikling af den DW12 (et navn givet  til ære og minde om Dan Wheldon, der stod for udviklingen af bilen i sin tid, red.), der blev indsat i serien tilbage i 2012.

Selv om der er kommet aero screen og andre stumper på bilen, så er den ikke blevet lettere, tværtimod. Netop vægten har mange kørere brokket sig over og høj vægt giver dårligere styreegenskaber.

Christian Lundgaards deler DNA med DW12 fra 2012, men med diverse skønhedsoperationer. 
Copyright Penske Entertainment

Indycar-biler har generelt altid været tungere end det europæiske modsvar i Formel 1, men det skyldtes generelt den ekstra beskyttelse som kræves på ovalbaner.

Nu hvor McLaren er blevet et rigtigt Indycar-team så mærker de problemerne med de nuværende biler. Teknologien har for længe siden overhalet Indycar, der virker gammeldags uden hydridteknologi.

Det har været på tegnebrættet i flere år sammen med en ny motor, men det virker til, at der er lange udsigter til en teknisk revolution i Indycar. Af samme grund anses serien ikke på samme niveau som Formel 1, og selv F2 og Super Formula er hurtigere.

Sidst i 90’erne, da  der var flere fabrikanter, dækkrig og kamp mellem Honda, Toyota, Ford og Chevrolet, var de gamle CART/ChampCar på niveau med Formel 1, hvad angik fart og konkurrence.

Zak Brown
Copyright Ewert Foto

McLarens Zak Brown sætter ord på det nuværende Indycar. Til ‘Motorsport.com’ udtalte chefen:

”Jeg tror det vil give serien et ordentligt boost, hvis man tager teknologien til et nyt niveau.”

Zak ser gerne hurtigere biler med flere hestekræfter og et nyt lettere chassis, der kan konkurrere mod Formel 2 og Super Formula.”

”Jeg tror ved at forny produktet, vil vi alle kunne drage fordel af det.”

Problemet er, at der ikke er den samme mængde sponsorer i Indycar som tidligere. Derfor er man ikke interesseret fra organisationens side at bruge mange penge på udvikling af klassen, da det kan presse holdene, men det er en negativ spiral.

Liam Lawson i F2 2022
Copyright Red Bull Contentpool

Serien er konkurrencedygtig på et lavere niveau, men sponsorerne mangler og det har knebet med at skabe mere interesse i medierne og på tv.

Det skaber desværre den negative spiral, at med færre seere er der færre sponsorer, og de som er der får mindre eksponering = færre sponsorpenge bliver betalt = manglende indtægter for hold = ønsket om at bevare det vi har fremfor at bruge penge på noget nyt.